Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 18:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bug Out Bag
InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 10:27 
Avlogget

Så at et engelsk firma hadde Zombie fallfigurer for luftvåpen nå. Måtte treffe panna :-)
Når det gjelder Zombiene så har jeg litt vanskelig for å bestemme meg om jeg gidder å putte mest mat i sekken eller ammo. Rekker jeg å ete? :-)

Men når det gjelder BoB så bør en ha en sekk som står standby med det en tenker seg er det beste alternativet. Så har en ihvertfall en pakning som ikke er spredd rundtomkring eller i en statid oppbyggingsfase pga ubesluttsomhet. Det er det samme med dette som alle andre situasjoner hvor en faktisk må vite hva oppdraget er før en kan utruste seg på beste måte.
Sier jeg og tenker på alle sekkene, bæreutrustninger og kassene med ting som sikkert vil være fine sammen på en eller annen måte. :-) Utstyr som jeg sikkert ikke kommer til å orke å bære etter å ha fortært alt i frysern i en redningsaksjon fordi jeg ikke har aggregat. Var på varme arbeiderkurs her om dagen og fikk vite at nye regler for lagring av bensin i privathus er 5 liter. Må grave ned noe skjønner jeg. Men dette var en refleksjon for en annen tråd. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 11:58 
Avlogget

Jeg har et sett med klær og camping stash til familen, lagret uten for huset. Og en litt mer Rusiskebolazombie flytte seg fra a til b sekk. Det første er mer med tanke på at huset brenner ned, og at det er kjekt å egne klær og litt greier, for man ender jo opp hos naboer eller venenr uansett. (må hukse å ta kopier av viktige papirer og legge der...)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 12:22 
Avlogget

Må si jeg er veldig enig med Norseman her, skal jeg stikke til skogs på kort varsel og for å bli der i 72 timer drar jeg ikke uten en skikkelig sovepose. Å stikke til skogs med bare litt plastbelagt aluminiumsfolie duger ikke, er du helt avhengig av å fyre en skikkelig nying for å komme gjennom natta. Det fungerer best hvis det er flere sammen som kan dele på arbeidet og varmen, dessuten må gruppa ha verktøy til å felle grove trær.

Skal jeg greie meg ute i tre døgn her i landet veier ryggsekken tolv-tretten kilo, og det er en skikkelig sovepose og et skift tørt ull-undertøy oppi der. I tillegg vil jeg ha noe skikkelig verktøy for å fyre bål - minst ei øks, helst både buesag og øks. Da kan jeg fyre opp et bål som brenner i flere timer i strekk, og jeg kan få ei god natts søvn ute.

Jeg kan pakke ultralett og klare meg 72 timer med fire-fem kilo, men da er det frysing, små marginer og nesten ikke noe mat. Jeg må ta en dunsovepose, og hvis den blir våt er jeg ferdig. Hvis jeg må stole på utstyret for å overleve tar jeg en Tyin 5-season i stedet for ME Helium 600, selv om Tyin veier tre ganger så mye.

En brannbag er noe helt annet, den handler om hva du vil berge, ikke om hva du trenger for å berge deg selv. Da vil jeg få med meg en del elektronikk og viktige papirer som pass, fotoalbum og sånt. I tillegg nødvendigheter for å være noenlunde sivilisert, som toalettsaker, undertøy og noen rene skjorter. Et problem som gjelder bare deg selv er noe helt annet enn noe som rammer samfunnet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support