Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Aug 2018, 04:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lommelykt og Lommekniv
InnleggSkrevet: 12 Des 2013, 22:30 
Avlogget

Hei alle sammen

Jeg trenger en ny lommekniv og en ny lykt.

Kniven pleier å være med hver dag og brukes til det meste. Er det alternativer til Victorinox knivene når jeg vil ha en med litt verktøy på? Jeg vil ha kniv, skrutrekker, saks, boksåpner og vin åpner. Hadde en Victorinox Climber som jeg kjøpte på Clas Ohlson, eneste jeg savnet på den var stjernetrekker.
Finnes det alternativer, eller er Victorinox veien å gå?

Så var det dette med lykt. Jeg bruker den også hver dag i forskjellige sammenhenger (mest å finne nøkkelhull da lyset i inngangspartiet ikke har fungert på en stund). Jeg har bare en liten nøkkelring lykt som ikke er noe særlig tess. Derfor vil jeg ha en ny en, helst med AA batteri. Jeg vil ha mest mulig lys og at den bruker minst mulig strøm. Flere funksjoner er ikke fryktelig nødvendig, utenom lav og høy styrke.

Noen som har noen erfaringer å dele med meg?

Topp

Innleggets emne: Re: Lommelykt og Lommekniv
InnleggSkrevet: 13 Des 2013, 07:20 
Avlogget

Leatherman har noen små varianter, jeg har brukt en "wingman" en god stund (men har rota den bort :-( ) Den har det du spør etter inkludert saks.

Clahs Ohlosn har et hav av forskjellige små og lette lommelykter som er helt greit dugendes til både en kort tur om morran i skogen med bikkja i stappmørket og finne hullet til nøkklen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2013, 19:46 
Avlogget

Sjømann skrev:
Jeg trenger en ny lommekniv og en ny lykt.

Jula har denne varianten til kr. 99.-.
Kniv med vanntett lommelykt, fløyte og tennstål. Drives med fire AG13-batterier (inkl.).

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2013, 21:26 
Avlogget

Angående kniven så er det vel Victorinox som er de beste på de klassiske lommeknivene. Sjekk ut modellen som heter WorkChamp, den har alt du etterspør og mer. Prislappen er høyere enn de fleste flasker maltwhisky, men du får en kniv med låsbart blad, forholdsvis bra stål i alle verktøy og god garanti.

Det er nevnt en del små lykter som folk er fornøyd med i lommelykt-tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2013, 02:23 
Avlogget

Unngå dyre verktøy hvis du ferdes med fly ofte.

Ett billig mutiverktøyl på Biltema/Jula
og en billig lommelykt på ebay.com eller dx.com

http://www.ebay.com/itm/Multi-Tools-11- ... 53f64d6274

http://www.ebay.com/itm/Multi-Function- ... 20d913f66c

http://www.ebay.com/itm/Multi-Tool-Stai ... 35cf7a251b

Dette er jo ikke til hinder for å kjøpe noe større for å legge i ryggsekken.

Pengene du eventuelt sparer kan du bruke på noe annet viktig f.eks sysaker.
Å miste dyre redskap er slitsomt, men sikkert til glede for finneren.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2013, 19:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan trygt anbefale Fenix E01. 100 spenn og lys for en hel armada. riktignok AAA batterier, men gir lys lenge.

Finnes det lommekniver/multiverktøy med vinåpner som ikke er røde med sveitsisk flagg på seg? kjøp en leatherman istedet og bruk denne videoen som guide: http://www.youtube.com/watch?v=A1t2_OV29jM

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 13:33 
Avlogget

Jeg har 4-5 varianter fra victorinox og er veldig fornøyd med de! Bortsett fra en løs sideplate og en syl som ikke likte å bli brukt på herdet rustfritt stål så har jeg til gode å ødelegge noe fra den kanten. Og jeg er ikke snill med verktøyet mitt.... Hvis du tar en titt på amazon så er det godt utvalg, og hjemmesiden har et konfigurator-verktøy som hjelper deg med å finne riktig modell.

Når det kommer til lykter har jeg standardisert på Asaklitt fra claes ohlsson, de er billige, lyser bra og tåler mye. Miste modellen har noen ganger problem med dårlig kontakt et sted, men jeg har aldri hatt noe problem med å få byttet dem. Ikke kvalitet som de beste, men vel bedt pengene og billige nok til å ha noen i reserve...

Jeg oppdaget tilfeldigvis for noen dager siden at helle har kommet med en kollektiv også, veldig spennende for oss som liker tradisjonell nordisk seiling på kniven og vil ha en reserve til sekken....

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 13:54 
Avlogget

Claes Ohlson og Asaklitt kina kopier av sveitserkniv har høy kvalitet. Ellers har du jo Wenger swiss army.

I Tyskland har de noe som heter Richartz. Multiverktøy og lommekniv i Solingen kvalitet. Og de lager ikke enhåndsfoldere og sånn som victorinox og leatherman ( Når det er sagt eier jeg flere victorinox og leatherman produkter ).

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 21:35 
Avlogget

Var på Clas Ohlson idag og handlet meg en liten lykt med 1stk AAA batteri i, så får vi se hvor lenge den holder.

Angående kniv så har jeg en Leatherman Wave som jeg er meget fornøyd med. Men når jeg tar opp den når jeg er ute blant folk får jeg som regel rare blikk. Vil ha en kniv som er litt mer folke-vennlig og som er litt mindre.
Når jeg tenker meg om så bruker jeg korketrekkeren heller sjeldent, så når jeg har en Leatherman i bagen nesten til en hver tid. Da tror jeg at jeg kan klare meg med en av de mindre Victorinox knivene. Har sett litt på en Manager, som har alt jeg trenger til daglig (til og med penn).

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 09:30 
Avlogget

Da kan jo Leatherman Squirt, Leatherman Style CS, Gerber Dime osv. kanskje være alternativer?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: