Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 03:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Selvforsvar
InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 09:08 
Avlogget

Det er alltid en skjønnsmessig vurdering.

Poenget er at man må ha fryktet for sitt liv, den ulovlige handlingen man gjør må være proposjonal med det angrepet man blir utsatt for. I tillegg er det viktig at man ikke har forståelsen av å ha planlagt ulovlige handlinger for å forsvare seg. dette må "være på impuls"

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 09:29 
Avlogget

tiltredes, og det er det jeg reagerer på. Jeg kjenner til frikjennelser der hvor balltre er blitt brukt mot ungdom på instutisjoner. Men om du ikke har en plausibel grunn til hvorfor du spiller krokket på soverommet om natten... så kan kreativ bruk av krokketkølle bli problematisk i retsammenheng.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 11:41 
Avlogget

Filbert skrev:
tiltredes, og det er det jeg reagerer på. Jeg kjenner til frikjennelser der hvor balltre er blitt brukt mot ungdom på instutisjoner. Men om du ikke har en plausibel grunn til hvorfor du spiller krokket på soverommet om natten... så kan kreativ bruk av krokketkølle bli problematisk i retsammenheng.

Det er ikke ulovlig å ha en krokketkølle på rommet. Ingen , ikke engang politiet , kan endre Norges lover etter egen synsing. Skal politiet sikte noen, må det være en ulovlig handling de har gjort. Eventuelt gjort noe ulovlig med krokket kølla. Å oppbevare ett skytevåpen på ett soverom er ulovlig og ett brudd på våpenloven. Flytter man det FG godkjente våpenskapet til soverommet, er det plutselig blitt lovlig. Men kona hadde nok blitt sur. En krokketkølle er ikke ett våpen , men en leke. Når barnebarnet mine har krokketkøllen sin på sitt soverom, skal det en veldig skarpsindig politijurist til for å finne en paregraf som han kan bruke for å sikte bestefaren ( som kjøpte krokketsettet) , skulle han også ha en krokketkølle på sitt soverom.

Men for å sitere gode gamle og veldig døde Henry David Thoreau : Any fool can make a rule , and any fool will mind it.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 14:03 
Avlogget

Jeg tror ikke du har rett i det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support