Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 11:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Selvforsvar
InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 20:48 
Avlogget

Hva tenker dere er det beste redskapet til selvforsvar?

Topp

Innleggets emne: Re: Selvforsvar
InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 21:30 
Avlogget

Kommer ann på hva slags selvforsvar du mener, nerkamp eller distanse.

Jeg har drevet med MMA i 4 år nå og ser på det som et godt ''redskap'' i selvforsvar.
Men om man ikke har interesse for slikt så er jo pil og bue et godt ''våpen'' som du kan eie lovelig uten tiladelse fra politiet.

Og eller har du jo machete,spyd,øks,våpen osv.

Har også hørt at stekepanne er et lovelig ''våpen'' du kan bruke til selvforsvar om noen skulle kommet seg inn der du bor:P
Så kjøp en stor gammel stekepanne i jern..

Selv har jeg alle tingene jeg har nevt over her som en del av min ''forsvar's '' strategi.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 21:31 
Avlogget

Kanskje hodet/hjernen? Altså unngå situasjoner hvor man må forsvare seg. Evt. beina, dvs flykte fra slike situasjoner. Sjansen for å bli skadet selv er så stor at de bør unngås.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 21:35 
Avlogget

Undervegs? Hurtighet. Hemmelighold.

Å komme vekk fra der du er og fram til der du skal være handler mest om å være rask nok når det skjer noe slik at du kommer forbi de verste flaskehalsene og tettbefolkede stedene mens alle de andre fortsatt sitter og ser på TV-sendingene. Se etter en liten bil som kjører i lovlig hastighet ut av byen ti minutter etter smellet, så vet du hvor jeg er. Om jeg kunne ønske meg noe ekstra på turen ville det vært firehjulstrekk og bakkeklaring nok til å kunne kjøre rundt problemer på veien.

I et langsiktig WROL-scenario kan vi sikkert begynne å fable om fulle garderober med lovlige og ulovlige våpen til ulovlige formål, men det er ikke det jeg prepper for.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 21:40 
Avlogget

Jeg tenker som sagt slagvåpen og lignende. Våpen som gevær og pistol er jo ting som går tom for kuler etter hvert og som krever mer vedlikehold.

Ellers tenker jeg en godt trent kropp kan være et godt redskap

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 22:04 
Avlogget

Spikk deg en god vandrestav, den er ikke vanskelig å erstatte ved tap. Og dagens ungdom/mennesker undervurderer den som våpen og lite sannsynlig forsøke å frarøve deg den. Men tren og hold deg i form, vær trygg på deg selv. På denne måten blir man også vernet til en viss grad. Utstråler du selvsikkerhet kontra nervøs og veik... hvem tror du blir bytte i en slik gitt situasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 22:30 
Avlogget

Det er helt riktig at fysisk form hjelper. Selv trener jeg daglig både utholdenhetstrening og styrketrening.

Jeg tar utgangspunkt i krav som jeg leser om for politi, militæret o.l. Det er jo et godt utgangspunkt :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 22:44 
Avlogget

Det er ett godt utgangspunkt. Selv så trener jeg styrke minimum 3dager i uka, er riktignok ikke like ivrig på bygge kroppen i drøyt stort volum lenger, men trener mer smart (det har kommet med alderen). Trener nå endel reps, supersett og noe jeg kaller trippelsett. Da får du både styrke og kondisjon. Du lærer da kroppen å yte maks selv under vanvittig melkesyre. I tillegg går jeg på ski om vinteren og lange foturer på 3-4timer med tung sekk når det er barmark. Har og trent forskjellig kampsporter når jeg var yngre. Så for de som lurer vil jeg anbefale jitsu eller krav maga. Om du skal lære selvforsvar.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 22:58 
Avlogget

Jeg har noe grunnleggende jiu jitsu kunnskap fra ungdomstiden. Ellers har jeg lært grunnleggende bryting, og hvordan håndtere mennesker med utfordrende atferd gjennom diverse kurs. Jeg trener på å håndtere mennesker med uforutsigbar atferd ukentlig.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 23:36 
Avlogget

Har du da en god kniv i beltet, noe som jeg ser på som en selvfølge når man driver med friluftsliv. Og at du spikker deg en god vandrerstav, da er du godt nok rustet til å klare deg gjennom det meste i en gitt situasjon. Å fly rundt som en G.I.Joe bevæpnet til tenna vil bare tiltrekke seg oppmerksomhet og problemer. vandrerstaven ser veldig uskyldig ut, men den forlenger rekkevidden din enormt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 23:38 
Avlogget

Jeg glemte å skrive, med tanke på trenings grunnlaget ditt og bakgrunnen din.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 23:45 
Avlogget

Jeg liker svært godt vandrestavn til cold steel.

http://www.knifehog.com/p-2357-cold-ste ... 91was.aspx

Et eller annet slikt som holder og tåler langvarig bruk er perfekt.

Selv tenker jeg at små våpen som ikke krever mye plass for å brukes er perfekt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014, 23:57 
Avlogget

Joda, men for min del tenker jeg noe som er diskré, enkelt å lage ergo enkelt å erstatte om den skulle bli borte. Hva hadde du selv vært mest skeptisk til? Den til cold steal eller en tradisjonell hjemme spikket? Hadde jeg sett noen med den frs cs hadde jeg automatisk blitt mer på allerten. Men det knaser nok fantastisk godt i ett kranie når du svinger til med den fra cs he he he. Sorry, jeg har litt sadistisk humor.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2014, 13:38 
Avlogget

Jeg ser på det som en potensiell reel situasjon og i en liv og død situasjon gjør man det man kan for å overleve. :)
Det beste er som mange har nevnt å holde seg lavt i terrenget og vente ut situasjoner, men om shit hits the fan og man treffer på lootere så har man ikke så mye valg.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2014, 16:02 
Avlogget

Train hard, fight easy... :P

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support