Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 01:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bivuakk med ild
InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 20:19 
Avlogget

Jeg har sett bilder av dem i overlevelsesbøker. Granbar gapahuk med bål foran osv., og en ensom person som ligger der og sover vinterstid. Er dette noe som er reelt eller er det bare svada? Min tanke er at noe sånt kanskje kan gå an hvis man er mange, og organiserer fyringsvakter. Men, er ikke det å legge seg til å sove foran et bål vinterstid direkte livsfarlig? Hva hvis bålet slukker og man ikke våkner?

Noe annet er mengden ved som må til for å klare seg gjennom natten.

Personlig tror jeg at sovepose, jervenduk ol. er en nødvendig del av utrustningen for å klare seg vinterstid. Jeg har aldri overnattet "utendørs" (snøhule, telt ) om vinteren uten sovepose.

Topp

Innleggets emne: Re: Bivuakk med ild
InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 20:43 
Avlogget

Selv om lars Mosen brukte telt over Canada betyr ikke det at det er svada.
Legger man litt arbeid i gapahuken og lager seg et "langbål", og psser på at man har rikelig med brennsel så kan man nok ha en behagelig natt ute i det fri. Selv alene.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er veldig viktig å lage en reflektor om man vil ha noe effekt av bålet. Det vil si at man på motsatt side av der man ligger, setter opp enten en duk eller en annen form for vegg, slik at den infrarøde strålingen reflekteres inn mot der man sover. Noen kan si dette er bare tull, men jeg har prøvd det, og det funker.

Forresten går det helt greit å sove ned mot -30*C uten fyring. Det er ganske så kaldt, men man dør over hodet ikke i en grei sovepose (evt. også teppe/fjellduk).
Har sovet uten sovepose i -5*C, og da begynner det å bli smått kaldt uten så mye annet enn det man står og går i. Jeg hadde heldig vis tilgang til store mengder granbar og en presenning, så det ble å lage en diger haug med granbar som jeg la meg midt inni, og la presenningen over til å holde på varmluften. Frøs litt utover natta, men ble aldri nedkjølt.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 23:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Candiru skrev:
Men, er ikke det å legge seg til å sove foran et bål vinterstid direkte livsfarlig? Hva hvis bålet slukker og man ikke våkner?

Noe annet er mengden ved som må til for å klare seg gjennom natten.

Hårek skrev:
Legger man litt arbeid i gapahuken og lager seg et "langbål", og psser på at man har rikelig med brennsel så kan man nok ha en behagelig natt ute i det fri. Selv alene.

Jeg er vant til å kalle den type bål for nying.
Bilde
Sitat:
Nying kan bli et stort bål hvis stokkene er lange og det brenner lenge og gir mye varme etter hvert som det tar godt fyr i stokkene. Man lager det gjerne helst av tørre furu- eller granstokker. To av stokkene legges på bakken med en liten avstand i mellom. I mellomrommet ligger man lettantennelig småved for å få fart på bålet i starten. Så legges to tverrpinner på tvers nær enden av de to store stokkene og til slutt en ny stor stokk oppå tverrpinnene. De store stokkene bør være litt opphugget i flatene som vender inn mot bålet slik at de lettere tar fyr. En nying brenner lenge og kan egne seg som nattbål, men en bør da vurdere om en skal ha bålvakt.
http://home.hib.no/ansatte/ker/uteskoleaktiviteter/lage_b%C3%A5l.htm

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2013, 23:16 
Avlogget

Kan du forklare hva som er spesielt med dette bålet i stedet for et stort pyramide bål

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 06:45 
Avlogget
Brukerens avatar

du kan godt legge deg til å sove ute midt på vinteren om du ikke allerede er sterkt medtatt av kulde/slit eller har drukket alkohol (det man leser i gamle guttebøker fra 30-tallet er strake veien til evigheta). Du kommer til å våkne av at du fryser før du fryser ihjel. dog vil jeg nok sterkt anbefale å søke ly, enten i snøhule, under en gran, etc., så ikke vinden tar deg.

om du allerede er sterkt medtatt er det bare en ekstern varmekilde som gjelder, bål, et annen varm kropp, noe varmt å spise, eller en død Tauntaun som du kan sprette opp og krabbe inni.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 09:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Youngsurvivalist skrev:
Kan du forklare hva som er spesielt med dette bålet i stedet for et stort pyramide bål
Fordelen er at den brenner lenge uten å måtte mates og det blir ikke for kraftig varme dersom man har litt erfaring. Om man har en slik foran en enkel gapahuk som tråden dreier seg om, har man varme i hele lengden. Og varmen reflekteres av det skrå taket ned på soveplassen. Man slipper å fryse på bein og hode og være alt for varm på midtpartiet.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 10:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg var på skitur alene for noen år siden, og la meg til å sove i en gapahuk med bål foran. Da erfarte jeg noe viktig med denslags overnatting. Jeg hadde ikke tenkt på at et stort bål på snø etterlater seg et tilsvarende stort hull. Hullet var kommet helt bort til liggeunderlaget mitt, og litt forskjellig utstyr hadde falt ned i bålet... Ja, jeg følte meg rimelig klønete da jeg våkna og så hva som var skjedd.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 11:13 
Avlogget

Gladibrus skrev:
Jeg var på skitur alene for noen år siden, og la meg til å sove i en gapahuk med bål foran. Da erfarte jeg noe viktig med denslags overnatting. Jeg hadde ikke tenkt på at et stort bål på snø etterlater seg et tilsvarende stort hull. Hullet var kommet helt bort til liggeunderlaget mitt, og litt forskjellig utstyr hadde falt ned i bålet... Ja, jeg følte meg rimelig klønete da jeg våkna og så hva som var skjedd.

Hvis du hadde laget et godt underlag av løvtre for bålet hadde du "kanskje" sluppet det problemet.
Ettersom fuktig løvtre ikke er særlig villig til å brenne er det utmerket som underlag for et bål.
Er du i et skogsområdet hvor det kun ar bartrær kan du bruke nedfallstrær som underlag.
Bare pass på at trærne ligger helt ned til bakken. Slik at det ikke har hatt mligheten til å tørke...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 12:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Gladibrus skrev:

Hvis du hadde laget et godt underlag av løvtre for bålet hadde du "kanskje" sluppet det problemet.
Ettersom fuktig løvtre ikke er særlig villig til å brenne er det utmerket som underlag for et bål.
Er du i et skogsområdet hvor det kun ar bartrær kan du bruke nedfallstrær som underlag.
Bare pass på at trærne ligger helt ned til bakken. Slik at det ikke har hatt mligheten til å tørke...

Takk, det skjedde dengang jeg var ung og relativt uerfaren. Det var på et såkalt "solodøgn" på friluftslinja på folkehøgskolen ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 13:15 
Avlogget

Vi er en kameratgjeng på 3 stykker som har ei vinterhelg ute hver vinter. Vi er ikke super erfarne med dette med overnatting ute i minusgrader, siden det som oftest bare er denne helga i løpet av en vinter. Vi har riktignok mange høstnetter ute under jakta, men da er det ikke så kaldt. Vi lager en enkel gapahuk med ei medbrakt pressenning ,og lager oss en undermadrass av granbar på sikkert mer enn 20 cm , før vi legger liggeunderlagene oppå. Våre erfaringe er at til lavere gapahuken er, til varmere blir det under den når vi fyrer. Så når vi har fått i oss mat og slikt, blir det å ligge oppå posene resten av kvelden til vi kryper i posene for å sove. Selv om det er 10 minus ute blir det nesten stuetemperatur under duken når vi fyrer, slik at avkledningsprosessen blir heller ikke ubehagelig. Dilemmaet blir at det er på en måte enklere å kunne sitte under gapahuken når man skal lage mat og slikt, men da ofrer man varmen man får ved å ha den lavere. Noen gangen når det ikke er så kaldt og vi er garantert at det ikke kommer snø i løpet av natta, har vi nøyd oss med en nesten rett opp levegg bak oss , da blir leir logistikken enklere.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 13:45 
Avlogget

Gladibrus skrev:

Prøv dette neste gang.

Bilde

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet