Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 00:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Wire-sag,
InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 14:20 
Avlogget

Jeg har nylig fått tak i, og prøvd ut, en slik wire.sag. Jeg er ikke helt overbevist, men det er en billig sak noe lignende denne her:
http://www.walhalla.no/product_info.php ... 3395a6279a

En får jo det en betaler for, men jeg klarer ikke å se store forskjeller (kanskje trenger jeg briller) mellom det som blir brukt i denne youtubefilmen her:
http://www.youtube.com/watch?v=iikf8PceWU0
Noe som forresten ser ut som en god ide, men jeg har ikke fått prøvd ut enda. Men også denne her ser veldig ut som den samme saken jeg har:
http://www.youtube.com/watch?v=SfnAoDWCGiE

Og det ser ut til å fungere bedre for dem enn for meg. Jeg er ganske sikker på at jeg bruker den riktig, for jeg skjer igjennom treet. Men det tar tid! Jeg brukte bortimot et minutt på en tommeltykk rogn som vokste i fjæra. Med samekniven min brukte jeg en tredjedel av tiden. Så nå er jeg spent på hva andre folks erfaringer med dette er. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Wire-sag,
InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 14:12 
Avlogget

En tommeltykk rogn kan du bare skjære over med kniv. Ihvertfall så lenge du kan bøye den.

Jeg har brukt trådsag til å beskjære et rognetre. Det tar tid. Den tjukkeste dimensjonen var ca 5 cm. Det tar som sagt tid. Trådsag bruker lenger tid enn sagen på en sveitserkniv, men tar større dimensjoner.

Så er det de som mener at man kan lage bål av dødt/ tørt trevirke, helt uten kniv, øks eller sag...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 14:49 
Avlogget

Har prøvd to typer, en som så ut som en spiralrull og en som var belagt med skarpe partikler. Håpløse greier. Den første rakk av etter noen drag. Den andre sagde ganske greit. Men treng vi dessa sagene? Har ikke prøvd motorsagkjede noe som kanskje er bedre. Wiresager må også brukes med en bue så en sager flatt mot den ene sia. Fant ut at når jeg holdt i ringene og saget med wiren nesten rundt treet så bandt den hele til. Vil heller ha en kniv.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 09:54 
Avlogget

Nå må vi huske på at trådsager er brukt av piloter, og lav vekt er nok en faktor her. De har vel trådsag og en liten foldekniv som reserve i tillegg til en slirekniv. En annen ting er at enkelte lands soldater ikke får lov til å ha egen slirekniv, bare foldekniv.

Personlig har jeg ikke prøvd det amerikanske militærets versjon. Den har en annen konstruksjon enn de britiske, coghlans trådsagene eller "commando" trådsagene.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 09:32 
Avlogget

Motorsagkjede. Kapp den så du får en lengde, og rull den sammen i en liten rund metallboks lr.
Bruk noen prinner du finner på stedet som håndtak :) Ideen er tatt fra "Surviving Alaska" og er ikke testet av meg enda...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: