Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Feb 2018, 17:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Apr 2014, 19:54 
Avlogget

Jeg har sikla på noe nytt utstyr, men ettersom jeg ikke er så veldig tilhenger av å kjøpe nye plastikkgreier så jeg over hva jeg hadde som trengte restuarering. I bua fant jeg ei gammel øks med brukket skaft. Den ble kveldens prosjekt!

Øksa jeg fant var ei Øyo universaløks fra tidlig åtti-tall eller noe sånt. Ikke noe kvalitet å hoppe i taket for, men et hode som jeg syntes passet bra på tur. Hodet veier rundt 700-800 gram. Jeg juksa og kjøpte et hickory-skaft fra hultafors på obs bygg, fordi jeg ikke har noen skafte-emner i skikkelig tre liggende. Litt tilpasning med kniven måtte til, så satt hodet på nytt skaft.
Vedlegg:
øks før sliping.JPG
øks før sliping.JPG [ 93.02 KiB | Vist 1886 ganger ]

Her er øksa før jeg begynte å jobbe med eggen. Fila og slipesteinen ligger ved siden av. Dette er ei god gammeldags fil fra den gangen folk kunne å lage verktøy, og den gjorde jobben med glans.
Vedlegg:
slipeoppsett.JPG
slipeoppsett.JPG [ 115.55 KiB | Vist 1886 ganger ]

For å slipe spente jeg fast øksa i et solid bord med et par hurtig-tvinger. På denne måten er det lett å legge kraft på fila med begge hender. Merk hansken! Ettersom jeg jobber mot eggen med hvert eneste drag er det viktig å passe på fingrene!
Vedlegg:
undervegs.JPG
undervegs.JPG [ 113.55 KiB | Vist 1886 ganger ]

Godt i gang med slipinga. Jeg valgte å ta mest på midten av eggen og ikke bry meg noe om hakkene ute i topp og bunn, fordi jeg synes eggen var litt for mye buet. Med noen års bruk og selektiv sliping tror jeg det ordner seg. Jeg satte også en mye spissere egg-profil enn den hadde fra før, fordi denne øksa skal brukes til å felle trær. Jeg kan godta å måtte slipe litt oftere om jobben totalt sett går lettere.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014, 19:59 
Avlogget

Ettersom forumet tillater bare tre vedlegg per innlegg fortsetter jeg her.
Vedlegg:
ferdig med fila.JPG
ferdig med fila.JPG [ 80.58 KiB | Vist 1884 ganger ]

Dette er eggen etter at jeg var ferdig med fila. Merk at det er tydelig skjegg på eggen etter den siste runden med fila, nå er det tid for å plukke fram steinen. Jeg slipte eggen vekselvis fra begge sider til skjegget var borte, men jeg fortsatte ikke til barberblad-kvalitet. Det er ikke nødvendig på ei øks som skal brukes i skogen, selv om jeg ville gjort det på ei sløyd-bile.

Øksa kom gjennom denne furu-stokken på ti hogg, brukt med en hånd og uten noen hoggestabbe. Det er jeg godt fornøyd med, det viser at den kan gjøre jobben jeg skal ha den til. Så kan dere som ikke tror på øks fortsette å diskutere bowie-knivene deres, jeg drar til skogs med øks i sekken!

Neste runde nå er vel å skrive til skinnlåven for å få tak i noe lær å lage slire av, så fortsettelse følger!

Vedlegg:
i stauren.JPG
i stauren.JPG [ 113.09 KiB | Vist 1883 ganger ]

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 08:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Meget bra! Enig med deg, øks er tingen å ha med seg på tur.

Sist endret av Rockatansky den 27 Apr 2014, 18:19, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 12:03 
Avlogget

Flott resturering Fossgrim. Personlig gikk jeg til innkjøp av Gransfors Liten Skogsøks etter å ha sett litt for mange av Wranglerstar sine tømmer videoer.

Jeg forstår ikke hvordan jeg har overlevd så mange år på Kina økser. Det er en helt annen verden å jobbe med en håndsmidd kvalitetsøks.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 12:33 
Avlogget

Gransfors-øksa er flott! Med lengre skaft blir det et bedre verktøy til tyngre arbeid uten at totalvekta blir høyere. Min øks veier også en kilo, men med bare 35 cm lengde er den ikke noe god å bruke med to hender. Jeg har fin kontroll på den med ei hånd, og feller glatt det som trengs til ei natt med fyring i skogen. Dessuten sparte jeg seks hundre kroner på å gjøre det selv, og det føles godt å kunne gjenbruke i stedet for å forbruke :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 18:57 
Avlogget
Brukerens avatar

finfin! hyggelig å se foto av folks prosjekter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: