Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 13:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Båt som BOL?
InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 19:32 
Avlogget

Det var like mye nød og sult ved kysten som i innlandet. Havet krevde liv og en enkelt storm kunne slå beina under livsgrunnlaget til et helt samfunn. Jeg velger de to innlandsfylkene hvilken dag som helst.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 14:06 
Avlogget

Viggo Vea og Grethe Tonheim hadde 90 kvadratmeter fylt med ting de sjelden brukte. Nå bor samboerparet i båten på tiende året.
http://www.bt.no/nyheter/I-denne-baten- ... 28806.html

Noen tips og triks om å bo i båt, om det ikke er direkte survivalorientert akkurat.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 15:50 
Avlogget

Sikkert lurt, det som vil være farligst i en SHTF-situasjon, såfremt du har mat/vann/ly, er sikkerhet fra andre mennesker. Sultne mennesker dreper for mat. Nettoenergioverskudd skaper "altruistiske", solidariske velferdssamfunn, mens knapphet vil igjen vise at nordmenn er like dyreaktige som mennesker i knapphetssituasjoner. Det skjer en rasjonaliseringsprosess i hjernen når man går for lenge uten mat: "x har y; jeg trenger y; drep x for y".

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 16:27 
Avlogget

(Unnskyld, dette var vel litt offtopic, men lar det stå som svar til Kire):

Hei Kire, du trenger kanskje å lese "kannibalismedebatten" fra begynnelsen av forumet, da var Crusoe den slemme ulven, men han begynte å preppe etter en stund i forumet allikevel, og modererte sin pessimisme etter hvert, så vidt jeg har forstått.

Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn 2. verdenskrig i Norge for å se at ikke alle var egoistiske - det var mye solidaritet og samarbeid, og det gikk litt sport i det å dyrke og avle mat under radaren. Min bestemor hadde bærbusker, epletrær, hønsehus og potetbed midt i Bærum, og hun fortalte hvordan folk snakket om "hønekuler" når de skulle byttehandle egg over telefonen, siden de tyskerne som avlyttet telefonen bare hadde en liste over forbudte ord som "egg", "gris" osv.

Hvis vi tenker oss muligheten av at ihvertfall noen av oss tenker som mennesker etter en krise også, er da utsiktene litt bedre?

Det ville jo unektelig være litt dumt å måtte gjennomleve en krise uten ekstra mat og vann (f.eks. influensaepidemi) hvor det virkelig hadde vært lurt å ha et matlager, siden krisa bare varer tre uker eller deromkring, og derfor ingen kommer så langt som å begynne å robbe eller slå ned hverandre? Og for en heftigere krise er det vel bedre å tenke "familie/vennegjeng med mat, vann, medisiner og våpen i et godt beskyttet hus" som f.eks. Selco hadde i Bosnia http://shtfschool.com/ enn å gi opp helt?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:44 
Avlogget

Andre verdenskrig har ingen parallell med nåtiden, annet enn kanskje for den innledende delen av den krisen som kommer. Verdenskriger går over, hvorpå man hadde 1.5-6 billioner oljefat i reserver tilbake. Nå går vi over i en permanent knapphetssituasjon med 300% flere mennesker, 1000% høyere kompleksitet, 1/100 i jordbruket og resten i mer eller mindre unyttige yrker som IT-konsulent og negledesigner. Jeg var optimist en stund for en tid tilbake, deretter slår det over meg at det virkelig ikke finnes noe som kan formildne det som kommer (globalt sett, på det lokale nivået har man alternativ). Jeg håper trappetrinnkollapsteorien faktisk vil tangere virkelighetens kriser; stadig mer energiknapphet, men ikke et korthus som kollapser over få (<=5~) år.

En båt vil uansett kun være fordelaktig helt innledningsvis, det er begrenset hvor mye vann, mat og medisin du får på denne. 200 kilo ris, hermetikk, paracet, parafin og noen rifler er uansett ikke noe du overlever. De fleste har nok et altfor romantisk syn på hva som kommer.

For øvrig driter jeg i om jeg er en "stor stygg ulv", de som ikke liker det jeg skriver kan blokkere meg eller argumentere konkret mot det jeg skriver fremfor å forsøke å ta meg, personlig.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 00:44 
Avlogget

Joho, Kire, jeg forsøkte faktisk det motsatte av å "ta deg" - jeg forsøkte derimot en slags dialog med deg, men regnet ikke med at du ville føle deg alvorlig angrepet av å bli nevnt i sammenheng med "store, stygge ulver". Altså: hvis noen er ute etter å ta noen finnes det sikkert uansett bedre steder enne dette forumet til denslags?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 01:43 
Avlogget

Var det alt du skulle svare på fra mitt innlegg? Virkelig?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 02:04 
Avlogget

Og fremdeles jobber du i IT bransjen Kire? Jeg jobber også i IT bransjen. Jeg ville likt å se et moderne sykehus klare seg uten IT. Da snakker vi mye tid og mennesker i administrative stillingener måtte tripples.

Hvorfor er det sån at i samfunnet i dag så skal alle overleve? Når jeg leser Helge Ingstad sin Pelsjegerliv så er jo det plenty av folk som ikke overlevde pga, mangel på kunnskap, ikke sterk nok og ikke minst, ikke intelligent nok!

Kire, vær snill med damene våre her inne! ;)

Du har sagt at du ikke har tenkt å overleve peaken, så jeg foreslår du kommer deg ut av din mor sin kjeller, tar opp et kjempe forbrukslån og selger alt du eier. Tar deg en super ferie i Ibiza med champange & horer til pengene tar slutt. Og så hiver du deg forran bussen.

Dette forumet er for overlevelse, Norsk SURVIVAL forum. Vi ønsker ikke å koke i drit. Derfor gjør vi vårt beste for å lagre mat & utstyr, og få et skillsett og en mulighet for kanskje å være noe selvforsynt med det grunnlegende i livet.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 02:20 
Avlogget

Gullars skrev:
Og fremdeles jobber du i IT bransjen Kire? Jeg jobber også i IT bransjen. Jeg ville likt å se et moderne sykehus klare seg uten IT. Da snakker vi mye tid og mennesker i administrative stillingener måtte tripples.

Dét er cluet: moderne sykehus forsvinner også når samfunnet som helhet nedskaleres. Alle sære nisjestillinger forsvinner, konsulentoppdrag uteblir og det er kun de garvede, uunnværlige, som blir tilbake for å drifte og utvikle. La oss anta at halvparten til 3/4 av IT-stillinger blir borte. Skulle jeg liksom sluttet i jobben og tvunnet tommeltotter fordi IT/det digitale samfunnsveldet ikke har noen fremtid, selv om jeg per dags dato ikke er innleid eller fast ansatt i Sykehuspartner med en "samfunnskritisk" stilling? Husk nå på at jeg begynte å studere i 2009 og var ferdig 3 måneder (vår 2012) ETTER jeg først innså "metastabiliteten" i "systemet".

Gullars skrev:
Hvorfor er det sån at i samfunnet i dag så skal alle overleve? Når jeg leser Helge Ingstad sin Pelsjegerliv så er jo det plenty av folk som ikke overlevde pga, mangel på kunnskap, ikke sterk nok og ikke minst, ikke intelligent nok!

Spør ikke meg, det er et resultat av at folk ikke dør som fluer (les: tilgang på mat og sanitære forhold) og vi har overbefolkning. For min del bryr jeg meg ikke om de 7070 andre millioner menneskene i verden.

Gullars skrev:
Kire, vær snill med damene våre her inne! ;)

Skal de behandles annerledes i kraft av å være damer? Nei takk.

Gullars skrev:
Du har sagt at du ikke har tenkt å overleve peaken, så jeg foreslår du kommer deg ut av din mor sin kjeller, tar opp et kjempe forbrukslån og selger alt du eier. Tar deg en super ferie i Ibiza med champange & horer til pengene tar slutt. Og så hiver du deg forran bussen.

Takk for forslaget, det har slått meg som fornuftig. Jeg har imidlertid bare hintet til at det samfunnsparadigmet som jeg forespeiler meg som sannsynlig ikke vil være verdt å leve under, resten tilstås å være ditt noe makabre tankespinn. Mors kjeller flyttet jeg ut av for fem år siden, du trenger virkelig ikke å ty til tragiske personangrep, de preller av. Jeg har nok vært lenger på Internett enn dere alle som én.

Gullars skrev:
Dette forumet er for overlevelse, Norsk SURVIVAL forum. Vi ønsker ikke å koke i drit. Derfor gjør vi vårt beste for å lagre mat & utstyr, og få et skillsett og en mulighet for kanskje å være noe selvforsynt med det grunnlegende i livet.

Det betyr ikke at det alle innlegg skal ha et overlevelsestilsnitt. Du står fritt til å blokkere meg eller å svare på det jeg faktisk skriver, altså noe helt annet enn denne ubrukelige "ranten" din. Jeg er mer interessert i det teoretiske, det som får samfunn til å kollapse, tall og fakta.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 03:36 
Avlogget

Kire skrev:
Andre verdenskrig har ingen parallell med nåtiden, annet enn kanskje for den innledende delen av den krisen som kommer.
Selvfølgelig har den det. Menneskelig psykologi er nok ganske så uforandret. Det å studere forholdene her til lands under okkupasjonen vil være et meget smart trekk. Jeg vil anbefale alle å ta noen turer til hjemmefrontmuseet, som ligger på Akershus festning. Jeg håper hver dag å lese i tråden om "hva har du gjort av prepping denne uka, å lese om at noen har tatt turen dit. Det er ikke bare om motstandskampen, det finnes endel nyttig om dagliglivet for folk også. I min ungdom tok jeg mange turer dit og jeg plukket opp mye nyttig lærdom.

Uansett, poenget er at nå har vi blitt varslet, vi her i Norge har muligheten til å ta forholdsregler basert på.... ja erfaringer gjort av tidligere generasjoner. Er det toppen av lykke når det blir knapphet på mange varer å sitte i en leilighet i sentrum av en by? Nei, ikke om dette er det eneste en har og da når det etterhvert går opp for mange hva som skjer og hvor det bærer, ja så er det for sent antagelig å skaffe så mye annet. Et tilfluktssted med muligheter til matauk være seg det er på land eller til sjøs, vil da ikke være lett å få fatt i. Husk når de fleste ser hvor det bærer, ja da er det psykologi, da blir det som på begynnelsen av -90, "sentrumsnær leilighet m/ sjøgløtt, gis bort i bytte mot kjøleskap...."

En båt som BOL, ja glimrende for de som bor kystnært, jeg hadde ikke tenkt meg om lenge hvis jeg bodde slik til. Men jeg har tatt en annen vei og lever allerede i dag som om det var på - 50 tallet (med unntak av at jeg fortsatt nyter mest butikkmat og at jeg har bil) Jeg skal etterhvert mye lenger tilbake i tid enn til -50 tallet, 100 år til, men jeg har ihvertfall planen klar.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 03:57 
Avlogget

I et forsøk på å få tråden tilbake i rett spor:

Jeg anser båt som en meget egnet BOL eller aller helst som en del av "BOL-pakken" om man som viking77 og Gjallhorn er inne på er ved kysten eller kan komme seg dit, helst til fots, om SHTF. Det inngår til en viss grad i mine egne planer.

Man kan fort se seg blind på at en eller annen variant av et post-apocalyptisk samfunn øyeblikkelig fører oss direkte til steinalderen men lenge før oljen kom var vi i Norden legendariske i det meste av Europa.
I vikingtiden herjet vi villt med engelskmenn og irer. Vi besatte deler av frankrike (normandie). Vi plyndret det meste av middelhavet. Vi etablerte kongehus i dagens russland, hviterussland og ukraina og leide oss ut som soldater til den østromerske keiseren i konstantinopel/miklagrad. På et tidspunkt forsøkte vi sågar å plyndre Roma men fucka til navigeringa. Byen man i stedet fant på det italienske fastland eksisterer ikke lenger siden lederen for ekspedisjonen var noe sinna av seg.
Senere kom noen karer og lærte oss om jesus og at dreping av kristne var no-go og ba oss underlegge oss paven. Vi kjørte da på med eksport av fisk og tømmer som gjorde bl.a. England, Danmark, Portugal, Frankrike og til en viss grad Spania til store sjøfartsnasjoner etter den tidens målestokk.
Det skal også nevnes at det ikke kun var jern og nikkel skipet ut fra Narvik og ubåt-baser i bergen som var årsak til tyskernes ivrighet etter å okkupere oss under ww2. De enorme mengdene fisk langs kysten vår var en svært verdifull proteinkilde for den tyske hæren på østfronten og de første fabrikkskipene i verden var tyskeide og opererte i lofoten under ww2.

Jeg tenker at en resesjon tilbake til tidligere tiders levekår vil komme noenlunde gradvis og ikke sende oss rett tilbake til steinalderen over natta med mindre en komet smeller inn i kloden vår uten forvarsel. Antageligvis vil vi ende opp et sted i midten og avhengig av graden av skade på økologien vil vi etter diverse massedød stabilisere oss et sted mellom pre-steinaldersamfunnet og den industrielle revolusjon. Og uansett hvor vi lander er båter sentrale i historien om Norge.

Jeg tenker selv at jeg må ha tilgang til båt(er) som både kan bruke motor fordi det er lettvint pr i dag og årer(pluss evt seil) om SHTF og jeg virkelig trenger fangsten for å overleve. Å bruke den som en "stand alone" BOL er interessant siden man vil være svært mobil med den. Dette krever imidlertid et fartøy av en viss størrelse. Dette krever igjen seil eller et større mannskap for å forflyttes effektivt og er mer egnet som et konsept for en utvidet familie enn solo-planer. Man må videre ha meget god kunnskap om navigasjon og aller helst ha dette som yrke pr i dag. Kysten er tross alt strødd med vrak fra tidenes morgen som ble ført av til dels meget erfarne mannskaper. Jeg er selv født og oppvokst på kysten, har tilbrakt sikkert flere tusentalls timer i båt og er blitt progressivt mer bevisst om at seiling i ukjent farvann er rene selvmordsoppdraget. Skjærene og grunnene er laget sånn at du IKKE ser dem fra overflata! SPesielt i rolig vær med lite bølger! Og man skal i alle fall ikke stole på GPS. Det er noe makkverk uten like til sjøs. Erfarne sjøfolk ler høyt av de som benytte seg av det! (Nei at man har bestått styrmannseksamen og har seilt verden rundt på verdenshavene på kjente ruter etter en strek på kartmaskina ved hjelp av autopilot gjør deg IKKE til en erfaren sjømann) Dette er ikke fordi GPS ikke stemmer og amerikanerne kan kødde med det. Men rett og slett fordi sjøkartene er en kumulering av hundrevis av år med datainnsamling og kan bomme med opptil 800m ift GPS-posisjonen du får opp. For noen år siden fikk jeg via bekjentskap sitte på broa mens hurtigruta seilte oppover kysten av trøndelag og nordland. Gøy å se at vi la til kai 400m fra nærmeste saltvannspytt da vi kom til Brønnøysund! Hadde vi stolt på GPS hadde vi stått på grunn for evigheter siden! Og dermed mitt poeng om "erfarne sjøfolk" uteksaminert etter ca 1990. På atlanderhavet har 400m utrolig lite å si...langs norgeskysten har det plutselig betydning for om du overlever eller dør.
Og jeg har enda ikke begynt å snakke om skiftende værforhold....med mindre du bor ved kysten vet du ikke hva vær egentlig innebærer!

Kort fortalt: Sitter du på internet og tenker at kart, kompass og viljestyrke gjør båt til en god BOL kommer du til å stryke med omtrent samtidig som den jevne frisør som liker cafebesøk og opera. Han kommer til å dø av sult omtrent på den tiden du statistisk drukner eller fryser ihjel.

Så om båt-BOL er tingen. Start NÅ med å få erfaring mens seaking og andre samfunnstjenster eksisterer! Du og dine etterkommere skal bo der og da bør du heve deg vesentlig over statistikken for forventet levetid til sjøs.

Men å ha båt tilgjengelig på B.O.L som verktøy for å skaffe til veie proteiner er nok en gode. Begrenser man avstanden til land, holder seg i kjente farvann, er svømmedyktig og i tillegg allierer seg med en nabo som er ute i båt nr2 samtidig har man en helt genial kilde til proteiner som milevis overgår all slags jakt på hjort, elg og rådyr i effektivitet. I et "middeladerisk" samfunn har man kanskje en båt som kan frakte noe tørrfisk sørover i bytte mot krydder for å gjøre maten litt mer enn spiselig eller nordover for å bytte til seg reinskinn også!

Sist endret av Reconpack den 20 Jan 2013, 04:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 04:27 
Avlogget

Og Kire: Det eneste vi vet med 100% sikkerhet om fremtiden er at den garantert ikke vil bli som vi ser for oss! Det er nå uansett gøy å leve så vi får se hvordan det egentlig blir! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 11:06 
Avlogget

Logman skrev:
Kire skrev:
Andre verdenskrig har ingen parallell med nåtiden, annet enn kanskje for den innledende delen av den krisen som kommer.
Selvfølgelig har den det. Menneskelig psykologi er nok ganske så uforandret. Det å studere forholdene her til lands under okkupasjonen vil være et meget smart trekk. Jeg vil anbefale alle å ta noen turer til hjemmefrontmuseet, som ligger på Akershus festning. Jeg håper hver dag å lese i tråden om "hva har du gjort av prepping denne uka, å lese om at noen har tatt turen dit. Det er ikke bare om motstandskampen, det finnes endel nyttig om dagliglivet for folk også. I min ungdom tok jeg mange turer dit og jeg plukket opp mye nyttig lærdom.

Psykologisk sett er mennesker like all den tid det tar hundrevis om ikke tusenvis av generasjoner for å endre arvematerialet nok til at vi reagerer særlig annerledes, men samtidig ulike, nå er alle unike snøfnugg som aspirerer til kreative yrker og aldri har opplevd motgang. Vi er et par millioner flere, 1/100 er bønder som ikke kan landbruke på gamlemåten, resten leverer av høykostyrker som ikke produserer faktisk verdi i et samfunn. Og 2. verdenskrig var en relativt kort seanse, 5 år, mot en oljefattig verden som vil vare fra nå+x år og ad infinitum. Det var dét jeg tenkte på først og fremst: begrenset krise satt opp mot en som ikke varer -- en krise man kan kan komme seg gjennom mot en som vil vare forever.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 12:04 
Avlogget

Kire skrev:
.... nå er alle unike snøfnugg som aspirerer til kreative yrker og aldri har opplevd motgang. Vi er et par millioner flere, 1/100 er bønder som ikke kan landbruke på gamlemåten, resten leverer av høykostyrker som ikke produserer faktisk verdi i et samfunn. Og 2. verdenskrig var en relativt kort seanse, 5 år, mot en oljefattig verden som vil vare fra nå+x år og ad infinitum. Det var dét jeg tenkte på først og fremst: begrenset krise satt opp mot en som ikke varer -- en krise man kan kan komme seg gjennom mot en som vil vare forever.

Jo du har rett i det. Jeg tenker jo ikke lenger enn til mitt eget livsløp, (som antagelig tar slutt engang på -40 tallet) da jeg heldigvis ikke har etterkommere. Men at de harde tidene var begrenset under WWII, det viste de jo ikke dengang. Det var først etter slaget om Stalingrad, håpet om bedre tider ble tent. Ja i dag har mange (bare) unyttig kunnskap. Negldesignere, interiørdesingnere, stylister, personlige trenere, motebloggere og annet fjas, mange av dem vet vel knapt hvordan melka blir til. Mange av de vil gå til grunne, andre vil kanskje klare å tilpasse seg. Norge har alt for mange innbyggere og endel er nødt til å dø, slik det vil skje på verdensbasis også. Jordas befolkning må halveres og mer til. Det vil skje ved sult, og sykdommer som følge av liten motstandskraft, elendigheten vil bare bli verre og verre. Men for de som overlever, så vil ikke nødvendigvis jorda bli et verre sted i fremtiden og lykke måles ikke i penger. Som jeg sa noen naturfolk vil ikke engang merke at olja forsvinner og at økonomien kollapser.

ble litt off topic, men det henger jo sammen. Bor en ved kysten, bør en absolutt skaffe seg både båt, garn, og annet fiskeutstyr. Lære seg navigasjon, bøte garn, ja forberede seg. Ikke nødvendigvis med å bo på båt, men å ha tilgang til båt. Det er nå som er tiden for å tenke fremover, når SHTF (selv om jeg spår gradvis distribuering av nevnte konsistens), er det kanskje/antageligvis for sent å skaffe seg kunnskap og utstyr. Hva som er helt sikkert er at kunnskap om negldesign vil være temmelig unyttig i fremtiden. :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 12:25 
Avlogget

Har sett det er noen ledige stillinger på hitra / fjellværøya... Det frister litt ut fra preppe tislnittet, men det er nå pokker meg langt ut i hutaheit også. Men kyst, fiske, jordbruk, jakt... største problemet er nok ved til varme og slikt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support