Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jan 2018, 22:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Min 'Survival Tin'
InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 19:02 
Avlogget

Bilde

Bilde

Innhold:

- 2 stk sårrens med 70% sprithalt. Kan brukes til å både rense sår, og til å gjøre det enklere å gjøre opp ild.

- Ca. 10 fyrstikker med tennoverflate pakket inn i en vanntett atmosfære.

- Et tykt tapetknivblad.

- 1 tampong. Kan brukes til å stoppe blødninger ved punkteringssår, eller som knusk for å gjøre opp ild.

- 1 kondom. Kan brukes til å samle vann, som gummistrikk til spretterter, snarer, etc.

- Ca. 2 meter med 0.3 mm messingtråd for snarer.

- 1 liten spiker.

- 1 stor spiker.

- 1 liten sikkerhetsnål.

- 1 stor sikkerhetsnål.

- 1 binders.

- 1 liten rull med gaffatape (reparere, tape igjen åpne sår, etc.).

- Et lite fiskesett med sene, 4 markkroker og 4 søkker.

- 1 tannpirker med tanntråd i ene enden.

- 1 fløyte.

- 1 synål.

- En spole med nylontråd.

- 3x2 meter med tykkere tråd.

- 60x60 cm med aluminiumsfolie til å f.eks. koke vann.

- Et lite brettet notatark.

- 1 liten blyant.

- Og noen enkle instruksjoner på innsiden av lokket hvis jeg er så stresset eller utmattet at jeg glemmer av det.

Dessuten kan selve boksen brukes til å bla. koke vann.

Jeg har ikke inkludert et mini-kompass ettersom alle jeg har kjøpt viser feil (selv Silva 40 som kostet 99,-). Jeg kan enkelt lage mitt eget kompass ved å magnetisere synålen mot håret mitt og legge den på et blad/løv i en liten damm.

Sist endret av JuliettBravo den 01 Sep 2013, 20:15, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Min 'Survival Tin'
InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 19:30 
Avlogget

:)
Sikkert jeg som fremstår som uviten nå, men jeg må spørre... :/
Ser det er mange som har papir og blyant i sekken, jeg har enda ikke helt sjønt hvorfor... ??

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 19:34 
Avlogget

Kjellz skrev:
Ser det er mange som har papir og blyant i sekken, jeg har enda ikke helt sjønt hvorfor... ??

Dette kan komme av flere årsaker. Eks at en skal huske område, skilt, beskrivelser, notere kjenne merker osv. +++ Men lærer så lenge man lever og det er bare å spørre.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 19:49 
Avlogget

Ja, skader vel absolutt ikke å ha en liten notisblokk å blyant i sekken min å når du sier det slik :D
Helt sant, jeg har MYE å lære :roll: Er glad jeg ble fortalt om dette forumet! Fått mye bra info her, og vi lærer av hverandre,
og forhåpentligvis er vi klar, eller så klar vi kan være, når og om dagen skulle komme.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 22:26 
Avlogget

ItsMe skrev:
Kjellz skrev:

Dette kan komme av flere årsaker. Eks at en skal huske område, skilt, beskrivelser, notere kjenne merker osv. +++ Men lærer så lenge man lever og det er bare å spørre.

Riktig! Man kan også skrive ned sine siste ord på den hvis man tviler på at man vil komme ut av overlevelsessituasjonen i live.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 06:29 
Avlogget

Hvor fant du boksen? Har tenkt på å lage meg noen sånne, men ikke funnet noen bokser som viker brukbare.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 11:11 
Avlogget

Mener at en viktig grunn for å ha blyant og papir er å legge at en melding til de som kanskje ser etter deg hvilken retning du går, om du har skader de kan forberede mot og tidspunktet for når du gikk. Dette gjelder jo hvis du må gå ifra en camp, kjøretøy eller en kjent posisjon pga manglende ressurser eller noe. Noen meter med merketape ( feks gul eller rød) er også lurt for å merke løypa si for andre eller faktisk for seg sjøl hvis du må returnere.

Jeg laget et slikt minikit av en vanntett pose som for mobiler og annet. Utrolig hva jeg fikk plass til. Syns boksen er snau for vannkoking men fin til å forkulle brensel for opptenning. Jeg har valgt aluminiumsfolie i min. Og jeg fikk jammen plass til en engangsponcho og en flat sveitserkniv og.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 11:17 
Avlogget

Når det gjelder bokser så har verden mere og mere angst for brukbare oppbevaringssystemer. Jeg har noen slike fra Fishermans friend drops på taxfreesjappa på flyplassen. De leveres nå i papirposer.
Men jeg fikk kjøpt en slik boks på en svensk dagligvare ved grensa. For noen minttabletter.
Fordelen med min gummipose over boksen er lommevennligheten (fant jeg opp et nytt ord nå? :-)) Og jeg tror jeg kan laga både varmtvatn og charcloth/knusk i en alupakke. Fordelen med boksen er tilgjengeligheten til det som er oppi. Men jeg vil nok anbefale å tre på en sykkelslange uttapå for å holde den igjen. Den har jo også flere bruksområder som ildmakeri og som en bedre strikk til en sprettert enn kondomen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 00:34 
Avlogget

Asparges skrev:
Hvor fant du boksen? Har tenkt på å lage meg noen sånne, men ikke funnet noen bokser som viker brukbare.

Fant den i en skuff hjemme hos min mor. Det var en gammel dropseske hun hadde kjøpt for mange år siden som jeg bare kunne ta.

Har forresten ikke sett slike dropsesker på butikken de senere årene. Nå for tiden skal alt være plastdritt stemplet 'Made in China'.

Forresten, for å gjøre hele boksen vanntett surrer jeg den enkelt inn i noen runder med elektrikertape.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 08:39 
Avlogget

Du ga meg en knall ide her juliettbravo. Skal lage en sånn selv bare jeg får tak i en egnet boks. Har hatt noe liknende men da bare løst i en lomme ikke godt beskyttet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: