Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 11:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Båt som BOL?
InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 09:45 
Avlogget

Har noen av dere testet an båt som BOL, evtl. over litt lengere tid?
Har lest noen diskusjoner i USA-land om det, men det bir fort "når drivstoffet og ammoen er slutt er det ute med deg"-debatter.
Her i Norge fines det vel en uvanlig mengde båter i forhold til befolkningen - noen av dem er vel brukbare som "BOLig"?

Mener dere at f.eks. en hypermoderne kunststoff-seilbåt vil være bedre enn de "gode gamle"?

Topp

Innleggets emne: Re: Båt som BOL?
InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 10:08 
Avlogget

Jeg tror båt vil være et bedre fremkomstmiddel enn bil i de fleste langtidsscenarioer. Det er ikke bare et spørsmål om drivstoff, men også fremkommelighet på veiene. Her i Gammellandet vil det si mer enn at veiene er blokkert av biler, men at det er for mye snø, for glatt, eller veiene rett og slett har gått i oppløsning, noe de gjerne gjør høst, vinter og vår...

Moderne båter har jeg ingen erfaring med, men i og med at det er moderne er jeg skeptisk... Er nok rett og slett en liten luddist noen ganger. Men uansett hva slags båt du velger, krever det en god del opplæring. Her er det ikke bare snakk om hvordan man skal sette seil, det gjelder og gjøre vurderinger av vær og vind, i tillegg til at det og lese sjøkart vil være en fordel. Ikke minst gjelder det og ha såpass oversikt der du seiler at du ikke grunnstøter med skjær og lignende.

Alt i alt er det noe jeg er opptatt av, men det er vanskelig og begynne med av flere grunner. Det skal legges ned en del tid, penger og krefter på et slikt prosjekt, så det blir i såfall robåt på meg.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 13:06 
Avlogget

Vi har ingen konkrete planer om båt-BOL selv, men tenkte det ville være en ide for en gruppe å f.eks. investere i en ferge - dette er en spesiell norsk mulighet jeg hadde i tankene.
Har skrevet mer om dette på bloggen (easyprepper.wordpress.com)

Kjente noen som hadde kjøpt seg fiskeskøyte for mange herrans år siden, den fungerte som feriehytte om sommeren, vet ikke hvor økonomisk akkurat en fiskeskøyte ville være om vinteren. Vedovner ville vel funke som oppvarming hvis man har nok ved et sted på land kanskje.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2012, 11:08 
Avlogget

Ikke for å høres grinete ut, men en ting er å seile og navigere og bo ombord.

Men har man mulighet til å vedlikeholde den? Har man kjemikalene for alle disse type skjell og alge svineriet som vokser seg fast under båten?

Jeg har bare tilgang til robåt der jeg setter ut garn og krabbeteiner. Det er ikke så veldig mye arbeid, men noe må gjøres pr år. Ikke en båt man har ute under vinterstormene her på vestlandet.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:14, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2012, 16:17 
Avlogget

Hvordan det vil være med en ferge eller større fartøyer skal jeg ikke utale meg om, men plast og glassfiber båter av mindre størrelse skulle det vel ikke være nødvendig med primer og slikt? Du må ta opp båten oftere for å skrape av alt som vokser under, men det er jo uansett ikke det store problemet utover farten egentlig. Personlig tror jeg ikke vedlikeholdet av båten vil være det største problemet, men heller nye forsyninger hvis du farter rundt på havet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012, 04:16 
Avlogget

Denne linken kan nok gi en del mer info: http://offgridsurvival.com/livingonaboat/

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012, 23:18 
Avlogget

Med tanke på at jeg er er en kystbeboer, samt at jeg har klokkertro på at havet gir mer enn det tar, så er båtbol trolig noe av det mest fornuftige jeg har hørt om. Når den berømte konsistensen treffer vifta, så er troligen en båt det beste stedet å være på min kant i alle fall.

Det er langt større sjanser for at jeg klarer å bidra med mer enn mat ombord i en båt, jeg kan tross alt bidra med aggresjon/predator ferdigheter, mer nytteverdig enn det er på land. (det å erværve seilebåt bør nå jo være høyprioritet :shock: ) Trolig antar jeg at dersom man vil frsvare noe, så er båt best ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 13:31 
Avlogget

Slettes ikke dumt nei. Tror jeg ville likt noe som kunne seiles og ro også. Et lite vikingskip med påhengs 8-) Men ville lesset masse campingutstyr ombord før avgang. Da er det 2 bein å stå på.
Vedovn kan brukes overalt bare en er i le for vind og regn. Men pipegjennomføring i kahytt ville jeg tenkt nøye over før hullet kuttes. Noe sier meg at det ikke bør være for mange hull i en båt når den skal brukes på havet også :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 23:31 
Avlogget

En ting man forresten kanskje bør trene på hvis man vil ha båt som BOL... Hva gjør du hvis du havner i sjøen? Redningsvest er jo selvsagt. På båter med påhengsmotor finnes det jo en "dødmanns knapp" hvor du fester en plugg til kroppen med ledning, og hvis du havner over bord draes pluggen ut og motoren stanser. Så slipper man og se båten forsvinne i horisonten...

Andre gode råd til båtlivet for å øke sikkerheten?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 00:28 
Avlogget

Overlevelsesdrakt. Koster en 5000 kr +/- , men begynner man å ta inn vann så har du nå i hvert fall 12-24 timer på deg å komme deg i land eller bli reddet.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 14:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror båt er et veldig greit fremkomstmiddel. Men som sagt er vedlikeholdet det vanskeligste. Det fine med båt er at man kan komme seg ut til små øyer med små hus/fyr og lignende. Det er veldig mange gamle "fiskehytter" liggende langs kysten, som fiskerne før i tiden brukte til overnatting i stedet for å dra helt inn. Utenfor barndomshjemmet mitt ligger det ei med køyesenger og vedovn. Har blitt brukt som festlokale i mange år, men er i grei stand. I et SHTF-scenario vil de færreste begi seg ut på havet, og man vil kunne være ganske alene der. Det eneste problemet med båt og øyer er tilgangen på ferskvann, mat og andre ressurser.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 15:01 
Avlogget

Er av de som ser på Kayak som den ideelle SHTF båt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 22:54 
Avlogget

Ser for meg en seilbåt må vær det idielle, der båten står fullrustet til enhver tid! og kan reise hvor som helst i hele verden, uten drivstoff. Jobber på sjøen til vanlig men har ingen erfaring med seilbåter, men vurdere å skaffe en når det passer, men det krever sitt med båtplass, ferdigheter og vedlikehold osv. Er det noen her med erfaring med slike båter så vil eg gjerne vite hva som blir mest praktisk til et slik formål! størrelse båt, type og om det er mulig å seile aleine osv.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 12:56 
Avlogget

Båt er nok ikke dumt for de som bor ved/nær kysten, og ikke minst vet for og akter på en båt, men ser for meg at det er litt tungvint å dra rundt på en seilbåt i de områdene det er naturlig for meg å stikke om det skulle smelle.
For meg blir båt litt for risikabelt, særlig vinterstid. Skal ikke rare uhellet til før før både maten og ferskvannet ditt er ødelagt av saltvann. Ved en evt. brann er sjøen eneste rømningsvei, og det blir garantert uhellsvangert om du ikke rekker å få på deg redningsdrakta før du må stupe uti.
Selv om jeg har godt over gjennomsnittet erfaring med (svært) store båter og i alle tenkelige farvann, er båt overhodet ikke et alternativ som BOL for meg. Til det er risikofaktoren for høy.
Men som et verktøy til matauk og transport er en eller annen form for båt/kano et must.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 15:15 
Avlogget

En båt på Glommas bredd er ikke noe alternativt for meg heller.
Vi som bor i innlandet vil nok møte større problemer en dem som bor ved kysten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: