Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 02:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bug-out med buskap
InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Først av alt en disclaimer; dette er ikke potensielt et megareelt scenario, men jeg synes det var interessant å fundere på og tar gjerne imot tanker og innspill!

Jeg, som de fleste andre med på bruk, er bug-in'ere. Men om jeg virkelig MÅ dra fra heimen har jeg mer enn ett dyr som det ikke bare er å la være igjen. Jeg har ett sted jeg kan ta hestene med bedre fasiliteter for å holde dem enn jeg har hjemme; en gård som er del av mitt nettverk. Det er altså ikke en "leve på skauen med hest" -plan, men en transportplan for å få dem til det tryggeste stedet jeg kan komme på. Jeg vil regne det tar omtrent tolv timer å kløve tre hester gjennom skogen, uten at jeg enda har lagt opp en klar rute.
Hva synes dere må man tenke på i forhold til en slik bugout plan?
Det er lite "stealth" faktor med hester, men på skogsveier går det samtidig relativt radig. Mange av de samme tingene rundt planlegging av rute/utstyr blir det samme som annen bug-out, men hester gir både potensiale til å ta med mer utstyr og krever endel utstyr i segselv.
Jeg tenker å planlegge ruten med kart i forveien, gjerne gå den mer enn en gang for å kjenne terrenget og eventuelt tilrettelegge der der det er gjenngrodd/vanskelige områder.
Mange turhestryttere har mye erfaring med kløving, og jeg leser at det ikke brukes spesielt mye tilvenning til pakkramme når hesten først er innridd, men pakkramme/basiskløv er potensielt greit å ha.
Siden turen kan gå i ett strekk tenker jeg ikke at feller er aktuelt. Det samme med mat, men tanker om hva man gjør ved lengre turer er jo også interessant. Skulle jeg dratt til en av familiens hytter er det fra tre til ti dagers kløvtur som igjen gir andre fôr og vanningsutfordringer.

Dette er litt flåsete tanker omkring det men tar gjerne imot deres ideer. Det er helt klart avhengig av hvilket scenario man ser for seg potensielt kan komme hvorvidt noe av dette i det hele tatt er aktuelt. Førstnevnte problemstilling med tolv timers kløvtur er mest aktuell, ettersom det er transportalternativet til et sted de kan puttes om jeg mot formodning må dra et annet sted.

Har dere andre dyr, og hva har dere tenkt til å gjøre med den i et potensielt bug-out scenario?

Topp

Innleggets emne: Re: Bug-out med buskap
InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 20:19 
Avlogget

Hei, Frøken.
Når jeg leser dette, så ser jeg for meg noe amerikansk trapper/pelsjeger litteratur. Høres kanskje litt søkt ut, men har lest endel om dette uten å gjennomført det i praksis. Men det går jo på valg av sti, oppakning, utfordringer med nettopp flere dyr og for, vann ol. Du har også den stadig overhengende faren om noen som vil deg vondt og ellers det å unngå å skade seg og dyra. Dessuten er det generelt s-pennende litteratur en kald vinterkveld. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 21:07 
Avlogget

En tanke (og vi har muligens felles kjente på Kvenin som har gjort tilsvarende) er å faktisk prøve å ta med dyra på en lengre tur. finne ut hva som skjer liksom.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 21:10 
Avlogget

Det kreves vel mér planlegging med hester, og egne bug-out bag'er til de... :)

Men hadde jeg hatt en hest (og kunne ri), og måtte bug'e ut, så ville jeg følt meg mye bedre til hest enn til fots.

Kanskje du kunne begynne noen trenings-økter med å ri én hest, med de to andre etter i tømmene/tau?
Ville jo tro det var vanlig før i tiden å måtte flytte flere hester over en distanse uten å ha en rytter til hver hest, eller måtte gjete/lede de til fots...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 15:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert: Ja vi har nok slike felles bekjente, og flere til!
Det er i det hele tatt gode grunner til å begynne med mer turridning, skaffe seg dyr som kan kjøres inn og dra på lengre turer...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 19:12 
Avlogget

Akkurat det har jeg SÅ lyst til....
dumt at hest ikke er den raskeste, men den sikkreste veien til personlig ruin...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: