Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 06:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 19:09 
Avlogget

Her tenker jeg alt av mat,drikke, diverse utstyr, bob sekk m.m. Kan dere spesifisere i kroner og ører? :)

Sist endret av Mr I den 16 Jun 2014, 20:43, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 20:00 
Avlogget

Tja... Rene preppe-greier er ikke så mye, men det ligger jo litt penger i generelt utstyr. Turutstyret mitt vipper fort over femten-tjue tusen med ski og klær og alt, verktøykassene er kanskje tre-fire tusen, og førstehjelps-pakka nærmer seg vel også tusenlappen. Alt dette er ting jeg skal ha i hus uansett, og jeg bruker det både før og etter SHTF.

Ellers har jeg bundet opp rundt en tusenlapp i et lite matlager, men det holder jeg på å spise ned nå ettersom jeg er på flyttefot.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 20:41 
Avlogget

Her i huset spiser vi stadig av preppo maten (dvs rullerer) Selv om det nok fortsatt kommer mer inn en ut enda. (men jeg har da begynt å roe meg litt ned...) Bob versjon 1 og 2 har vært prøvd i skog og mark med andre skrullinger, mye ekstra stash av den typen jeg kjøper som "Preppe tingen" når jeg handler har vi fått bruk for. Alt fra ekstra tau, plugger osv til verktøy og slikt. Kornkverna er blitt brukt en gang og står og venter på at far i huset skal bli lei av lavkarbo... Ammo og vedlagret roteres, og det gjør bensinen også. Så, grei turnover, samt at det er for meg en del av hobbyen å ha ting og gjøre klar.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 22:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja, hva er survival-utstyr? Det kommer jo helt an på hva man definierer det som. Personlig har jeg kjøpt veldig lite utstyr jeg vil karakterisere som reindyrka survival-greier. Som fossegrim har jeg kjøpt tur/jakt-greier for 20-30 lapper (inkludert ammunisjon), verktøy..er jo ikke survivalutstyr, men til sammen kanskje 20 lapper, mat..er i allefall ikke survivalgreier, så det er umulig å si, da vi bare har et generelt stort matlager, uten at det er spesielt preppete (nei, vi driver ikke 20-årslagring).

som sagt, vanskelig å si.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 06:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Også hos oss er det vi har som oftest enten mat som roteres eller ting som brukes i det daglige. Dermed blir det ikke riktig å plassere det på en "survival-konto" i regnskapet. Det er utgifter som vi uansett ville fått. Vi tar dem bare i forkant - noe som ofte fører til at vi sparer penger ettersom vi kan benytte oss av tilbud oftere enn vanlig.

Men det er noen unntak. For eksempel ville vi nok ikke hatt så mye reservedeler til f.eks. den manuelle kornkverna dersom vi hadde stolt på at disse kunne skaffes med noen tastetrykk på PC-en dersom det noen gang skulle bli behov. Men selve kverna tror jeg vi ville hatt uansett. Men det er fordi jeg alltid - også før jeg ble bevisst på dette med prepping - har hatt en forkjærlighet for det enkle og opprinnelige. Gjøre ting selv og fra grunnen av.

Men det jeg uansett kan si om pengebruk, så er det at vi bruker langt mindre enn vi har råd til. Det er overhodet ikke slik at preppingen fører til forsakelser av noe slag.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2014, 17:14 
Avlogget

Jeg kjøpte i dag en kabinkoffert som jeg tenkte hadde vært grei å ha i bilen som en slags BOB. Det er ikke mest praktisk om man må ut på skogen og over fjell og daler, men jeg kan og legge i en liten ryggsekk der. Poenget er bare at det er veldig praktisk og tar liten plass i bilen. I tillegg kan jeg ha nødradio, campingsag, førstehjelp, toalettsaker, to sett med tøy. og andre småting? :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2014, 19:24 
Avlogget

Jeg har det jeg kaller en KÅHP (kjekt å ha Pakke) I bilen min, den er basert på forsvarets gammle stridssekk, har litt mat, ull teppe, esbitbrenner, førstehjelpsutstyr osv. med andre ord, kjekt å ha om man kommer over en ulykke, bilen stopper på et teit sted, venting bå kolonnekjøring osv....
Jeg har hatt bruk for førstehjeølpsutstyr og Ullteppe i bil før, for å si det slik :D

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2014, 14:55 
Avlogget

Idag har jeg bare en dagstursekk i boden for diverse fisketurer eller bålturer i nærområdet, En israelsk stridsvest med esbit, to feltflasker, poncho og litt utstyr som er spesifikt til våpentype, og i bilen har jeg bare et ullteppe, jakke og førstehjelpspakke. En må jo se litt på livsløpet sitt og hvor stor sjansen er i dagliglivet til å være i fare.
Men jeg har nok brukt mer penger på kjekt å ha ting enn noe jeg har spesielt bruk for. Problemet med oss som har fått endel utstyr av Kong Harald så er det vanskelig å akseptere at det sivile markedet har bedre utstyr som tilogmed er lettere.:-)
Jeg har handlet en moderne multifuel, men all trening og erfaring og reservedeler er med Optimus Hiker, så det er nok den som blir brukt hovedsaklig.
Når det gjelder pengebruk på alt mulig så er det nok med meg som andre at vi kjøper inn litt ekstra av det vi bruker, som søplesekker og mat.
Når det er snakk om hvor mye en skal bruke på å bli en oppe å gå prepper, så tror jeg at en først må tenke seg om hva en trenger. Så den lange jobben med å samle alt en har som kvalifiseres til forberedelsevarer. En vil bli overrasket om hvor mye en egentlig har som står på lista over nødvendig utstyr. Men det må samles og lagret i system. Jeg har måtte kjøpt mye rart fordi jeg ikke finner det jeg har et lurt sted.

Men vær så snill og ikke studer hver eneste survivalside for å handle det siste fancy. De fleste har utrolig mye bra hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2014, 14:33 
Avlogget

Jeg har tidligere samlet på amerikanske kniver. Så der gikk det nok en del penger. Jeg har brukt flere titalls tusen kroner hvis en regner med det.

Det er ikke noe vits i å samle på kniver. De beste bruksknivene er etter min mening Mora og Helle kniver. Hvis du skal ha noe som er bedre enn det, blir det fort uforholdsmessig dyrt.

Ellers har jeg testet masse lightere og ildstål. Har hatt lightere for flere tusen kroner. Stormlightere er det Blazer, Windmill og Colibri som lager bra.

Jervenduker og friluftsutstyr. Har vanlig friluftstøy da.

Også bøker da....

Matlageret mitt er ikke så dyrt.

Egentlig er det ikke så mye man trenger, har jeg etter hvert begynt å skjønne.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2014, 19:35 
Avlogget

Mitt frilluftsutstyr er vel strengt talt noe jeg har invistert for livskvalitet. Hvor mye er din livskvalitet verdt?

Jeg tipper nok det er en del lapper. Men jeg vil påstå at jeg bruker langt mindre enn andre. Jeg har har gjort noen gode dealer fra Ebay, spesielt når dollaren var verdt mikke mus penger for et par år siden.

Ellers så har jeg noe utstyr fra Kong Harald. Gratis eller for en lav pris.

Man kan plukke utrolig mye billig på Finn om du er litt i støtet. Spesielt sekker. Kjøpte Bergans Aplinist 130 liter for 500 kr. Brukt kanskje en tur. Jeg ser den koster 4000 kr ny. Litt pruting, kombinert med folk som bare vil bli kvitt ting.

Ellers så spiser jo man maten man lagrer. Har vært en prossess å lære seg å spise bønner og ris. Men det funker.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2014, 22:18 
Avlogget

Jeg kjøpte denne for 450,- :) Knallkjekt

https://www.youtube.com/watch?v=RKJ_0GMK_ZU

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2014, 12:05 
Avlogget

Jeg kljenner jeg har litt lyst på et sånn... hvor kjøpte du det?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2014, 16:46 
Avlogget

Jeg kjøpte det på sportsbutikken på Harebakken i Arendal. Det var fast lavpris og de gjorde klar for Hovefestivalen. Tror det var mxsport.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2014, 21:42 
Avlogget

Der har jeg egentlig ett todelt svar, enten har jeg brukt hundrevis av kroner, eller så har jeg ikke brukt en dritt :-) Alt jeg har kjøpt er ting jeg bruker med jevne mellomrom, enten til friluftsliv, jakt, generell mekking eller til annet dag til dag virke.

Selvfølgelig kunne jeg klart meg med ei øks, men nå har jeg en gang tre - fire stykker, fordi at jeg liker å skaffe til veie min egen ved, og dermed sikre at familien holder seg varm gjennom vinteren, alternativet er å fyre med KJØPT ved, eller å fyre med strøm. Og det vil jeg ikke. Men det blir i for min del feil å regne slike innkjøp som prepper utgifter.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2014, 09:43 
Avlogget

Lunsj i dag, består utelukket av deilig mat fra rotasjons lagret. Skal rive låven vår, så mye verktøy er plassert vann og luftette kasser som er kjøpt inn pga kjekt å ha faktor.. En annen ting er at jeg nå slipper å handle dyrt til bilen på bensisnstasjoner, Har et greit rotasjonalger av ymse oljer, lyspærer, kjøleveske, vindusspyler veske osv. Dyr benisn på onsdag? fyller fra jerrykanne og etterfyller den billig på mandag morgen...
til med kona inrømmer i ny og ne at det er praktisk med psyko-prepper ektemann :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: