Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 17:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Underveis med ei bør
InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 16:42 
Avlogget

Den største oppfinnelsen mennesket har gjort etter å ha lært seg å lage ild , må være oppfinnelsen av hjulet. Etter nyheten om brannkatastrofen i Lærdal har jeg kommet til at jeg mangler noe vesentlig i mine forberedelser. Nemlig hjul til transport. Vi mennesker har kommet dit hen at vi forbinder hjul med bil eller annen motorisert transportmiddel. Men skulle jeg virkelig komme i en situasjon der jeg behøvde å evakuerer til en tryggere plass, er det stor sjanse for at bilen ikke kan brukes. Enten fordi den ikke virker, mangler drivstoff eller at veinettet ikke fungerer godt nok til at en bil kan brukes. Da skulle jeg hatt ei enkel tralle/vogn til å frakte ting på veien. Jeg kjøpte ei slik til hjortejakten , som vi bruker til å frakte litt tyngre ting til jaktbua langs en skogssti. Kjøpte ei sykkeltralle på biltema for 4-500 kroner og den har fungert bra. Tenk forskjellen på ting man kan ta med seg, fra å måtte bære alt i en ryggsekk til å ha ei sykkeltralle til å frakte ting i langs en vei. Og sykkeltraller foldes sammen og stues vekk i kjelleren og tar ikke stor plass.

Topp

Innleggets emne: Re: Underveis med ei bør
InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 16:56 
Avlogget

Jeg har tenkt samme tanke som deg, og har vært på utkikk etter ei håndtralle av noe slag en stund. Men det har gått litt i glemmeboka.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 20:01 
Avlogget

Jeg har og en sånn sykkeltralle fra biltema- som jeg bruker ganske aktivt på el-sykkelen min. :) Praktisk sak.

Edit;
En sykkel kan være et godt alternativ hvis veinettet ikke takler biler lengre; en kommer fram på de fleste steder med en god sykkel...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 20:19 
Avlogget

Plutselig visste jeg svaret. Kanotrallen min. Den er lett , sterk og det er bare å stroppe fast en kasse oppå .
Hvis jeg ikke vil bruke kanoen som lastholder da...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 22:13 
Avlogget

Slik jeg har vurdert det er "problemet" med de sykkeltrallene at de har litt lav bakkeklaring, derfor har jeg vært mer interessert i typer av håndtralle / håndkjærre. Burde jo lett la seg bygge noe lsikt med sykkelhjul, lit ramme sveis osv... men lette å tenke tanken. Å få den berømte fingeren ut brunøyet litt værre.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 23:22 
Avlogget

Sykkelhjul eller større er helt klart veien å gå. Jeg tror beste ville vært å ta hjulene fra en fatbike, de er brede nok til å ikke synke ned i gjørme eller snø selv om du har litt last på tralla. Grunnen til å ha stor diameter på hjulene er at de mye lettere klatrer over ujevnheter. En fortauskant ruller du lett over med sykkel, men tenk på hva som skjer om du møter den med en fullasta handlevogn!

Om noen tenker på å bygge noe selv så husk fjæring! Det er to viktige grunner til å ha fjæring: Det gjør at det tapes mindre energi ved ujevnheter i veien, og det reduserer slag-belastningene på hjul og aksling fra en ujevnhet. Dette betyr at tralla tåler mye mer juling fra underlaget. Hold det enkelt, bruk bladfjærer og stiv aksling. Da er det mindre som kan gå i stykker. Dette er en kinesisk modell fra ca. 1850, så det burde vel være low-tech nok til å fungere uansett emp og veistandard.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 00:25 
Avlogget

Nå snakker vi! :mrgreen:
Draugjeger! Bygger du en til meg?

(på mange måter er jo dette sommeralternativet til pulken :P )

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 18:16 
Avlogget
Brukerens avatar

bare å bla opp det? kan bygge en av 20mm alu-rør, så blir den lett. Med hjulene festet lavere enn bunnen av vogna blir klaringen høy (vi har en sykkeltralle på hytta som hadde hatt godt av noe høyere bakkeklaring). Draget bør være sånn at man kan feste den til sykkelen om det trengs.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 10:05 
Avlogget

quanta qosta?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 10:15 
Avlogget

Et spørsmål: vil ikke slike som dette føre til store problemer straks man trenger å gå vekk fra veien?

Selv bruker jeg barnevogn en del, siden jeg har små barn, og jeg har tenkt at en barnevogn av en litt kraftig type (som jeg har) kan ta utrolig mye vekt, og er laget for å være svært behagelig å trille. Barnet kan jeg putte i en bæremeis (Tar mindre plass der), og bruke vognen til å frakte bagasje.

(I tillegg har jeg kløv til hund og hest)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 15:27 
Avlogget

håndkjærrer ble jo funnet opp lenge før man hadde noe særlig med veier å bruke dem på...
Men det er nettopp derfor jeg tenker høy bakkeklaring og tror forslaget om brede gummihjul er kjempe lurt.
Dog, å dra med seg greier scenarioer er fler, men få hvor det ikke er praktisk å bruke vei.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 19:57 
Avlogget
Brukerens avatar

har mer trua på store sykkelhjul, mest fordi de er lette og billige. Dernest kan man ta sykkelgafler og sveise fast til en ramme, så får man brems på faenskapet i tillegg (greit når man har tung bør og det er nedoverbakke)

Stål eller alu får man vurdere, men det kommer kanskje på...tjaeh...noen tusen? avhengig av hvor mye man kan bruke gamle sykler som utgangspunkt.

hva med denne? :)
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 23:08 
Avlogget

Joa.... Men ikke det jeg tenkte på sånn primært.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 17:24 
Avlogget

Kom just over denne nettsiden... Der var det endel brukandes pedaldrevne kjøretøy... :) (med el-motor som opsjon på de fleste modeller...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2014, 14:14 
Avlogget

ville selv valgt sykkelhjul. så lenge det kan kjøpes så why not.
men ville selv valgt av den typen man har på sykler til snø. bredere dekk er seff. tyngre på veg. men gjør tralla mer allsidig siden du da kan bruke den lettere på myr og ulendt tereng.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: