Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jun 2018, 23:36

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Telttråden!
InnleggSkrevet: 05 Jan 2014, 14:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg lager en felles tråd for telt jeg.

Først vil jeg "reklamere" for noe som kalles "bivibag", altså et enmannstelt.
Det finnes mange typer, og noen er ganske dyre. Men jeg har testet en type fra Carinthia, og den er funnet i meget god orden! Tar liten plass, lett å sette opp, og ganske behagelig. Dog er stengene i lettmetall, og bøyes litt for fort. Stengene må nok ses på som forbruksvare om man bruker det ofte. Det fine med den kontra f.eks. en jervenduk er at man får akkurat nok plass om man ikke bikker for mye over 185 cm, og det er ikke på langt nært så klamt som i en jervenduk. Den gir god beskyttelse fra vær og vind, så lenge man får soveposen bort fra taket, som på alle andre telt. Kommer også med strammetau så man kan feste det i f.eks trær eller lignende om det blåser ekstra mye.

Det eneste virkelige minuset med denne er prisen.

http://www.equipnorshop.no/product.aspx ... 81&gid=368
Bilde

Noen andre som har gode telterfaringer?

Topp

Innleggets emne: Re: Telttråden!
InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 19:10 
Avlogget

Syns disse ser spennende ut. Har ikke et men til 60 pund så blir det ikke så ille.

Sturdy and storm proof double layered one-man tent in Multitarn Camo. These tents are suitable for more extreme conditions, they are double skinned providing extra protection against rain, cold and heat, and have the following features:
Outer layer - 190T Polyester - 1200mm Waterproof
Inner layer - 190T Polyester - 800mm Waterproof
Sewn-in ground sheet - 210D Oxford Polyester - 1500mm Waterproof
3 fiberglass tent poles - 2x 8.5mm, 1x 7.9mm
13 aluminium pegs
4 detachable guy ropes
Weight: 2.7kg
Dimensions: 240 x 135 x 80cm
Drawstring pack: Approx 56 x 17cm
These tents are very quick and easy to put up. They are very sturdy, stormproof, and have great ventilation. Outer layer has three vents with velcro openings and securing tabs. Inner layer has three large mesh/mosquito net windows to allow air to circulate but keep the bugs out!

54.95 GBP fra Epic Militaria

Vedlegg:
SKU5460Gweb.jpg
SKU5460Gweb.jpg [ 111.29 KiB | Vist 6342 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2014, 01:25 
Avlogget

Jeg gikk for ringstind 2 light.

Det vises kanskje dårlig på bildet men det er fullt mulig å kokkelere i forteltet men eventuell forvarming bør definitivt skje utendørs da avstanden fra kokeapparat til teltduk er liten.

Har sett litt på carinthia sine telt som nevnt over men vekt vs volum tiltaler meg ikke. Teltene er nok robuste men min erfaring tilsier at man slipper unna med vesentlig tynnere og lettere materialer enn carinthia benytter. "Sniper-utgaven" tillater dog at man kan legge seg i posen på egnet sted med fin utsikt og anleggstilling mot elgtråkk, innmarksområde etc og håpe på en overveldende stor frokost når man våkner i grålysninga og titter ut gjennom siktet. Ikke noen ulempe det men den totale mangel på fyringsmuligheter samt en heller laber ventilasjonsmulighet tilsier at dette ikke er riktig valg for min del. Spesielt ikke siden jeg nylig byttet til sovepose i dun og i verste fall ser frem mot en 4 ukers exfil til BOL. Hadde vi snakka under uka så kanskje. :)

Vedlegg:
images-Marketing-mediaG-rigstind_2_medium.jpg
images-Marketing-mediaG-rigstind_2_medium.jpg [ 66.91 KiB | Vist 6267 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2014, 01:33 
Avlogget

Har brukt britisk bivibag, som er nettop det, bare et goretex trekk rundt soveposen, uten mer dilldall. Har sovet godt i det, men det er ikke så bra for annet utstyr som da blir liggende ute.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 23:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen av dere som kan anbefale et telt for en familie på fire?
vi er litt usikre på om vi skal satse på lavvo eller telt.
selvfølgelig telt hvis det er snakk om krise pga lettere under frakt.. men jeg tenkte mer ferie tur type.
nå er jo ungene små, og vi vil begynne nå å la de venne seg til telturer, for det vil gjøre det lettere når vi er ute å kjører langturer og går fjellturer, så slipper vi være avhengige av hytter/hotell.
jeg og gubben er jo vant med det, men litt usikker på barna, spesielt eldstemann med støv på hjernen, yngstejenta er mer rulle i søla og hoppe ned fra de villeste høyder ekstremsport typen, så hun vil elske det.. men for å venne han til det så må vi nok starte i hagen og så ved vannet og så ved camping plasser og så dra de sakte litt mer utenfor allfarvei.
sklei litt ut her..
Telt ja..
hva tror dere ville lønne seg av merke, og hva må vi passe på med lavvo hvis vi kjøper det? er det noe som vi må sørge for å kjøpe med? for ser at de selges mest uten innertelt og at det meste må kjøpes i tillegg..?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 07:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Lovise skrev:
selvfølgelig telt hvis det er snakk om krise pga lettere under frakt.. men jeg tenkte mer ferie tur type.
nå er jo ungene små, og vi vil begynne nå å la de venne seg til telturer, for det vil gjøre det lettere når vi er ute å kjører langturer og går fjellturer, så slipper vi være avhengige av hytter/hotell.
jeg og gubben er jo vant med det, men litt usikker på barna, spesielt eldstemann med støv på hjernen, yngstejenta er mer rulle i søla og hoppe ned fra de villeste høyder ekstremsport typen, så hun vil elske det.. men for å venne han til det så må vi nok starte i hagen og så ved vannet og så ved camping plasser og så dra de sakte litt mer utenfor allfarvei.
sklei litt ut her..
Telt ja..
hva tror dere ville lønne seg av merke, og hva må vi passe på med lavvo hvis vi kjøper det? er det noe som vi må sørge for å kjøpe med? for ser at de selges mest uten innertelt og at det meste må kjøpes i tillegg..?

Først: Hvor mange er dere? Hvor stor plass må dere ha? Hvor mye vekt ekstra vil dere bære med? Ser at dere tenkte på lavvo bare :) Men om de går lei av telting, så kan dere gå hytte til hytte, altsa ubetjente hytter. Dere kan f.eks sove i telt en dag, så i hytte en annen. Men husk ikke kjøp for stort telt, også avhenger det av om dette kun skal brukes på sommer, i fjellet osv.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 08:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Lovise skrev:
sklei litt ut her..
Telt ja..
Min personlige mening er at fjelltur med telt og små barn er for de færreste av oss. Så en gradvis tilvenning slik du beskriver er alfa og omega! Unntaket kan være på et meget begrenset antall steder hvor man kan benytte sykler med en henger for bagasje og en til barna. Evt. der hvor man tar båt fra stedet man parkerer bilen og til der hvor man har en base som en har som utgangspunkt for korte turer. Med små barn må man være forberedt på å måtte bære dem i perioder. Og om man også har tung sekk med telt og annet utstyr som det da er naturlig å ha med, kan det bli en svært slitsom affære. Det er ikke sikkert det blir like lystbetont for verken barn eller foreldre som man hadde tenkt seg.

Nå er vi ferdig med småbarnsperioden og har gjort som følger:
Da vi bare var to unge voksne brukte vi enten et romslig tunneltelt for helårsbruk eller overnatting på hytte. Hytte var enten familiehytte, leid hytte eller turistforeningshytter. Hytteovernatting fortsatte vi uproblematisk med ettersom barna kom, men fjellteltet var forbeholdt voksne alene på tur i fjellet. Det var ikke så viktig for barna å gå så langt eller å bevege seg fra område til område i løpet av turen. For dem var det vel så viktig å våkne opp neste morgen til det kjente de hadde opplevd dagen før.

Vi har også reist litt rundt i Norge og nære naboland og har da variert med å sove i telt, campinghytter og hotell. Til vår store overraskelse er camping i telt det mest populære blant barna, faktisk. Da vi var unge og barnløse brukte vi gjerne det samme fjellteltet også på campingplasser. Men med små barn fant vi ut at vi trengte noe mer komfortabelt. Resultatet ble et stort telt med to soveavdelinger og romslig oppholdsplass med ståhøyde i midten, ikke helt ulikt det på bildet under.
Bilde
Slike telt er ikke særlig dyre, men de kommer jo i flere kvaliteter og prisklasser. Jeg husker ikke hva vårt kostet, men det var ikke veldig dyrt. Men det har vært svært holdbart. Det gjelder bare å behandle det pent, spesielt aldri å la det ligge nedpakket fuktig over lengre tid. Men de er alt, alt for tunge til å tenke på å frakte dem med seg til fots i fjellet.

Skal man først bruke telt i fjellet med små barn, kan dette være et alternativ:
Bilde http://www.fjellsport.no/helsport-svalb ... gronn.html
Man må være forberedt på å betale oppunder 10 000 for et telt med både god kvalitet, stor plass og lav vekt. Evt kan man kjøpe to mindre og sove en voksen og et barn i hvert telt. Fordelen med det er gjenbruk av teltene når barna begynner å dra på turer på egen hånd. Da blir det store for tungt. Jeg kan ikke anbefale noen spesiell modell/merke i og med at vårt ikke lenger er i salg. Men det lønner seg å satse på kvalitet, da har man telt i en mannsalder.

Disse mindre teltene har alle innertelt, noe ikke alle lavvoer har. Som du skriver må det meste kjøpes ekstra der, så totalprisen vokser… Men med innertelt er det enklere å stenge myggen ute. Akkurat det kan være forskjellen på en vellykket og positiv opplevelse og &%&¤#. Man får kjøpt innertelt til lavvo for en tusenlapp eller to. Vi har ikke erfaring med lavvo, men jeg mener å vite at vekten er en god del større enn for gode, store fjelltelt av det slaget som er vist over. Og med ekstra innertelt blir det jo enda verre. Men prisen kan være noe lavere, tror jeg…. Kanksje……

Ut i fra det du skriver om personligheten til barna tror jeg det uansett er lurest å satse på ståhøydetelt og campingplass de nærmeste årene og hytte i fjellet. Der kan man eventuelt ta med seg et lite enkelt fjelltelt og sove utenfor hytteveggen i pent vær en natt i ny og ne. Slikt er spennende for små barn og er med på å venne dem gradvis til fjellivet. Samtidig går man til teltet tørr og varm, og har retrettmulighet om noe ikke er så greit.

Lykke til! Jeg håper andre kan utfylle med egne erfaringer ettersom jeg nå ser at det jeg har skrevet er litt på siden av det du spør om.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 20:35 
Avlogget
Brukerens avatar

takk for godt og utfyllende svar bamse brakar.
Det spørs nok ikke om vi ender med et telt ja.
var innom xxl og ba om å få prøve å løfte på lavvo som var pakket sammen, og det uten alt annet... blir nok for tungt å dra med på tur.
spørs nok ikke om det blir mer sånn vi kan vurdere når vi blir besteforeldre og skal ta "camping" i hagen med barnebarna den dagen de skulle dukke opp.
Så da må vi ta oss en god runde og jakte litt og sjekke telt og hva vi skal ha.

de teltene med to separate rom og et åpent i midten ser veldig kjekke ut, da går det ann å bruke mellomrommet til å oppbevare sko og slippe å dra det inn i teltet der man sover.. (tenker på han med støv på hjernen som kunne finne på å få noia fordi møkkete sko kom borti soveposen hans.. ja jeg vet.. aner ikke hvor han får det fra.. svigermor påstår at gubben var sånn også, så da er det håp for at det bare er en fase) :lol:
Det blir nok også mest aktuelt i begynnelsen at gutta tar en del og jentene en del for de er ikke så store enda, så aner ikke reaksjonen på å skulle sove utendørs blir.
De prater mye om at de har lyst, men når de bare er 3 og 4 år så er det vanskelig å gjette seg til reaksjonen.
mørkeredde er de ikke så lenge de ha hodelykter og lommelykter tilgjengelig, og de elsker å være med utendørs å se på stjernene og månen om natta.
Blir et spennende prosjekt til sommeren altså.
skal skrive hvordan det går når vi får kjøpt og testa det.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 19:00 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Min personlige mening er at fjelltur med telt og små barn er for de færreste av oss.

Uenig ! Unger elsker å ligge i telt. Hvis de voksne liker det , kommer ikke ungene til å lage problemer. Jeg vil si , heller telt enn turisthytte når man har små barn. Med telt er man sin egen herre og trenger ikke presse ungene på noen måte. Å tvinge ungene til å gå en 5 timers , fordi man må fram til hytta før kveld er verre. Og enda værre at " vi må være framme før kl.6 unger, for da er det middag ". Telt med unger er kos. Jeg har prøvd det mange ganger...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 19:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Northman skrev:
Bamse Brakar skrev:
Min personlige mening er at fjelltur med telt og små barn er for de færreste av oss.
Uenig ! Unger elsker å ligge i telt. Hvis de voksne liker det , kommer ikke ungene til å lage problemer. Jeg vil si , heller telt enn turisthytte når man har små barn. Med telt er man sin egen herre og trenger ikke presse ungene på noen måte. Å tvinge ungene til å gå en 5 timers , fordi man må fram til hytta før kveld er verre. Og enda værre at " vi må være framme før kl.6 unger, for da er det middag ". Telt med unger er kos. Jeg har prøvd det mange ganger...

Jeg mente bare at telttur med den oppakningen det innebærer dersom man skal ha med alt utstyr til to voksne og to små barn betyr to svært tunge sekker for de eneste som kan bære noe av betydning. Da er det bedre å ha en base som man drar ut på korte utflukter fra, uten den store oppakningen. Som jeg skrev er det noen steder som gir den store fjellfølelsen hvor man kan ta båt inn eller sykle fra parkering med hengere til bagasje. Der lar det seg gjøre å ligge i telt uten å måtte slite med svære sekker. For de kanovante er det enda flere muligheter. Hytte til hytteturer er ingen god ide med de aller minste, det er jeg helt enig i. Men det er klart, er man kjempesterk og seig, klarer man vel den vekten sekkene får med to 2-4-åringer på lasset. Det har bare ikke vært vårt valg da våre var så små.

Men det er klart at når barna etter hvert vokser til, endrer dette seg gradvis.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 20:03 
Avlogget

Det spørs jo litt hvor små du mener med " små" unger.Jeg gikk både på Hardangervidda og i Ryfylkeheiene med mine gutter før de begynte på skolen. Og de bar sekker selv. Ikke så tunge sekker, men klærne sine og sin egen sovepos/liggeunderlag og litt gotteri. Da snakker vi om ca. 4-5 kilo, og det klarer en 5-6 åring fint. Resten bærer far. På meg ble det en sekk på rundt 30 kilo. Mer enn jeg ville likt å bære i dag, men den gangen i slutten av 20 årene var det greit. Og det var helt greit for meg når ungene mistet lysten til å gå lenger etter ett par timer, da var jeg ofte lysten på en stopp jeg også. De gangene mor var med på disse turene var det to voksne å dele byrdene på, men samtidig trengte vi to telt da...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 20:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det beviser nok at jeg er mer pysete enn deg. Og at du er flinkere til å prioritere hva man egentlig trenger på slike turer... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2014, 19:55 
Avlogget

https://www.youtube.com/watch?v=RKJ_0GMK_ZU

Etter å ha prøvd mange elendige telt som tar evigheter å få opp og ned vil jeg si at dette teltet her tar kaka. Jeg har selv kjøpt meg et slikt telt til 450 kroner og selv om det var vanskelig å legge sammen i starten så kommer man inn i det.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 20:31 
Avlogget

Jeg syns dette ser spennende ut jeg http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... -camo-tent
Bilde
bilde fra epicmilitaria.com
Edit og der så¨jeg at norsman hadde postet det samme ja..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: