Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 01:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Modular Sleep System (MSS)
InnleggSkrevet: 06 Jul 2013, 23:16 
Avlogget

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sec4948fa2c71/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/261064

http://www.tennierindustries.com/modular-sleep-system.html

http://www.tennierindustries.com/RFI%20Component%20info.pdf

Handlet meg en slik en på Ebay. Testet den ut og er et brukbart system. Jeg har ikke fått testet den skikkelig på vintern, men vestlands vår har den overlevd. Samt en tur på hardangervidda.

Opplegget er som følger: 3 poser.

En svart vintersovepose, ned til minus -23 celcius. , en god sovepose alene. Noe tung vel å merke.

En grønn patrulje sovepose, (grovt oversatt), en brukbar sommersovepose med mye plass. Minus -1 til 10 grader celcius.

En Gortex pose i Woodland kammo. En virkelig god pose, man kan regelrett ligge i sølen og snøen uten å bli våt. Har brukt den litt utenom med en vanlig 3 sesongers sovepose. Helt supert!

En kompresjonssekk. Sier seg selv. Pakker hele systemet ned til en grei størrelse.

Dette er altså hva US Army bruker. Og det er et ganske alright system. Du kanpper sammen alle posene eller du kan velge ut en eller flrere posene eller bruke dem inviduelt. Tilsammen knappet sammen kan man vist sove komfortabelt ned i minus 45 celcius.

Ulempen med galskapen er at den veier ganske mye. Litt over 5.60 kg. Til gjengeld med et liggeunderlag vil du sove som et barn. Uansett om det er camping eller blodig alvor. Du kødder ikke med søvn.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 09:09 
Avlogget

Nå som flere spesialister kan uttale seg ( Draugjeger) :-) så skal det bli interessant på videre ekspedisjoner om dette er vegen å gå :-)
Som det sies: Du kødder ikke med søvn .

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 11:44 
Avlogget

Dette ser virkelig ut som noe som fungerer, men som du sier er det mye vekt her. På bildene ser posene veldig "runde" ut, som om de er brede nok til nesten to personer. Hvordan er dette i praksis, er de romslige? En annen ting jeg lurer på er de tekniske løsningene. Er det nakkekrage i vinterposen, så den kan tettes i halsen? Hva med glidelås i siden, har de det, og er det god varmeklaff på innsiden som hindrer trekk gjennom glidelåsen?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2013, 02:56 
Avlogget

Gortexposen kan du ligge inni og trekke over hodet. Kan føles litt klaustrofobisk men jeg er blitt vandt til det. Med et godt liggeunderlag sover jeg som et barn. Godt og varmt er det også.

Jeg har også brukt Goretex posen alene med en 3 sesongers Helsport Alta på 3 netter under åpen himmel på 950 meter på rypejakt. Fungerte ypperlig. Våknet opp med rim på goretexposen. Knust tørt inni.

Om du har sovet ute i naturen et par dager med dårlig søvn om natten. Å hjelpe meg for et menneske du forvandles til!!!

Som Norseman sier: Man kødder ikke med søvn.

Og ingenting er så bedriftent å våkne opp om natten av at man fryser. GRUSOMT! Jeg vil tipse folk å ta med en liten gravlykt.

Bilde Disse er 10 kr for 2 pakning på Rimi nå om dagene.

På en vinter ekspedisjon vil man alltid må dra med extra vekt.

Man kan sikkert bruke andre systemer, men USA millitæret har brukt dette systemet i mange år. Det må jo si litt!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 19:49 
Avlogget
Brukerens avatar

tok med MSS på skogtur forrige helg da det var akkurat over 0 grader. Hadde liggeunderlag under meg, ullstilongs og tynn trøye, ullsokker og lue.

Det ble litt i varmeste laget, ja...måtte kaste sokker, lue og trøye i løpet av natta. Soveposene er temmelig breie (skal få plass til en amerikansk marinesoldat) men tydeligvis er ikke marinesoldater så altfor lange, så om du er 195 bør du se etter noe annet.

alt virker skikkelig solid laget, bortsett fra en av spennene på kompresjonstrekket. kraftige glidelåser, skikkelige borrelåser, trykknapper laget for bank, goretextrekket er veldig overbevisende. Jeg er storfornøyd i allefall.

Nix mer fryse på BOB-tur, Norseman!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2014, 22:16 
Avlogget

Jeg dropper den grønne jungelposen. Den er mer en sommerpose/hyttesovepose. Av og til kjører jeg Helsport Alta + Goretex trekket.

Goretex trekket er GULL i min bok. I telt, lavvo, bar bakke er det alltid med. Blir soveposen våt på tur så er du i trøbbel!

Draugjeger jeg tror muligens man skal kunne ligge i den med klær og støvler muligens.

Men jeg vil igjen si at det er utrolig mye du får for rundt 1000 lappen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 12:07 
Avlogget

Takk for link og deling av erfaringer rundt dette, det hjalp meg veldig. Er ikke så mye ut på tur, i form av jakt eller slike ting. Men er på noen radio turer, og da er man litt avhenige av å få en god natt søvn. Spesielt når man ligger i telt eller i bilen. Ja man kan ha bilen i gang, og få varmen den veien. Men man ønsker ikke holde seg selv eller de andre du er med på tur, våken med å ha en svær amerikansk diesel bil.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 12:18 
Avlogget
Brukerens avatar

heller en svær, amerikansk sovepose, ja :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2014, 13:08 
Avlogget

Min tilnærmelser til sovepose er todelt. En kan kjøpe gode varer som er klar for det meste. Eller man kan utnytte ressurser en finner for å klare seg.
Det blir som å overleve vinter eller sommer. Alle kan klare seg om sommeren med minimalt av utstyr, så det er ingen øvelse. Men vinteren derimot. Så jeg liker å øve på vanskelige forhold.
Men igjen så må man se på målet, ha utstyr for å klare seg helt sikkert eller å øve. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 15:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er fordåvidt sant. Soveposen er ganske stor, så jeg kommer til å ta ut innerposen og heller lage et skikkelig liggeunderlag av naturmaterialer på stedet.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 00:41 
Avlogget

jeg har hatt stor glede av britiske bivvy bags i goretrex. Brukt med norske forsvaret gamle Kapok, og den nye trelags posen. i minusgrader uten telt eller varmekilde.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 21:07 
Avlogget

er det noen som har erfaring med swag?

http://www.ebay.com/itm/New-OZtrai-WENT ... 5409a96c0f

vet at de er tunge så det er ikke noe du bare hiver i sekken.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: