Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 03:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Selvforsvar
InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 17:09 
Avlogget

Filbert skrev:
Miner om endringen i lovverket rundt nødverge, og maktbruk...
Du skal være rimelig sikker på at du eller dine står i direkte fare før man bruker enkelte midler som er beskrevet her.

Vennligst informer. Hvilke endringer i lovverket ?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 18:15 
Avlogget

Egentlig fra 2005 men ikke innført for 1 oktober 2015.
http://johnnybrenna.blogg.no/1443628866_nr_jussen_mter_gata__.html
http://www.sikkerhetsakademiet.no/2015/10/straffeloven-av-2005-med-fokus-pa-nodverge/

eller:
https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 19:35 
Avlogget

Ingenting i denne nye måten å ordlegge nødvergebestemmelsen på som endrer noe særlig. Fortsatt lov å avverge ett rettsstridig angrep. Ordet forsvare er ikke brukt, men avverge. Her ligger det faktisk en forebyggende mening som ikke var nedfelt i loven tidligere. Man kan avverge ett angrep som ikke har rammer deg enda. Ikke bare forsvare seg mot ett angrep som allerede rammer. Og også i den tidligere ordlyden, skulle ikke midlene overskride risikoen. Er det grunn til å frykte for liv og helse er det også grunn til å avverge angrepet. Og trenger noen seg inn i huset sitt mens du er hjemme har du god grunn til å frykte for live og helse.
I en nylig dom ble avsagt i en sak som ble godt referert i avisene for en stund siden ble Den en 30 år gammel mann som avverget ett voldtektforsøk på kjæresten hans , tiltalt for vold. Han dro en 60 år gammel naken mann ut av sengen hennes.
Og banket han gul & blå. Retten slo fast at volden 30 åringen brukte var så omfattende at livet til 60 åringen var i fare . Det som gjorde at 30 åringen ble dømt for denne volden var at det kunne bevises at 30 åringen hadde dratt 60 åringen etter bena mer enn 7 meter , ut av huset , og at den alvorligste volden fant sted utenfor huset. Retten bemerket også at volden som fant sted på soverommet måtte anses som lovlig nødverge. Men ikke den volden som fant sted utenfor huset.

Uansett har i grunn dette bare akademisk interesse. Det har ingen praksisk relevans. I en nødvergesituasjon der en frykter at liv og helse er i fare vil en hverken ha tid eller interesse av å vurdere juss. Overlevelsesinstinktet vil styre handlingene våre. Så gjelder det å ha hjerne nok til å oppfatte når den umiddelbare faren er over , slik at man ikke gjør som 30 åringen som ble dømt...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 11:12 
Avlogget

jeg tror du kan havne i mer trøbbel en man forventer ved bruk av brekkjern og brannslukningsapparat slik som beskrevet...
Men som det heter seg på utenlandsk: I'd rather be jugded by twelve, than carried by six...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 12:12 
Avlogget

Det her er jo et tema som vil omhandle alle om hele verden går bananas en dag. Foreløpig er samfunn regulert og håndhevet av lover og regler. Det at loven pr i dag er skjønnsmessig og at hver enkelt sak vurderes ut fra aktuelt lovverk, og i lys av tidligere saker vil jeg tro at man har sitt på det tørre så lenge man forholder seg proposjonalt til enhver ulovlig handling.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 16:04 
Avlogget

Filbert skrev:
jeg tror du kan havne i mer trøbbel en man forventer ved bruk av brekkjern og brannslukningsapparat slik som beskrevet...
Men som det heter seg på utenlandsk: I'd rather be jugded by twelve, than carried by six...

Jeg kommer garantert i mer trøbbel med ikke å avverge ett angrep .

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 14:18 
Avlogget

Eg trur nok at bruken av brekkjern og brannslukkere kan bli tolket som overdreven bruk av vold. Men, dersom angriper eller angripere er bevæpnet med kniver, brekkjern, m.m. Så vil nok retten se det slik at du forsvarte deg med det du hadde tilgjengelig etter beste evne. Det e viktig å tenke på proporsjonalitets prinsippet, neve mot neve, kniv mot kniv, skytevåpen mot skytevåpen, osv.
Det er også viktig å huske på at når noe slikt skjer med noen så kastes gud og lover ut av vinduet fordi dine primære instinkter tar over. fight, flight, freeze. én av de tre handlingene vil du utføre i henhold til trening og din mentale evne til å håndtere slike situasjoner. de fleste finner ut av dette når det skjer.

Men alt kan trenes opp. Kampsport kan hjelpe deg med å føle på adrenalinet og lære deg å bruke det til din fordel i en kampsituasjon (selvforsvar mot innbruddstyver, blindvold på gata, etc.).

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 17:36 
Avlogget

All vold er overdrevet og ulovlig , hvis den ikke er i nødverge. Hvis en av de to som ble drept i Oslo i dag hadde hatt tilgang til ett eller annet middel å forsvare seg med, samme hvilke , ville det ikke vært overdrevet. Hvis middelet ikke lyktes å aværge angrepet ville det være utilstrekkelig…

Sist endret av Northman den 10 Des 2015, 06:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 21:31 
Avlogget

Tåregass/pepperspray er noe alle kriminelle som vil ha det har i Oslo. Det er ikke optimalt mot et knivangrep, men er bedre enn ingenting. Og en fordel er at terskelen for å agere er relativt lav. En annen fordel med tåregass, er at det ikke krever at du er i over gjennomsnittlig fysisk form. Men det er som sagt ulovlig for vanlig dødelige.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 23:43 
Avlogget

Jeg regner med at man lett kan lage slike ting selv. Løksaft, chilisaft eller slike ting svir som bare det.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 06:41 
Avlogget

Igjen , en brannslokker. Dette er en trykkbeholder som er trykksatt med nitrogen for å drive ut slokkemiddelet. Veldig likt en pepperspray beholder. Hvis brannslokkeren tømmes for slokkemiddel ( som oftest pulver ) , kan den refylles med noe passende og trykksettes. Dermed har man plutselig noe som kan komme godt med. Omtrent som ett bilbelte, airbag eller redningsvest. Man får antagelig aldri bruk for det, men du verden slik en forskjell det utgjør , hvis uhellet er der.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 11:11 
Avlogget

Jeg tror det fort ville kommet under det difuse begrepet "voldsgjensstand" og det at du faktrisk har klargjort den for slikt vil falle skjerpende i en domsavsigelse. Men det er altså bare noe jeg tror...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 17:26 
Avlogget

Du tar ikke poenget skjønner jeg. Hvis jeg/du virkelig har bruk for en slik "diffust begrep voldsgjenstand" har det null interesse hva andre mener om den. Hvis man havner i vannet ufrivilig ligger man ikke der og bekymrer seg over om vesten er typegodkjent. Man er glad for det man har. Om jurister har meninger om situasjonen eller verktøyet kommer laaangt ned på listen min over umiddelbare bekymringer i en situasjon der livet til meg eller mine er i fare.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 18:51 
Avlogget

»Voldsprodukt« er vel det rette begrepet i forholld til våpenloven. Tidligere hadde straffeloven også regler om legemsbeskadigelse med sœrlig farlig redskap. Men det er endret til å bli særlig farlig måte, for å fange opp enkelte kampsportteknikker som f.eks. kvelertaksteknikker.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 07:43 
Avlogget

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, northman. Jeg bare poengterer at lovverket muligens vil være uenig med deg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support