Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jan 2018, 15:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 23:11 
Avlogget

Min hovedstrategi er å komme meg vekk fra Trondheim om det smeller, enten det er på grunn av et SHTF-scenario eller jeg bare vil hjem til jul. Ut av byen må jeg uansett, og sørover. Jeg satser på at jeg kan pakke bilen og være på tur på under en time, jeg har alltid minst halvfull tank og ei kanne ekstra diesel, men så kommer spørsmålet: hvilken kjørerute?

Har noen gode forslag, ikke til hvilke konkrete veier som er best, men hvordan det er lurt å legge en plan? Hvordan kan en få sikker informasjon om hvilke veier som er åpne, hvor det står vogntog på tvers, hvilke veier som er tatt av flommen og så videre? Hva er de sikreste kildene i normale tider, og hvor er det mulig å få informasjon om slikt i krisetider?

Dersom jeg har lyst til å komme meg fort ut av byen vil jeg tenke meg at det er en del tusen andre sjåfører på veien med akkurat samme tanke også. Hovedveiene tetter seg i en vanlig rushtid så det tar en halvtime å kjøre ei mil, og småveiene rundt er ikke stort bedre. På sommerføre er det greit nok å ta de ukurante, gamle veiene med grusdekke, men på vinterstid er det vel heller tvilsomt om disse er fremkommelige. Hva tror forumet?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 23:30 
Avlogget

Jeg hadde valgt meg ut alternative veier hvor jeg i tillegg hadde kunnes svinge ut på turstier hvis alt skulle ende opp i full kork.

http://www.friluftsrad.no/trondheimsregionen/2742.2729.Turkart.html

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 11:26 
Avlogget

Her er det bare å sette seg ned med kart. Finn den aller verste ruta du frykter å måtte ta.
Holder halv tank + en kanne drivstoff til denne?

For øvrig er det gøy å kjøre simuleringer på dette. Hvis veien er ødelagt på punkt A, B og C som går på den normale ruten, hvor må jeg da kjøre? Hvilke punkter av interesse er på denne nye ruten? Hvis situasjonen er slik at jeg faktisk ikke kan komme frem til målet med bil hvor er da det stedet jeg kommer til som gjør det lettest å nå målet til fots?

Print kart, simuler, skriv ned og ha kartet i bilen. Og kjør gjerne en øvelse.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 21:07 
Avlogget

Hårek: Jeg kjører dessverre ikke noe som tar seg fram på turstier uten videre, en liten kassebil med små hjul og forhjulstrekk kommer ikke langt i traktor-terreng. Jeg har kjetting, og de har reddet meg på ubrøytede skogsbilveier. Allikevel tror jeg ikke turstier er veier for meg, spesielt når jeg ikke er kjent i området og vet hva jeg finner.

MjaMjo: Viktige forslag, og jeg har prøvekjørt et par av de alternative rutene mine. Jeg tror ikke at halv tank + 20 liter er nok til å komme frem langs alle rutene eller under alle forhold, men siden ekstradieselen står i bilen blir det et spørmål om sannsynlighet for behov målt mot ulemper. Igjen er det problemet med å bo i byen, det er ikke plass til ting. Den store garasjen utenfor er ikke min...

Med NAF-boka i bilen har jeg jo litt å kjøre etter, men det er klart at å finne ruter og se etter flaskehalser og kritiske punkt er en fin skrivebordsøvelse for lange vinterkvelder.

Målet med tråden min var allikevel ikke å vite hvordan veiene er nå, men hvordan vi kan få vite noe den dagen alle har en god grunn til å ville ut av byen. Da er det jo ikke sikkert vi får trafikkmeldinger på vegvesen.no eller i radioen. Hvis noen kjenner til hva som er de statlige kriseplanene for dette hadde det også vært flott å lære noe om.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: