Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 13:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bug Out Bag
InnleggSkrevet: 30 Aug 2013, 18:58 
Avlogget

Oki.... :/ Da trenger jeg ikke kjøpe den pga NOAA funksjonen ialefall.. :P
Men vurderer denne modellen uansett om det ikke dukker opp et bedre alternativ i samme prisklasse

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2013, 19:27 
Avlogget

Hva med kart og kompas? Greit å vite hvor man er om man går i skogen slik at situasjonen blir mer prekær enn nødvendig. Og husk at amoxilin gir lett soppinfeksjon når den blir for gammel.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2013, 20:29 
Avlogget

Jepp, vi kan ikke gå ut fra at GPSn vil fungerer akuratt...
Sopp ja? Off :/ Man skal jo ikke bruke medesiner som er ute på dato da, det var nesten
3 års holdbarhet på FishMox'n, så den må jo helt klart byttes ut med jevne mellomrom.
Men den koster så å si ingenting kontra hva den kan hjelpe til med, og med 3 barn i hus, så blir
førstehjelp/helse prioritert på høyde med rent vann.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2013, 21:20 
Avlogget

Det er bra. Jeg trodde jeg var smart og samlet opp litt antibiotika osv. Da hun jeg bodde med fant ut det fikk jeg pekefinger og en leksjon i medisiner. He he hun var sykepleier, da lærte jeg det. Så det eneste jeg har i skrinet mitt nå er voltaren, ibux og paracet.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 10:46 
Avlogget

Kjellz skrev:
Jepp, vi kan ikke gå ut fra at GPSn vil fungerer akuratt...
Sopp ja? Off :/ Man skal jo ikke bruke medesiner som er ute på dato da, det var nesten
3 års holdbarhet på FishMox'n, så den må jo helt klart byttes ut med jevne mellomrom.
Men den koster så å si ingenting kontra hva den kan hjelpe til med, og med 3 barn i hus, så blir
førstehjelp/helse prioritert på høyde med rent vann.

Her er jo litt informasjon å finne....

http://www.doomandbloom.net/how-to-use- ... of-course/

http://www.goldismoney2.com/showthread. ... le-and-Why

http://readynutrition.com/resources/ant ... _30112011/

Og her er noe informasjon om holdbarhet.

http://articles.mercola.com/sites/artic ... t-one.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 12:11 
Avlogget

Takk :)
Bra lesestoff der. Viktig å lære så mye man kan, og dette lærte meg at jeg trolig vil se på om jeg må ha flere typer
antibiotika tilgjengelig. Jeg har bare FishMox idag, og har satt meg inn i virkeområdene på denne, diagnosering av disse og dosering/behandlingstid. Men det er helt klart mange ulike senarioer der denne ikke vil kunne hjelpe, og dersom man i tillegg er alergisk... off..
http://www.felleskatalogen.no/medisin/a ... lan-546050

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.farmasifag.no/master.aspx ;)

Fra spøk til revolver; de som baler slike reseptbelagte medisiner har 5 eller 6+ års utdanning.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 09:09 
Avlogget
Brukerens avatar

VikingKong skrev:
http://www.farmasifag.no/master.aspx ;)

Fra spøk til revolver; de som baler slike reseptbelagte medisiner har 5 eller 6+ års utdanning.

Ja, nettopp! Og derfor vil de aller, aller fleste som har skaffet seg antibiotika få liten virkelig nytte av den. Det meste vil bli tatt når man kunne klart seg fint uten, eller til feil type infeksjon i forhold til hva den er beregnet til, eller alt for lite alt for sent og med feil administrasjonsmåte(f.eks. i tablettform når tilstanden krever infusjon). Ja, og så vil jeg tippe mange vil kaste bort antibiotika på virusinfeksjoner.....

Dette er virkelig et felt hvor forebygging er alfa og omega!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 12:56 
Avlogget

Ja helt klart BamseBraker! :)
Heller føre var, og unngå sykdommer og skader. Og det er ingen enkel sak å skulle diagnotisere en sykdom uten dagens prøvetakninger, ikke engang for en lege ville dette blitt så "lett" som idag. Og man skal ikke ta antibiotika uten grunn heller, for kroppen vil lage et forsvar mot medesinen og bli imun til slutt. Di vanligste årsakene til antibiotika er jo ved urinvegsinfeksjoner og bronkitt, halsbetennelse. Og disse er ikke nødvendigvis enkle å diagnotisere for alle men er ialefall mulig....

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 22:21 
Avlogget

Du burde ha med ståltråd til og lage snare og mat ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 07:41 
Avlogget

Har ståltråd i min BOB, absokutt nyttig til så mangt :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 07:51 
Avlogget
Brukerens avatar

eventuelt messingtråd, siden den tåler mer bøying før den knekker. Eller messing- eller stålwire. Dog får man nok øve seg i forkant. fellefangst er ikke akkurat enkelt...

Selv har jeg mye større tro på å ha en real rottefelle i bob-baggen. Lett å sette opp og funker bra til både fugl og fe (på et teoretisk plan, selvsagt. Fellefangst av fugl med rottefelle i norge er vel endog forbudt)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 09:38 
Avlogget

Jeg har i lang tid studert BOB og i begynnelsen kopierte jeg endel fra amerikanerne. Har nå landet på et opplegg der en må skille camping, overlevelse og en Bug out situasjon. Jeg mener at det eneste realistiske behovet/bruken av en BOB er å kunne komme seg i sikkerhet et sted som har endel ressurser. Venner, familie, offentlige bygg eller å "låne" ei hytte. Etter noen turer med min BoB så vil jeg ikke basere min overlevelse på tilfeldig overnatting i minusgrader kanskje tilogmed fyringsforbud pga fientlighet. En må i såfall benytte utstyr av beste spec for sine forhold.
Jeg tenker også dette er avhengig av hvem en er og hvem som følger med på lasset. Dess flere jo større camp og større vektbyrde.
Jeg føler derfor at Våre BOB turer er camping med utprøvelse av utstyr og ikke en trening for en Bug out situasjon. Men morro er det og nyttig.
Dette blir ganske vanskelig etter hvert som en definerer ting. En BoB for en naturkatastrofe eller evakuering ved gassfare ol vil være mer sivilisert med toalettsaker, kleskift og hyggeartikler. Det jeg har sett på som en BOB til nå hadde blitt temmelig uglesett av offentlig hjelpepersonell.
Konklusjonen for min BoB idag er en med bla hurtigmat, lys, tennmidler, poncho og sikkerhet iform av ting som smeller. Så får jeg heller bryte opp ei hyttedør. Noen steder er det flere tomme hus/hytter med fyringsmuligheter. Men målet må være å komme frem til et sted som har langvarige ressurser og sikkerhet. Tar det lang tid å komme dit så bør en grave ned depoter eller avtale med feks venner at en kan ta et pitstop der.
Det er også i flere miljøer mer ønske om å Bug In ettersom alle andre er på tur med sine BOB`s. :-) Hvorfor samle sammen all mat og ressurser for at andre skal ta det mens du sitter med istapper fra nesa oppe i skogen? Snakker vi store naturkatastrofer som legger området øde så spiller det liten rolle, men det er en lite trolig situasjon som antagelig setter de fleste av oss i en hjelpesløs tilstand.
Så kanskje vår BoB er bedre egnet som en patruljesekk hvor formålet er å kunne gi oss en mobil lett pakning for kortere turer ifra heimen på jakt etter info eller ressurser og som gjør at vi klarer oss om vi må overnatte uforutsett. Den vinklingen vil gi BoB et helt annet innhold.
Så Godtfolk, ikke kopier moter med ferdige oppskrifter på hva en skal ha, men tenk grundig etter hva formålet er og utrust deg deretter. Antagelig havner du med flere sekker med forskjellig innhold. Dritten skal bæres også og jeg tror ikke på et Colombiegg eller hva det kalles. Jeg tror de fleste vil få best utbytte av å sikre heimen og ha ressurser i form av mat og varme som hovedsak. Det meste kan unnværes eller improviseres.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 09:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Kunne ikke vært mer enig, norseman. Man kunne kalt det Brann-bag (evac-bag) og SHTF-bag. Brannbaggen er tilfeldige, "sivile" katastrofer som brann, gassutslipp, industriulykke, etc., mens SHTF-baggen er mer no-holes-barred-survival, f.eks. krig, carrington-event og, kanskje det mest trolige, en invasjon av russiske ebolazombier. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 10:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Ebolazoombier.... :ugeek: SÅ bra.

Knallbra innlegg, norse!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support