Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 02:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rimelig BOB?
InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 19:19 
Avlogget

teip 29,9 Biltema
Kortspill 19,9 Biltema
såpe 16,9 Biltema
batterier aa 34,9 biltema
tavlekritt 1,- Biltema
antibac 19,9 Biltema
lighter 5x 9,9 Biltema
plastkopp 9,9 Biltema
toalettpapir 39,9 Biltema
feltflaske 29,9 Biltema
presening 14,9 Biltema
sag 79,9 Biltema
tennstål 39,9 Biltema
kniv 49,9 Biltema
poncho 29,9 Gmax
førstehjelpspledd kr 29,9 Gmax
vantette fyrstikker kr 39,9 Gmax
lysstaver kr 129 Gmax
førstehjelpsutstyr kr 69 Gmaxx
Ryggsekk 99,- Gmax
teppepose 159,- Gmax
proteinbarer 210,- Herbalife (14stk snackbar)
3x boksmat 100,- Matbutikk
tannkrem 29,9 Matbutikk
tannbørste 29,9 Matbutikk
tannpirkere 20,- Matbutikk
2 imsdal 0,7 l 40,- Matbutikk
tau 200 meter 119,- Biltema

+ ekstra tøy
+håndkle

Dette kommer på mellom 1500 - 2000 kroner
vekten er på max 10kg

Topp

Innleggets emne: Re: Rimelig BOB?
InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 22:35 
Avlogget

Godt jobbet. Det må ikke være så fryktelig dyrt.

MEN husk å teste det. Ta det med ut i skogen en helg. Det må være minstekravet.

På Finn.no marked og Gies Vekk finner du utrolig mye billig og gratis. Huk av for Privat og søk gjevnlig.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 22:59 
Avlogget

Med det som er i sekken kan man lett lage seg et provisorisk telt av presening, tau og teip. Dette veier mye mindre enn et telt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2013, 10:34 
Avlogget

4everinkognito skrev:
proteinbarer 210,- Herbalife (14stk snackbar)

Denne hadde jeg villet bytte med denne.
http://www.seatronic.no/sikkerhetsutsty ... rmat-p-832
Bilde

og lagt til denne.
http://www.seatronic.no/redningsdrakter ... akt-p-1469
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2013, 10:47 
Avlogget

Vet du hvor mye næring det er i en matrasjonsboks til 95,- og hvor mye veier den beskyttelsesdrakten? evnt hvor mye plass tar den ?
Jeg kjøpte et billig folie man kan surre rundt seg selv og som kanskje har samme nytten men tar mindre plass?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2013, 08:39 
Avlogget

Jeg er fascinert av konseptet BoB, men dras i forskjellige retninger. Har tenkt på endel ting :

Finne ut hva som er den egentlige vitsen? En grei reise til et annet sted, eller et imidlertidig fravær fra heimen? Ved kriser blir det nok for det meste brukt gymsaler og hoteller.

Først da kan en fylle sekken. Ulempen med å ha for mange dippedutter uansett hvor nyttige dem er er virvar i sekken. Mange prater om de 5 C`er. Cutting tool, cordage, container, combustion og cover. Dette dekker det meste. Det er 5 C `er til men dom blir mest kjekt å ha.

Må en ha tannbørste for en helg? Jeg mener det ikke er nødvendig sjøl om det er digg å fjerne belegget innimellom. Det ble nevnt 10 kg vekt på alt. Jeg er vel ikke dårligst form ,men syns 10 kg er mye for sommerbruk. Hva når vinteren kommer?
Men igjen har dette med personlig styrke og på hvilken måte en må bevege seg.

Skal en bo åpent eller skjule seg? Dette kan ha noe å si når en velger evnt varmekilde og størrelse på teltduk/presenning.
Gjør grunnen til at en må stikke av at en må kravle/krype mye og gjør det vanskelig med stor oppakning?
Vi må og tenke på hva det er greit å utsette seg for i noen dager. Jeg tror Norge foreløpig er så reint at vi ikke trenger vannfiltre på tur. Varmt drikke er en moralboost og hjelper oss å holde varmen. Dermed føler jeg enkel koking av vatn er bra nok. Vi tåler nok noen miljøgifter noen dager.
Jeg har satt sammen mange BOB`s men de endel alltid opp som tunge beist for alt en trenger til overnatting og matlaging. Ønsker jeg alt for ei natt eller to? Ja hvis det er i nærområdet eller jeg kan bruke bil lengst mulig. Bruke den for å komme fram til en kamerat eller hytte 3 mil unna? Ikke snakk om. Tror en dessverre må velge.

Hvordan bør den se ut? Skulle ønske Alice Packen min var svart eller grå. Noen på banen spørte åffer jeg hadde på meg olabukse når vi gjorde klar feltløypa. Det vart bare sånn, men et poeng når det gjelder Urban Survival. Når du stikker, må du igjennom bykjerna eller kan du bare snike deg ut i skogen bak huset?. Jeg tror ikke myndighetene liker militskledde folk og du vekker nok litt oppmerksomhet midt i byen undel full oppakning og. Så nøytrale klær er vegen å gå eller ihvertfall litt mer jaktinspirert ( som er litt mote hvor som helst). Spiller nok ingen rolle med litt farger.

Da har jeg kanskje gitt mulighet for ettertanke.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2013, 09:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig med Norseman. Om jeg skulle satt sammen en BOB ville jeg først sett på hensikten. Norge er ennå ikke på kollapsens rand, så i første hånd må det være snakk om uforutsett evakuering, f.eks. i forbindelse med brann, naturkatastrofe eller industriulykke eller noe sånt. Jeg bor på det sentrale østlandet, så å overleve i lengre tid i skauen er det ikke snakk om.

som f.eks. dette her:

Bilde

vi snakker her om å bli evakuert til en gymsal/forsamlingslokale etc., for deretter å bli innkvartert på hotell eller hos familie.

Da ville BOB-bagen sett ut som følger;

2 dagers skift til meg, kona og ungene
2 håndklær, tannbørste, toalettsaker
Penger (man kan håpe på å få med seg lommeboka som ligger i skåla på bordet i gangen, men....)
bilnøkkel
Identitetskort, pass, helsekort, resepter etc.
Harddisk/flashminne med kopier av alle viktige papirer, samt backup av det som finnes på husets pc-er.
1. hjelpskit, inkl. varmeteppe, eventuelle medisiner
Kniv
Gaffa
Tau
Lommelykter
billig mobil med lader
Lighter
Sjokolade (snickers er amerikanernes favoritt, men jeg tror kokesjokolade funker bedre. den smelter ikke så fort)

Klart, om man bor uveisomt til burde BOBen inneholde refleksvest (så man ikke blir overkjørt av redningsmannskapene når man forsøker å komme seg i sikkerhet). Om man bor VELDIG uveisom til bør man legge til en tarp og en gassbrenner (primus optimus crux veier 27 gram + gassboks) eller en esbitbrenner (veier ingen ting og funker i all slags vær). Da må man også ha et kokekar og noe å ha oppi, så det baller fort på seg.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2013, 10:58 
Avlogget

Jeg må si meg helt enig med Norseman jeg også. Jeg prioriterer ikke en skogs-bob for min del. Jeg vil, når vi er inne på temaet, rette søkelyset mot en gammel tråd fra Draugjeger, som kanskje fortjener litt oppmerksomhet?
viewtopic.php?f=41&t=427&hilit=praktisk+bob

Selv om jeg er prisbevisst, så må jeg spørre om man bør tenke pris på nettopp alt. Greit nok at ting er så billig som mulig, men å kjøpe noe billig søppel som vil gå i stykker bare for å si at man har den gjenstanden slår meg som en oppskrift på fremtidige sorger.

EDIT; denne artikkelen er nok ikke direkte overførbart til norske forhold, men det kan være greit å ha den i bakhodet når du bygger en BOB for de alvorligste scenarioene.
http://ready4itall.org/the-top-4-reason ... the-woods/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 15 Aug 2013, 11:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2013, 11:23 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Vet du hvor mye næring det er i en matrasjonsboks til 95,- og hvor mye veier den beskyttelsesdrakten? evnt hvor mye plass tar den ?
Jeg kjøpte et billig folie man kan surre rundt seg selv og som kanskje har samme nytten men tar mindre plass?

Dette er hva produsenten sier om matrasjoner.

Emergency food rations for use in
liferaft's. Sufficient for 8 people
for 1 day.
MED Ship’s Wheel approved
500g pack (10000Kj)

(10 000 kJ = ca 2400 kcal)

Dimensjonen på pakken til drakten er 13.3 x 17.8 x 3.2 cm, og veier 200 gr.

http://www.ebay.co.uk/itm/Ocean-Safety- ... 58a10fdd7a

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet