Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 04:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ryggsekker, vesker o.l.
InnleggSkrevet: 09 Apr 2013, 17:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mye snakk om BOB, GHB, survivalkits og lignende her. Det hadde vært interessant å se hva dere har alt utstyret i - med bilder.

Selv er jeg nok litt nerdete på området.

Legger ut bilder så snart jeg får ordnet det.

Topp

Innleggets emne: Re: Ryggsekker, vesker o.l.
InnleggSkrevet: 09 Apr 2013, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

som en ekte preppo-armchair general-mall ninja-internet commando, så har jeg skaffet meg preppernes ikon-sekk, nemlig maxpedition condor 2. ekstrem kvalitet på materialer og utførelse, om man kan takle molle-looken, da.

Om jeg skulle hatt en BOB ville jeg nok brukt min vanlige tursekk, Bergans Tuva 45l, som til og med har egen plass til hagle/rifle (om jeg noen gang bugger ut, så er det WROL for alle penga)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2013, 20:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har ingen typisk BOB stående, men i min jobb-/altmuligsekk har jeg grunnleggende utstyr for de fleste situasjoner.

Sekken er altså en 5.11 Rush 12 - veldig militært utseende, men jeg har gjort den litt mer personlig med noen merker og grønn og orange paracord. Tenker å utvide den med en Maxpedition 10x4 Bottle holder der jeg kan få plass til vannflaske+kopp til koking og en Esbit-brenner.

Jeg et survival kit + div verktøy i en Maxpedition Fatty pocket organizer som flyttes hit og dit etter hva jeg har med meg.

Jeg har også en litt sliten treningsbag fra SATS med litt nødvendig og unødvendig utstyr bak i bilen - jobber litt med denne for tiden; med tanke på å få til en praktisk og fungerende GHB.

Vedlegg:
P4093840.JPG
Vedlegg:
P4093842.JPG
Vedlegg:
P4093843.JPG

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2013, 22:37 
Avlogget

Selv har jeg en 5.11 Rush 72 liggende, som kommer til å tjene som BOB om behovet skulle melde seg.
Solid som fy, og stor nok til å putte bilen oppi om jeg skulle få lyst til det :lol:

Men siden den er så forbanna diger har jeg også bestillt meg en Rush 24 som kommer til å bli MDC (most day carry) sekk og den jeg bruker på ikke fullt så lange skauturer.

Fyrer ut noen bilder når jeg får satt sammen oppsettet sånn at jeg er noenlunde fornøyd.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2013, 01:12 
Avlogget

Jeg skal prøve å få pakket ut BOB sekken og tatt bildet. Kanskje EDC også.

Driver å bygger om teknisk utstyr fra enkle esker til skikkelig pelicaser så utstyret blir tatt godt vare på i de fleste sammenhenger. Ikke direkte BOB eller EDC det da, men om man må forflytte seg så er det bedre å lempe 10-12 pelicaser i litt forskjellig størrelse i bilen og reise enn å først måtte pakke ting ned.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2014, 15:33 
Avlogget

Jeg gikk nylig til anskaffelse av denne:
http://www.nordiskfritid.no/products/assault-pack-36-liter

Så langt har jeg ikke testa den under harde forhold (fullasta til bristepunktet, ut på dagsmarsj), men førsteinntrykket er meget bra. Glidelåsene virker å ha en veldig god kvalitet, sømmene ser veldig holdbare ut og rommene har ulike og fornuftige størrelser, også med interne smålommer/nettinglommer. Kompresjonssystemet fungerer over alle mine forventninger slik at sekken virkelig kan komprimeres når den ikke er full. Bærestroppene er godt polstra, både skulderstroppene og bærehåndtaket.

Så langt er mitt eneste ankepunkt rygglomma som er satt av til vannreservoir/drikkesystem. Jeg tror den vil gnage og rulle mot ryggen hvis man bruker lomma til det den er tiltenkt, men den kan jo fint brukes til andre ting. Noen vil også savne ei brystreim, uten at jeg opplever det som problematisk. Prisen er også særdeles behagelig, og man slipper å betale dobbel pris pga et merkenavn (maxpedition, 5.11, Bergans, osv).

Jeg er så langt overbevist om at jeg har funnet daypacken min :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2014, 17:20 
Avlogget

Jeg har insett at jeg begynner å ha mye sekker, og de er mer eller mindre pakket for forskjellige scenarioer også...
Rart andre syns man er rar...
Men BOB er nok som Draugjeger sier, TUVA! genial, selv om jeg skulle ønske hun hadde molle straps på utsiden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: