Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 13:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Biler.
InnleggSkrevet: 23 Jun 2013, 23:27 
Avlogget

Hei!
Jeg er ny her på forumet, og sitter med et par spørsmål. Jeg vil ikke kalle meg selv en direkte prepper, men tenker det kan være greit å ta et og annet grep sånn i tilfelle.
Noe av det jeg virkelig lurer på, er sikring mot emp. Jeg har en temmelig primitiv bil sånn i utgangspunktet, (Lada Niva med singlepoint injection.) men den har jo uansett en liten datakjerne. Er der noen som vet om gode tricks for å trygge denne? Er der i tillegg noen som vet noe om hvordan det er med bilmotorer og klargjøring for alternativt drivstoff, slik som frityrolje, slopolje o.l?

Topp

Innleggets emne: Re: Biler.
InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 08:23 
Avlogget

Nordavind skrev:
Hei!
Jeg er ny her på forumet, og sitter med et par spørsmål. Jeg vil ikke kalle meg selv en direkte prepper, men tenker det kan være greit å ta et og annet grep sånn i tilfelle.
Noe av det jeg virkelig lurer på, er sikring mot emp. Jeg har en temmelig primitiv bil sånn i utgangspunktet, (Lada Niva med singlepoint injection.) men den har jo uansett en liten datakjerne. Er der noen som vet om gode tricks for å trygge denne? Er der i tillegg noen som vet noe om hvordan det er med bilmotorer og klargjøring for alternativt drivstoff, slik som frityrolje, slopolje o.l?

I motsetning til de fleste (som har ytret seg her i NSF) er jeg enig i ditt valg av bil av flere årsaker.
Kanskje denne siden kan hjelpe deg å oppnå ditt mål om EMP sikkring av denne og fremtidige biler.

http://jalopnik.com/5937778/how-to-prep ... dnt-bother
(glemte linken ved første postering)

Sist endret av Hårek den 24 Jun 2013, 11:27, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 08:43 
Avlogget

En liten digresjon
Nordavind skrev:
Jeg vil ikke kalle meg selv en direkte prepper, men....

Det er omentrent like vanskelig for en person i dette landet å innrømme overfor seg selv at han/hun er alkoholiker som det er å innrømme at man er Prepper.
Forskjeller mellom en prepper og en alkoholiker er vel åpenbar.
Alkoholen er destrutiv for personen, OG familien, mens Prepping er konstruktivt, og forebyggende for personen, OG ikke minst familien.
Naboen ser på deg som en tulling i begge tilfeller.
Det er ikke din feil, men .... sin feiltolkning av deg.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 09:53 
Avlogget

Hei, Hårek.
Hva kan jeg si? En gammel Lada har mange fordeler, mener jeg. Lett og vedlikeholde (i motsetning til folketroa), ekstremt holdbar (også i motsetning til folketroa.) og kommer frem de aller fleste steder. Harallerede vært de utroligste steder med den jeg har. Hvis noen lurer på ting med denne bilen, kan jeg svare på litt grunnleggende ting.

Skal være enig i at det har dukket opp en hel mye stigma rundt dette begrepet. Desverre. Fint å kunne kalle seg for friluftslivsmenneske. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 11:02 
Avlogget

Nordavind skrev:
Hei, Hårek.
Hva kan jeg si? En gammel Lada har mange fordeler, mener jeg. Lett og vedlikeholde (i motsetning til folketroa), ekstremt holdbar (også i motsetning til folketroa.) og kommer frem de aller fleste steder. Harallerede vært de utroligste steder med den jeg har. Hvis noen lurer på ting med denne bilen, kan jeg svare på litt grunnleggende ting.

Skal være enig i at det har dukket opp en hel mye stigma rundt dette begrepet. Desverre. Fint å kunne kalle seg for friluftslivsmenneske. :lol:

Ble jo i sin tid best i test av bilbladet Motor.
Ble testet mot flere 4X4...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 11:40 
Avlogget

Ja, og delene er såpass billige at det går an å bygge opp et lite lager for diverse uforutsette hendelser. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2013, 22:16 
Avlogget

Hilux med plan og 300 liter ekstra fuel på planet gir litt forsprang til å ordne småtterier hvis ting skulle skje brått. Og skulle det være behov så er det fint å fylle opp begge tankene med disel pumpa som også står på planet så har man med seg ekstra med fuel hjem fra tur.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2015, 23:03 
Avlogget

(trekt ut av "hva forbereder du deg på" tråden.

The Dan skrev:
Viktigste er å ha det gøy og være ute etter kunnskap mer enn utstyr.

Appropo utstyr, etter mye banning og frustrering over mine 2 nåværende biler, så sikler
jeg nå på en/2-3-4-5-6.
Ford Ranger 2007-09

Noen som har personlig erfaring med disse modellene?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2015, 13:23 
Avlogget

Har kjørt den både på og utenfor veien og likte den, vet ikke så mye om holdbarhet og utgifter desverre..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: