Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2018, 06:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Navigering
InnleggSkrevet: 12 Des 2013, 21:52 
Avlogget

Syns jeg er ganske flink til vanlig 6 sifret rutetilvisning med kart. Fordelen med kart i 1:50000 er at det er lett å angi møtepunkter og finne fram. Men bil Gpsn min har bare slike grader og minutter. Mulig det er bra i lufta eller på sjøen, men for en gammel løytnant i grønt er systemet håpløst. Det jeg vil er å kunne ta kartet mitt og finne ut hvor mange grader og sekunder det er ved et veikryss eller noe slikt og kunne kjøre dit. Er det noen som har praktiske tips? Er det bare lange linjaler som teller? Det er neimen ikke like langt imellom graderingene loddrett og vannrett. Trenger litt input her.

Topp

Innleggets emne: Re: Navigering
InnleggSkrevet: 12 Des 2013, 23:38 
Avlogget

Naturligvis er det ikke like langt mellom graderingene nord-sør og øst vest, jorda er da ikke firkantet!

Lengdegradene (øst-vest) deler inn jordkloden i 360 grader. Hver grad er delt i 60 minutter som igjen er delt i 60 sekunder. Breddegradene (ikke i bredden, men i høyden, nord-sør). Tenk appelsinbåter. Lengdegraden er et uttrykk for hvor bred appelsinbåten er, og den er bredere ved ekvator enn ved polen. Disse stemmer ikke perfekt med rutenettet på kartet, men UTM-koordinatsystemet har delt jorden i så mange soner at det blir forholdsvis rett. Avviket mellom UTM-koordinatene og lengdegradene er en del av det som kalles misvisning, det andre skyldes at den magnetiske nordpolen beveger seg. Sonene i UTM-systemet er delt inn slik at misvisningen på grunn av at rutenettet ikke stemmer med nord er liten, men den kan utgjøre 4-5 grader. Norge har under én grad misvisning i dag, så dette er ikke like viktig som det var tidligere. Her er det en plass å lese om de ulike rutenettene

Kanskje det er på grunn av dette at misvisningen ikke en gang er trykket på de nye plast-kartene i Norge 1:500 000-serien. På de gamle papirkartene er misvisning for rutenett og magnetisk nord tegnet inn. Som prepper-fatalist kan en sikkert si at verden er blitt alt for avhengig av GPS-systemet...

Breddegradene er annerledes, de er like lange uansett. Her er definisjonen at ekvator er null og polene er 90 grader. Alle breddegrader ligger parallelt med ekvator, så disse stemmer alltid overens med rutenettet på kartet.

TL;DR - nok skoletime...
I praksis har du en skikkelig jobb for å oversette lengde- og bredde-koordinatene fra bil-gpsen din til UTM-koordinater. Det er ikke en enkel, universell formel for dette på grunn av soneinndelingen til UTM-systemet, så lang linjal på kartet er nok eneste mulighet i felt. Det er mulig å sette opp et regnestykke for lengdegradene nord-sør, ettersom disse har konstant lengde. For lengdegradene øst-vest må du ha en tabell over hvor mange sekunder en UTM-rute utgjør på hver breddegrad, så kan du regne etterpå. Alternativt kan du, nå i tiden før undergangen, bruke en app på smart-telefonen eller en av mange kalkulatorer på nett.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2013, 09:05 
Avlogget

Takk takk Fossegrim. Jeg tenkte jeg kanskje kunne lage meg et rutenett på ei transparent plastplate så jeg fikk noen inndelinger ettersom det er så langt imellom minuttstrekene på kartet. Det er også noen ørsmå kors litt inn på kartet som brukes til styring av linjalen.
Jeg må innrømme at selv om jeg "hater" grader og minutter så er jeg likevel fascinert av nye ting som er litt utfordrende. :-)
Jeg har også en håndholdt Garmin GPS som det ikke er mulig å taste inn koordinater på. Jeg kan merke å få ut koordinater når jeg først er der, men kan altså ikke taste inn en posisjon. Det er et dårlig kart som er veldig interessert på å angi bensinstasjoner og slikt, men det er verre med mer skoglige destinasjoner. Men men.
Da må jeg preppe et kart med merketusj og linjer som er litt lettere å se og så ut og kjøre. Skal bli spennende om jeg oppnår forståelse av prinsippene.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2018, 09:44 
Avlogget

Helikopterredningstjenesten bruker lengdegrad og breddegrad. Synes ikke utm eller tilsvarende sivile systemer er så mye å bry seg med, med mindre du er militær, landmåler eller bygningsingeniør.

Samfunnet begynner å bli veldig avhengig av GPS. Snakket med noen som har mye erfaring fra jakt. De mente at Garmin GPS med 1:20 000 kart (inneholder eiendomsgrenser) var mest praktisk for jegere. Kart og kompass var nesten ikke i bruk mente de.

Endret, det skal være 1:20 000 kart.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet