Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Nov 2018, 02:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Sep 2013, 07:11 
Avlogget

Kaller den helt enkelt for "My precious" :D

Så jeg har lenge villet hatt meg et overlevelseskit på under 10 kilo som jeg enkelt kan ta med meg her og der, slik at jeg slipper å ta med meg bug out baggen min på 50 kilo. Så jeg lette på nettet etter kompakte bagger og sekker, og fant en nettside som het for KnifeCenter.com. De forhandlet bagger og vesker fra produsenten Maxpedition (som også leverer til det amerikanske forsvaret). Det som er så genialt med Maxpedition, er at man kan feste alle deres bagger og vesker til hverandre, så jeg gikk for en flaskeholder i dimensjonen 12" x 5" (tommer), og 4 Tactile tasker i størrelsen medium. Jeg bestilte også en god del andre ting til "kittet" også som bla. en rifle slinge som tåler 300 kg belastning som skulderreim, en gerber hatchet øks, hansker, balaclava (finnlandshette lignende ting), bandana-tørkle, solbrillefuteral, pilspisser, førstehjelp, aluminumflaske som også er fra maxpedition, et lite kokekar som passer perfekt over flasken, etc.

Kan også nevne at de fire lommene (5 med den som er på flaskeholderen) er dedikert til hver sin funksjon. En av lommene inneholder f.eks. jakt, snaring og fiskeutstyr, en lomme inneholder førstehjelp, varmefolie, nødbluss og lysstaver, en lomme inneholder hanskene, balaclavaen og bandana-tørklet, en er for nødrasjoner/mat mens den som er på flaskeholderen inneholder bla. en Wenger Ranger 58 foldekniv, et enormt tennstål (veier 0,5 kilo), stormfyrstikker, speilkompass, survival tin, diamantbryne fra fällkniven, overlevelsesguide, fløyte, mm.

Utenpå selve "kittet" har jeg festet et solbrillefuteral, 30 meter med 550 paracord (fallskjermline), hatchet øks, en morakniv HighQ Robust, en eat-n tool (kombinert skje med gaffel), en Smith & Wesson klokke og en lommelykt.

Her er to bilder av den (er ganske så stolt over den):

Bilde

Bilde

:mrgreen:

Hvis du vil dele ditt overlevelseskit, værsågod. Digger så se andre personers kit for inspirasjon. Og da spesielt fra andre nordmenn. :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2013, 20:03 
Avlogget

Kan du linke til hva du kjøpte???

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2013, 08:58 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:
Kan du linke til hva du kjøpte???

Gidder dessverre ikke å linke til hver eneste gjenstand som er i kittet da dette vil ta en evighet, men her er gjenstandene jeg kjøpte fra knifecenter.com inkludert flaskeholderen og taskene (bare søk etter de i søkefeltet):

MX0224K Maxpedition 0224B Tactile Pocket - Medium, Khaki
In Stock 2 2
XTRG102H 550 Paracord, OD Green, Nylon Braided, 100 Feet
In Stock 1 1
PF21250 Proforce GI Style Match Tube Holder (for Fire Starters)
In Stock 1 1
BH70GS12BK Blackhawk Single Point Sling, Black
In Stock 1 1
PF51210 Proforce Marine Safety Whistle
In Stock 1 1
BH330005OD BLACKHAWK! Tactical Shemagh, Olive Drab
In Stock 1 1
RCAH1ARROWHEAD ESEE Knives Arrowhead Point, Black Powder Coated
In Stock 3 3
MXLB32LANDD Maxpedition LB32LANDD 32oz Water Bottle "LAND", Desert Tan
Typically ships within 1-2 weeks. 1 0
HZACSMPODCYT Hazard 4 Mil-Pod Sunglasses Hard Case, Coyote (1000D Cordura)
In Stock 1 1
PF21080 Proforce Storm Matches 2-Pack Fire Starter
In Stock 1 1
MX9905K Maxpedition 9905K 5" TacTie (Pack of 4), Khaki
In Stock 1 1
CR9100C Columbia River 9100C Eat'N Tool (Bead Blast), Spoon, Fork, Bottle Opener, Screwdriver/Pry Tip, Wrenches, Carabiner
In Stock 2 2
GB31002070 Gerber 31-002070 Bear Grylls Survival Hatchet 9.46" Overall, Nylon Sheath
In Stock 1 1
MX0323K Maxpedition 0323B 12" x 5" Bottle Holder, Khaki
In Stock 1 1
PF21305 Proforce Swedish Style Fire Steels & Striker Army (Large Fire Starter)
In Stock 1 1
MX9905K Maxpedition 9905K 5" TacTie (Pack of 4), Khaki
In Stock 1 1
AD0292 Adventure Medical Kits Ultralight and Watertight Series .5
In Stock 1 1
WR16303 Wenger Swiss Army Wenger Ranger 58 Black Multi-Tool, 5-1/8" Closed
In Stock 1 1
SWEDFNDC3 Fallkniven Diamond/Ceramic Whetstone 3" x 1" (75 x 25 mm)
In Stock 1 1
HWI6020 HWI HWH400 Heavyweight Nomex Hood, Sage
In Stock 1 1
MX0224K Maxpedition 0224B Tactile Pocket - Medium, Khaki
In Stock

MERK. Tennstålet jeg kjøpte hos knifecenter.com var bare møkk, så jeg bestilte meg dette enorme tennstålet isteden fra ebay med fri frakt: http://www.ebay.com/itm/Huge-1-2-x-5-Ferrocerium-Rod-Flint-Fire-Starter-Magnesium-tool-kits-camping-/150825831586

Resten får du kjøpt på clas ohlson som bla. morakniven, speilkompasset, etc.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2013, 17:50 
Avlogget

Fint utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2013, 21:58 
Avlogget
Brukerens avatar

bevares, jeg liker maxped selv, men jeg ser ikke helt for meg når du skal bruke kittet? skal du ha med deg så mye nødutstyr når du er på en vanlig dagstur i skogen?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2013, 08:09 
Avlogget

Draugjeger skrev:
bevares, jeg liker maxped selv, men jeg ser ikke helt for meg når du skal bruke kittet? skal du ha med deg så mye nødutstyr når du er på en vanlig dagstur i skogen?

Den ser stor ut, men den er egentlig ikke så stor og tung som den ser ut til. Hvis jeg kun hadde sett et bilde av den selv uten å eie den, hadde jeg sagt at den ser veldig ukomfertabel ut, men det er den ikke.

Brukte den på tur i helgen. Fikk plass med en pølsepakke, posesuppe og en liten sjokoladeplate i mat-tasken. Dessuten brukte jeg jo en del av utstyret som var i kittet som bla. kniven, øksen, tennstålet, etc. så den er jo ikke upraktisk til vanlige dagsturer i den forstand. Dessuten er det jo grei å ha med seg hansker, lue og ekstra sokker når man trør i skogen/fjellet :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 21:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor mye måtte du gi for dette? Var det mye i frakt?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2016, 14:59 
Avlogget

Hvorfor ikke bruke et http://www.precisionriflesupply.com/sur ... olkoa-pro/ ?
Veier nok mindre,tar mindre plass osv. Kan kjøpe innholde hver for seg men da blir det noe dyrere.
Ikke noe negativt om kitet ditt, det virker som du har fått med mye. Men synes det virker litt stort og klompette.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2016, 14:17 
Avlogget

Interessant løsning, det ser ikke letthåndterlig ut på bildene, men du har vel prøvet og feilet deg frem på denne riggen så jeg vil tro dette funker for deg.

Har ikke tatt noen bilder av mitt enda.
Jeg har bare benyttet en ryggsekk (milrab patruljesekk), det er noen avvik og mangler på denne pakningen men den er svært behagelig å ha på ryggen og sitter stødig i tøft terreng.
Pakningen min er også basert på 2-3 dagers overlevelse så jeg trenger noe mer volum.
Foreløpig passer den sommeren bedre fordi den ikke er mer enn 40 l. Ingen sovepose som tar opp plassen, men tror gjervenduken blir for tynn når snøen legger seg så må finne på noe lurt der.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2016, 17:40 
Avlogget

Til hverdagsbruk har jeg bestilt en maxpedition edc til diverse utstyr som nå ligger løst her og der i sekken. Da har jeg edc'n med utstyr i sekken, i tillegg til mat, vann og evt litt klær når jeg drar på jobb.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2016, 20:38 
Avlogget

Da har edc'n kommet, men jeg syns stroppene inni var voldsomt trange.. Noen som har erfart det samme med maxpedition?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: