Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 06:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 16:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Veit det er mye snakk om biler som kjøretøy under forskjellige shtf, hvor man må vekk, men det må da være andre?

Jeg mener beltevogn må være det ultimate kjøretøy til vinter/vår. Siden den kommer fram absolutt HVOR du vil. Et minus er bensinbruk, på 5 mil bruker den tanken på 70 liter.

På sommeren en atv, den kommer fram de fleste steder.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 18:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Om vinteren så kunne man brukt en snøskuter også, om det er veldig viktig å komme vekk. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 18:48 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Veit det er mye snakk om biler som kjøretøy under forskjellige shtf, hvor man må vekk, men det må da være andre?

Jeg mener beltevogn må være det ultimate kjøretøy til vinter/vår. Siden den kommer fram absolutt HVOR du vil. Et minus er bensinbruk, på 5 mil bruker den tanken på 70 liter.

Vi har ATV løsning med hjul og belter og dette går som bare det uansett årstid. Smidigere, mer diskre frakter så klart mindre, men har ikke noe problem med flere sleder bak.

Kjørt i 2 meter med løssnø (vi lå oppunder buken med komprimert snø og snøen veltet over snuten og innover) med to voksne karer flere hundre høydemeter opp, det gikk tungt, men greit. Kostnad på selve ATV ca 130 000,- for ny og beltesett ca 30 000,-. Men om man skulle gjort noe anderledes så kanskje gått for større motor enn 500 kubikk som er litt sånn i minste laget alternativt gått for en 6 hjuling.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 20:10 
Avlogget
Brukerens avatar

gray skrev:
Fiskeren873 skrev:

Vi har ATV løsning med hjul og belter og dette går som bare det uansett årstid. Smidigere, mer diskre frakter så klart mindre, men har ikke noe problem med flere sleder bak.

Kjørt i 2 meter med løssnø (vi lå oppunder buken med komprimert snø og snøen veltet over snuten og innover) med to voksne karer flere hundre høydemeter opp, det gikk tungt, men greit. Kostnad på selve ATV ca 130 000,- for ny og beltesett ca 30 000,-. Men om man skulle gjort noe anderledes så kanskje gått for større motor enn 500 kubikk som er litt sånn i minste laget alternativt gått for en 6 hjuling.

Vi hadde en 500-før, nå har vi en 320 istedenfor. Likte bedre 500-en, vi har ikke belter så tør ikke si noe om det.
Vi har også en skuter til vinterbruk, den kommer du hvor som helst. Jobber litt på en DNT-hyttte hvor vi har både skuter og beltevogn, må si beltevognen er desidert mer framkommelig. Men skal du ha noe med fart i, så ville jeg valgt skuteren, spessielt om du ikke skal ha med deg henger.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2014, 22:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Har planer om å kjøpe enten en Ford Transit, eller Starcraft van.
Kommer til å sette inn agregat, kjøleskap, radiostasjon og seng.
Det som bekjymrer meg mest er at disse er et ------- å skife hjul på, drekker diesel og at jeg ikke er så god til å mekke, enda.
Fra et survivalist / prepper perskpektiv hva syntes dere?

Wow forum med et j---- sensur, det er ---- meg første gang jeg har sett.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2014, 22:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Så på doomsday preppers om en som hadde en lastebil som brukte nesten all slags drivstoff, tom motorolje.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 00:41 
Avlogget

Fiskeren873: Så samme episode i går, det er den ultimate når man tenker på det man kan putte i den og den vil gå.

Men med de dårlige veiene vi har i norge og under en katastrofe vil det være biler over alt, så ville eg si en crosser er det ultimate for å komme seg frem, om du må utenfor veien så går det fint som fy, enest negative er at du får med deg lite, men bedre det enn å stå stille for du ikkje kommer deg frem, og det hjelper lite å tro at du klarer å flytte på hauer med biler med en vanlig bil eller litt større, det vil aldri gå i lengden.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 06:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Samt at med en crosser er det lettere å kjøre fra veisperrer osv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 09:53 
Avlogget

Auto sensuren er ikke så uvanlig faktisk... men mest morsom. Jeg husker jeg slet på et amerikansk forum npr jeg skulle beskrive det å spenne hanen på en revolver... (Cock) Ellers er vel mitt inntrykk at det bør stå "Toyota" på et SHTF kjøretøy (eller URAL ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 11:51 
Avlogget

Trampjern!

For min del er det sykkel som gjelder så fort jeg har kommet meg til BOL. Drivstoff er for dyrebart til å sløse på å kjøre langs veien, det skal spares til å drive aggregat for verktøy, og til landbruksmaskiner. Tjue liter til traktoren eller motorsaga er mye mer verdt enn tjue liter til bilen!

En sterk sykkel med tilhenger frakter mer enn nok varer i en selvforsyningsøkonomi. Ellers er det jo mye snadder å finne om en søker etter cargo bike eller longtail, det er sykkelkonsepter som knapt finnes i Norge men som er viktige bidrag om sykkel skal være noe mer enn rekreasjon og sport.

Vinterstid er det ski og pulk, i den grad en trenger å flytte på seg i det hele tatt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 08:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal skaffe meg sykkel på bruktsjappa og tilpasse den mine behov.
Men tilbake til det oprinnelige temaet kjøretøy, hvilket ambefaler dere, hvis man skal kunne belage seg på å overnatte i den? Ser for meg en slags van som kan kjøres med klasse B.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 09:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Toyota Hiace?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 11:10 
Avlogget

En favoritt blant AK47 veivende opprørere over hele verden, under de mest gufne forhold.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

måtte være en gammal toyota landcruiser, da.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 18:38 
Avlogget

Har ikke noe spesielt kjøretøy for å komme meg til skogs, men sikler mye på ex mil MOB GD. Kan finne noen der til en ok pris og med veeeeldig lav km i forhold til alder :P

Og finner man seg en radiovogn eller ambulanse, så har man hytta på ryggen.

Med de "gode gamle" dieselmotorene som er der, så bør det være mulig med alternative drivstoff?

Det er et viktig utstyr som jeg tror kan være lurt å ha i bilen, og det er en skikkelig "universal nøkkel" (stor boltesaks).
Det er ganske mange skogsveier som er stengt med bom for tiden, og man kan selvfølgelig bruke tau/kjetting ol for å bryte ned. Eller "kjøre igjennom", men da er det ganske tydelig at noen har dratt igjennom der, og med det siste alternativet, så er det risiko å skade bilen.

Har man boltesaks (eller litt lurvete kunskaper om hengelåser fra ungdomstiden) :oops: så kan man i bestefall låse porten igjen etter seg. Og hvis man først må "reise til skogs" så kan jo det være en fordel?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: