Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Sep 2018, 09:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 12:40 
Avlogget

Hei! Jeg er ny på dette forumet og relativt ny som prepper/survivorlist.
Har de siste mnd jobbet med en b.o.b / i.n.c.h bag.
Jeg føler at jeg har fått en god start på baggen men føler også at den mangler noe.

Nå fungerer den kanskje mest som en 72 timers bag siden jeg ikke har fått kjøpt alt jeg føler jeg trenger for lengere opphold.

I baggen nå har jeg div kniver, litt mat, batterier, lommelykt, 3 tennstål, ca 1000 fyrstikker samt 250 strike anywhere fyrstikker, toalettpapir, en god del førstehjelp, ekstra sokker (ull), tau og paracord,
Kompass, kikkert, ca 1500,- cash, bomull, sølvfolie, 60 kompakte tennbriketter, kniv sliper, energi brusetabletter og gel,
Alt er sortert og lagt i vanntette ziplock poser.
Har noe mer men det var dette jeg kom på uten å åpne sekken.

Min plan videre er å kjøpe et nytt stormkjøkken, ny sekk, dynamo radio med solar og USB,
Vannfiltrerings tabletter/pumpe, diverse emergency tepper osv,

Og da jeg fisker mye så inkluderer også fiskestanga og alt tilbehør som jeg hadde tatt med uansett for å sanke mat i fjellet der planen er å dra ved et nødtilfelle.

Jeg ønsker tips og triks til å gjøre sekken lettere og mer effektiv en den er nå, som sagt er jeg ganske fersk i dette så all hjelp er jeg veldig takknemlig for. På forhond tusen takk.

Ps. Sliter med å finne litt utstyr så gjerne hjelp med å finne nettsteder/butikker der jeg kan kjøpe survival utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 15:55 
Avlogget

Hva er egentlig survival utstyr? Er det ikke det samme som du bruker i skauen på en vanlig overnatting? Kniv og øks og sove?

Personlig handler jeg stort sett alt mitt dill dall på enten XXL eller Ebay. Spesielt Ebay. Aldri noe tull!

Ta meg deg camping utstyret ditt. Gå et par kilometer innover i skogen/fjellet. Så kan du være der en langhelg. Helst når det er drittvær. Jo værre jo bedre. Så finner jo du fort ut hva slags utstyr som fungerer for deg og hva som var tull å bære med seg.

Eneste måten å lære på! Du kan ha for mange tusner av kroner i utstyr som veldig mange har. Men så er de heller aldri på tur. Når de er på tur er det helst et par og 20 grader ute.

Ninja edit: Min største forbedring var å komme i bedre fysisk form. Jo mer dill dall du skal ha med, jo tyngre sekk.

Ta me deg en blokk og penn og skriv ned hva du brukte på turen og hva du ikke brukte som du hadde med. Etter et par turer finner du fort ut hva som ikke trengs.

Flere gram blir etterhvert til kilo. "Kjekt å ha" og luksus igjenstander kan bli igjen hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 17:01 
Avlogget

Ja enig i det, og jeg har erfaring fra camping osv i fjellet, vært mye på turer osv der jeg har brukt det vanelige fjellutstyret jeg har, men det er disse langtids preppsa jeg er mest ute etter.

Jeg har handlett en del på xxl jeg også men jeg ser etter litt spessielle ting som jeg inne finner der eller på noen andre norske sider. men om det er greit å handle på ebay så gjør jo det saken en god del lettere!
har aldrig handlet der så er litt skeptisk iogmed utland osv, men er det ebay.com eller finnes det europeiske evt norke ebay sider?

og ninja editen er ganske grei, har drevet med MMA (Mixed Martial Arts) i snart 3 år, så er i ganske god fysisk form selvom jeg er en mann på 110 kg. så kommer definetift til å fortsette med å holde formen på plass som jeg ser på som en nøkkeldel i forberedelsene som du sa.

Så tusen takk for svar, dette hjalp meg godt på vei til å bli bedre forberedt.
og jeg skal deffinetift skjekke ut den ebay siden å se om det er mulig å få tak i noe der.

Er kvaliteten fra ebay bra foresten? sånn alt i alt?
Igjenn takk for svar:)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 22:45 
Avlogget

EBAY er mye bedre på service enn standard norsk butikk. Nå er det 1000000000000000 selgere på ebay. Beskrivelse på produktet er som oftest ganske nøyaktig. Feks på forsvarsbrukt utstyr fra USA som er stor butikk der borte. Dårlig review og feedback på en selger er ofte kroken på døren på Ebay. Derfor er service graden veldig høy.

Meste av utstyret er fra selgere i USA, UK og Tyskland.

Hvorfor skeptisk til utlandet? Du betaler med Paypal. Very safe!

Jeg har handlet alt fra sovepose, klær, økser, kniver, sager, propanbrennere, telt og jeg vet ikke hva. Jeg har til og med kjøpt en bråte med Tupperware utstyr til sikkert 50-60% av prisen.

Jeg har aldri hat et problem og jeg har spart mye penger. Varer fra USA tar ca 2-3 uker, varer fra UK / tyskland er ca 1-2 uker. Det kommer an på hvor mye du er villig til å betale i frakt. Det er ulempen med Ebay. Fraktkostnader kan være høye. Det kommer an på selgeren. Jeg har forhandlet frakt med en del.

Ofte kjøper jeg over 200 kr grensen, men som oftest går varene igjennom tollfritt. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg klager nå ikke.

Jeg har kjøpt feks en dyr jakke på Ebay. Testet den i butikk i Norge og funnet størrelsen. Kjøpt på ebay. Det kan være noe problem med å returnere varer om det er feil. Men den sjangsen tar jeg. Jeg pleier å se en del reviwer på youtube før jeg kjøper et produkt. Feks Nutnfancy sine kniv omtaler.

Så til ditt spørsmål. Hva nøyaktig er "spesielle saker?"

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 08:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom du ønsker å spare vekt vil jeg råde deg til å ta ut de tre tennstålene og 1000 fyrstikkene. Pakk de 250 strike anywhere fyrstikkene i flere separate vanntette pakker, f.eks. vakuumposer. Det burde holde i massevis for en 72-timerssekk.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 09:36 
Avlogget

Personlig ville jeg ikke reist noe sted uten et tennstål... Men her er det bare å teste ut utstyret i praksis som det nevnes her, og da finner du fort ut hva du trenger og ikke trenger.. I en kald eller våt situasjon er et bål livredder, så ikke tull med den biten.. :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 13:29 
Avlogget

Hvis det er snakk om langtids overlevelse, så trenger du en neglklipper, neglsaks, neglfil ol.

Victorinox classic, leatherman micra, leatherman style cs osv. kan være alternativer her. Noen multiverktøy, sveitserkniver osv. har dessuten saks eller neglfil.

Bruker leatherman style cs for tiden selv.

På den annen side, så er dette en gjenstand du kan kjøpe billigere enn de alternativene jeg har skissert. Og dessuten i versjoner som ikke risikerer å bli beslaglagt av autoritetspersoner.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 19:49 
Avlogget

Når ble neglfil ol viktig for overlevelse?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 20:10 
Avlogget

Bare hvis du skal overleve i lang tid. Det er ikke noe særlig å gå rundt med for lange negler, særlig på føttene. Jeg vet ikke om noen måte å erstatte neglsaks/ neglfil/ neglklipper. Føttene dine er veldig viktige, dersom du planlegger å gå en del.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 20:17 
Avlogget

Klippe, skjære eller rive de må til på en eller annen måte. Men neglfil??? Ikke for å overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2013, 10:52 
Avlogget

Jeg har negleklipper i min BOB, basert på mine egne erfaringer og behov fra turer jeg har gjort, og råd fra andre som også har sett behovet. Ellers anbefaler også jeg stormfyrstikker, og heller la tennstålet ligge hjemmet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2013, 11:17 
Avlogget

ja jeg er i prosessen å skaffe meg stormfyrstikker, men har diverse multiverktøy samt en lommekniv med saks som funkerer godt som en neglklipper..

men da jeg prøver å bygge baggen min til lenger opphold så er det et absolutt å ha med tennstålet, har riktignok kjøpt et nytt tennstår fra primus(100 kr) som det er mer flint på og ikke har så stor vekt, skal vare til ca 10.000 strikes...

jeg skal riktignok oppdatere baggen de nermeste dagene så jeg får en bedre oversikt og at det da blir lettere for dere som har holdt på en stund til å hjelpe meg med å bygge en bedre long time survival bag og ikke bare en 72 timer bag.

Og takk til alle som hjelper meg i å bygge en bedre bag, har tatt i bruk mange av tipsene jeg har fått her :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2013, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har negleklipper som EDC (EveryDay Carry). En opprevet negl er ubehagelig å gå med, så litt kontrollert klipping av slikt er noe jeg gjør innimellom. Om man tøyer det litt langt så vil en negl eller hudflik som medfører sår dersom den ikke stelles, kunne føre til potensielt farlige infeksjoner.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2013, 15:56 
Avlogget

Ser muligheter til å klippe neglen. Men NEGLFIL!!!!??? Hvor blir den viktig for overlevelse??

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2013, 12:26 
Avlogget

Armygear.com har utsalg i oslo som er verdt ett besøk. Her har de mange snasne ting for å komme opp å stå med alle mulig typer BOBer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: