Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Okt 2018, 14:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mobiltelefoner og sikkerhet
InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Min eldgamle Nokia 5140i synger på siste verset. riktignok fungerer den og batteriet trenger ikke lades mer enn en gang hver 5. dag, men deksler og tastatur er på vei til de evige jaktmarker, så jeg biter i det sure eplet og skaffer en ny mobil.

Valget har falt på CAT B15, android smartphone med ganske bra batterikapasitet (23 dager, sikkert med alt skrudd av, selv om det virker som om internet ikke er enig om hva kapasiteten faktisk er.)

siden jeg er helt ukjent med smarttelefoner, hvordan sikrer man seg mot at de blir hacka om man surfer på offentlige nettverk?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 13:55 
Avlogget

Cat B15. Den er grei å ringe og sende sms med, men der stopper det. vann og støtsikker ok, men alt for lite minne og heller ikke noe særlig kamera (hvis du ønsker å benytte det)! har du kjøpt den på nettbutikk, anbefaler jeg deg til å benytte deg av angreretten !

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 14:14 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg er mer interessert i batterikapasiteten, faktisk. minne kan man stappe inn mer (opp til 32gb) og kamera...vel,. vil jeg ha kamera kjøper jeg et kamera? ;).

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 14:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor mye betaler du for den? Vet at Samsung Galaxy sine er gode. Jeg har selv en iPhone 4s, den har nå levd i 2 år. Den tåler mye i forhold til hva folk sier. Jeg har mistet den i snø, vann, grus, dennlever enda :mrgreen: Eller har jeg bare skikkelig flaks?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

du har skikkelig flaks, tror jeg. om man insisterer på å ha glasskjerm er det bare et tidsspørsmål før den knuser. Nokiaen har jeg hatt siden 2005, så to år er ikke så veldig imponerende... :)

når det gjelder Rough-phones finnes det flere interessante. Sonim er i særklasse hardest, og har kunngjort at de ikke kommer til å lansere noen smartphone før batterikapasiteten blir anstendig. Jeg vet at Galaxy påstås å være en rough-phone, men det tar jeg med en klype salt. Jeg er avhengig av en telefon som tåler støt og støv, så noen vanlig iphone blir det ikke (i tillegg til at jeg synes epleprodukter er hypa til himmels)

CAT b15 koster 2600 på SIBA.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 20:44 
Avlogget

http://www.24hshop.no/nb-NO/vanntett-fu ... alsearch=1

og en iphone 5/5s !! Max av alt en kan forvente av en smarttelefon idag.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 21:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, ja. Jeg bruker iPhonen til mye, jeg kommer ikke til å bytte før den stryker med. Jeg mistet den faktisk en gang i en elv, fant den 20m nedenfor. Funket like bra, bare renere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 21:54 
Avlogget
Brukerens avatar

om max av hva man kan forvente seg av en moderne smarttelefon er 8 timers taletid er det ikke så veldig imponerende...

særlig når Cat b15 har 9 timer...

og så var det glasskjerm, da. OG at jeg synes Apple er det minst brukervennlige som finnes (f.eks. er det ikke meningen at du skal kunne skifte batteri selv) OG at apple er heavy inne i "planned obsolescence"-bransjen.

så nei takk. nix frukt-produkter på meg.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 22:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Vurdere faktisk å bytte til annet merke, når telefonen min går sitt siste vers (noe som med mitt brukt, og min "forsiktighet", ikke bør ta lang tid). Jeg tenker da på en samsung, samt at jeg prepper flere baterier til den. Det med batterier på apple-telefon, gjelder forøvrig, ALLE produkter. Jeg har en Macbook Pro også, ikke noe batteri nei.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 20:17 
Avlogget

mange har styggstore meninger om appleprodukter.....spesielt de som aldri har prøvd de ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 22:21 
Avlogget

CAT B15 gjør sikkert jobben bra nok den. Jeg har en telefon med omtrent samme ytelse nå, og det eneste jeg savner er mer prosessorkraft fordi jeg har enkel kjerne. Denne har tokjerne, så da regner jeg med at den klarer seg der min blir stressa og treg.

Angående sikkerhet på åpne nett, som er det tråden egentlig handler om: (Disclaimer, det er ti år siden jeg kunne noe om data)

Tale-trafikken går alltid over mobilnettet (GSM) med mindre du bruker tredjeparts applikasjoner som Skype.
Data-trafikken går over mobilnettet (GPRS, 3G, 4G) når wi-fi er slått av, og dette er like sikkert som GSM. For å avlytte dette må en ha spesialutstyr.
Wi-fi går over et vanlig trådløst datanett, og sikkerheten avhenger av nettets sikkerhet. All trafikk kan avlyttes av en PC med rett programvare, men trafikken kan krypteres.
- Åpne nett kan sniffes i alle retninger, så du er bare trygg på sikre nettsider (https)
- WEP er en gammel teknologi for kryptering, en ti-åring med en youtube-video som instruksjon kan hacke seg inn.
- WPA og WPA2 er helt kurant kryptering, med dette er du trygg for innbrudd utenfra. Den som eier nettet kan sette opp logging av all trafikk og fortsatt snuse opp hva du gjør på åpne nettsider (http).

Hvis du trenger mer sikkerhet enn dette er neste steg å bruke VPN fra telefonen for å komme deg til et nett med mer sikkerhet. Dette er metoden som brukes av de fleste arbeidsgivere med forretningshemmeligheter.

Det paranoide foliehatt-steget er å bruke ting som TOR-prosjektet for å skjule din egen identitet og VPN til anonymitets-servere for å skjule trafikken din. Å bruke dette effektivt krever ganske mye innsats og kunnskap, men det sies det er mulig. Jeg kan det ikke.

Ut over dette er det viktig å bruke sunt folkevett på nett også. Ingenting er gratis. Hvis du ikke betaler er du ikke kunden, men produktet som selges til noen andre. Dette gjelder også for alle apper du bruker på telefonen, de kan rapportere hjem om mye du ikke ønsker å dele. Jeg har valgt å stole på Google og bruke tjenestene deres, men det er ikke noe på den kontoen som jeg ikke kunne snakket med en venn om på en pub.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 07:59 
Avlogget
Brukerens avatar

GeBe skrev:
mange har styggstore meninger om appleprodukter.....spesielt de som aldri har prøvd de ;)

kanskje...eller så er Eplesekten usedvanlig lite kritisk i forbrukerspørsmål (mine elendiger erfaringer stammer delvis fra jobben, delvis fra Ipod mini (hvis brukervennlighet grenser til Himmlers SS), samt at det ER umulig for menigmann å skifte batteri, hvilket jeg ser på som rene piratvirksomheten.)

Takk for glimrende innlegg, fossegrim! Særlig falt jeg for setningen;
"Hvis du ikke betaler er du ikke kunden, men produktet som selges til noen andre."

Noe av min paranoia skyldes hackingen av Cornucopia, som trolig var rettet mot bloggen og som muligens ble gjort ved avlytting av SJs tognett:

http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/v ... ckats.html

og sånt får jo virkelig foliehattene til å titte fram. Heldigvis er jeg en alldeles uinteressant person.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: