Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 01:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 13:59 
Avlogget

Hei!

I lys av brannen i Gudvangatunnellen i går gikk det opp for meg at det kunne vært nyttig med en eller annen form for maske som filtrere bort nok av det skadelige i røyken til at man kan komme seg unna i sikkerhet.

Noen tips til hva man bør se etter, evnt hvor man bør kjøpe dette?

Etter litt søk på internett fant eg frem til Parat C: http://www.tryggogsikker.no/html/173.html

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 16:16 
Avlogget

Her er et forslag

http://www.firemask.ca/

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 16:26 
Avlogget

Den var ikke dum. Ligner veldig på Parat C, dog rimeligere.

Noen erfaringer med den?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 07:31 
Avlogget

Fluktmasker er kanskje ikke dumt for deg som kjører mye i tunneller.... er bor mye på hotell. Billigste Parat jeg finner er 1799,-
Har noen gamle no-name masker i dag i bilen, men kunne virkelig tenkt meg Parat C til hele familien (kjenner Parat C fra jobb).

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 27180.html

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2013, 12:54 
Avlogget

MSA har også noen flukthetter som selges litt rimeliger en Parat C. En må likevel være oppmerksom på begrensningene til disse settene. De gir deg ikke luft. Er det for lite oksygen så mister du bevisstheten likevel. Med de følgene det har. Men fluktsett med luftflasker , bortsett fra at de er dyrere og tyngre, gir deg null beskyttelse når luften er oppbrukt etter 10-15 minutter. Da er settet bare ekstra vekt. Mens en Parat C eller lignende gir deg beskyttelse mot de giftgste gassene i opp i mot en time. Så jeg vet hva jeg hadde valgt. Og sjefen min har også valgt. Nå er det fluktmasker i alle firmabilene våre, for vi kjører mye i tunneller her i vår del av landet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2013, 15:27 
Avlogget

Northman skrev:
MSA har også noen flukthetter som selges litt rimeliger en Parat C. En må likevel være oppmerksom på begrensningene til disse settene. De gir deg ikke luft. Er det for lite oksygen så mister du bevisstheten likevel. Med de følgene det har. Men fluktsett med luftflasker , bortsett fra at de er dyrere og tyngre, gir deg null beskyttelse når luften er oppbrukt etter 10-15 minutter. Da er settet bare ekstra vekt. Mens en Parat C eller lignende gir deg beskyttelse mot de giftgste gassene i opp i mot en time. Så jeg vet hva jeg hadde valgt. Og sjefen min har også valgt. Nå er det fluktmasker i alle firmabilene våre, for vi kjører mye i tunneller her i vår del av landet.

FIREMASK™ SAVES LIVES IN HIGH RISES. FIREMASK™ provides 60 valuable minutes to reach safety. You can go down the staircase with ease in heavy smoke. All buildings of four floors and above should have one mask per person. Make sure to ask your building management to have FIREMASK™ at every floor.

Altså 60 miutter i kraftig røykutvikling tåler denne til en pris av $40 = kr 240 + frakt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Alt av filtermasker er som regel ubrukelig i brann. Det er fordi karbonmonoksiden (kullos) og karbondioksiden går tvert igjennom sammen med oksygenet, og man dør like fort. Jeg skjønner tanken bak det (røyk i øynene, tungt å puste), men faren for forgiftning/kveling er like stor. Det er derfor brannmenn har lufttank når de jobber i røyken.

Kaaaaaaan hende de maskene der (f.eks. MSA W65) funker til en viss grad, men jeg ville ikke stolt blindt på det. Tror ikke det er 100% trygt.

men igjen, bedre enn ingenting. :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 18:37 
Avlogget

Jeg tror du ikke har fått med deg utviklingen av fluktmasker. Både Parat C og MSA S-Pac gir god beskyttelse mot Co , den desidert vanligste branngassen. Co2 er sjeldent ett problem i forbindelse med brann. MSA-S-Pac gir beskyttelse mot cyanidgass i opptil en time. Cyanidgass oppstår foreks. når PVC plast brenner. Så fluktmasker gir virkelig god beskyttelse. Men de må jo ikke forveksles med filtermasker som malere bruker mot løsemidler, og vanlige støvmasker. Det er noe helt annet.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 09:56 
Avlogget

Hårek skrev:
Her er et forslag

http://www.firemask.ca/

Bilde

Samme maske har jeg i GHB og i bobilen. Noen som har opparbeidet seg erfaring med denne?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

når man brenner pvc får man klorgass, saltsyre og dioksiner. ikke cyanid.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: