Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 11:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ut på tur-tråden.
InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 00:05 
Avlogget

Hårek skrev:
Frøyatro skrev:
Varmefolie er jo også kjekt store deler av året. Jeg har valgt å bestille herifra, så får vi se etterhvert hvor gode de er.
http://www.adventuremedicalkits.com/pro ... ter&cat=53

Iogmed at de er orange utvendige er de også tollfrie.

ok, alle orange ting?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 00:25 
Avlogget

Som kan settes i forbindelse med nødutstyr/førstehjelp.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 09:10 
Avlogget

Kult... Tollfritt, men jeg må fortatt betale moms?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 10:40 
Avlogget

Så lenge varen og frakten kommer på over kr 200.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 09:39 
Avlogget

...

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:45, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 17:42 
Avlogget

Vært ute i skog og mark , tente bål og grillet kjempe lærerikt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 21:33 
Avlogget

Jeg drikker også vann fra bekken, men har opplevd en telttur en gang der alle i det ene teltet fikk diarè. Vi fant raskt ut at alle i det teltet hadde drukket fra den samme bekken, mens de i det andre teltet hadde valgt bekken ved siden av. Etter å ha gått noen meter høyere opp fant vi en død kråke i bekken. Så enkelt kan det være.

Selv har jeg en klortablett i veska. Den bor i en pitteliten plastpose og holder til å rense mange liter vann. Når jeg bare går på tur i skogen så drikker jeg fremdeles rett fra bekken (og tror at immunforsvaret bare har godt av det), men om det skulle komme en krise (si man brekker beinet og blir værende ute) så synes jeg den ene klortabeletten er verdt å ha med. Den vil holde i dagevis for meg.

Måtte le litt av "lille Bob" som er på 40 L. Her er det nok forskjell på folk, ja. Min "lilleBob" er på 2 liter mens den vanlige er vel på 40-50l, kanskje? Jeg er visst ikke så stor.
Er derfor veldig på utkikk etter svært lette preseninger/tarp etc. De jeg har sett på nettet er aaaaaalt for dyre (Tarp).
Takk for tipset med lue! Det skal jeg begynne å ta med om sommeren også. Selv har jeg ofte et skjerf bundet rundt hoftene. Føler at det stabiliserer når man går med sekk på ryggen og kan brukes om jeg blir kald. Bruker det også til å henge ting i (f.eks soppnettet mitt hvis jeg finner sopp, bruker ikke belte)

Masse gode tips på dette forumet! Takk skal dere ha :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2013, 07:31 
Avlogget

Bjørn angriper sjeldent mennesker, men det kan jo være verdt å vite hva en bør gjøre hvis man skulle støte på en bjørn. Dette rådet kommer i fra NINA.

Møter mellom mennesker og bjørn Bjørnen er et stort, intelligent og respektinngytende dyr. Noen vil gjerne oppleve viltlevende bjørn, mens andre er engstelige for det. Den skandinaviske bjørnen selv er veldig sky overfor mennesker og viser en lav grad av aggresjon mot oss, sammenlignet med andre brunbjørnbestander i verden. De aller fleste møter mellom bjørn og mennesker skjer uten dramatikk, og konflikter er sjeldne unntak. En grunnregel for å sikre at møter mellom bjørn og mennesker ikke skal føre til konflikt er at ingen av partene overraskes ved et møte. En bjørn kan føle seg truet om et menneske plutselig dukker opp uten at den først har hørt eller været det, og kan da reagere med å forsvare seg.

Mer i rapporten her: http://www.nina.no/Portals/0/archive/ni ... 5B1%5D.pdf

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2013, 10:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Klortabletter er et MUST om man drikker fra bekker. Helst skal man ikke drikke fra bekk i det hele tatt, men holde seg til mimimum små elver med mye rennende vann. Har selv erfart "rennaræv" etter å ha drukket vann fra bekk med døde gnagere i.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2013, 19:51 
Avlogget

Subsidiert kan man bruke et lifestraw vannfilter. Koster rundt 22 dollar, og filtrerer bortimot 99.999% av uhumskhetene bort. Det er hva jeg har i BOB og tursekken min.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2013, 13:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke dumt det!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 20:10 
Avlogget

Sparker litt liv i denne gamle tråden jeg. Driver for tiden å omorganiserer og bytter ut utstyret jeg bruker på mindre turer her oppe i skogen.
Planen er å lage et optimalt og "lett" kit som passer både ved dagsturer og for overnatting. Jeg skal kunne koke opp vann og lage mat, ha et sted å sove, kunne behandle meg selv om uhellet skulle være ute og ha verktøy til litt bushcraft relaterte aktiviteter.
På en måte kan man vel også karakterisere dette som en forenkla BOB. Er veldig glad i ting og duppedingser, og da gjerne stæsj med høy "tacti-cool" faktor, hehe. Det er nok min guilty-pleasure, men prøver også å plukke ut ting som er praktiske og nyttige for mitt bruk. Kitet er ikke helt komplett ennå, da noe er under bestilling. Men her er i alle fall en liten oppramsing av hva jeg drasser med meg på tur. Kanskje noen finner litt inspirasjon, og kanskje noen har tips til meg :)

Sekk: 511 tactical Rush 12. En utrolig bra og robust sekk, som jeg ikke har noe problem med å anbefale til andre.
I sekken:
- "Modda" førstehjelpspakke og litt toalettsaker
- Gränfors liten skogsøks (stroppa utenpå)
- Regnponcho
- Survivalblanket
- En god del meter med Paranoi... Paracord
- Klean canteen og en liten kjele/ kopp, Imsdal flaske
- Bacho Laplander
- kart/ kompass
- Tørre sokker, T-skjorte, lue, ullundertøy, hansker
- Div teip, strips, poser og stropper.
- Liten spikkekniv
- Leatherman
- Lite opptenningskit
- Div mat
- Liten lommelykt og hodelykt

Overnatting: Tidligere har jeg brukt en Hennessy hengekøye med tarp, å denne har fungert bra. Vært litt kaldt utover høsten, da min gamle sovepose også bør byttes ut.
Som et alternativ skal jeg nå prøve en SOL Escape bivvi og tarp. Dette er på vei i posten, så blir spennende å se om det duger i høstvær. Kanskje jeg fryser ihjæl men... Selv med dette tror jeg vekta vil være helt grei for korte og noe lengre turer. Blir spennende å se.

Ellers på kroppen har jeg klær (!!!!), mine gode gamle M77, en Gerber Military Prodigy kniv, tennstål og en enkeltmannspakke.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2014, 12:01 
Avlogget

Så ut som en grei liste Whiskeytango78. Jeg har lest litt av de andre innleggene og sett at i startinnlegget var spesifisert dagstur. Må innrømme at jeg er i en tenkefase nå og ikke kjøpe/skaffefasen. Hvis utgangspunktet er å ha en sekk for alle eventualiteter så ser sekken ut på en måte. Men hvis det er litt grunnleggende kjekt å ha så ser innholdet anderledes ut.
Hvis jeg skal på dagstur i mine nærmeste områder så veit jeg at det ikke er langt å gå til et hus. Den som har flydd har jo sett tettheten. Da skal det mye til at en ikke bare går til en finner et hus. Ikke mye stasj du trenger da.
Hvis du derimot ser for deg at du kan skade deg så du ikke kan bevege deg, så er det derimot viktig med ting som holder deg varm, som medbrakt brensel, sovepose o.l og saker og ting for signalisering. Mobiltelefoner signalraketter og slikt.
Enkelte kilder påstår at forgiftninger fra vann tar noen dager før en er utslått , men hvis ikke så er jo filtre eller kjemikalier bra. Vi må uansett se på tidsaspektet her. Største problemet uten føde er jo manglende evne til å tenke klart og holde fokus. Kanskje noen enkle suppeposer er nok her eller noen Bars?

Jeg tror at det meste som du kan putte oppi en sukkertøyeske enten krever en person med full førlighet eller rett og slett ikke duger når det gjelder. Skulle vært artig å høre om noen faktisk har prøvd å bruke noe av det. Feks en av disse mystiske wiresagene som alle skal ha med seg. Det er vel lettere å sanke kvist på bakken enn å sage ved.

Alt kan ha sin plass men en må analysere problemstillinger for å finne ut hva en trenger å bære med seg. Så min kritikk av et lite overlevelsesett er selvfølgelig med tanke på hva slags tur en er ute på.

En ting som er sikkert er at ting veier og det er bedre å ha med seg mye av det viktigste og heller minimalt av i tilfelleting. Pluss at færre ting gjør det mere oversiktlig. Men det aller viktigste med å sette sammen slike dagspakninger er etter min mening å vurdere hver enkelt gjenstand og prøve det for å se om den kan sløyfes eller erstattes med noe lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 11:26 
Avlogget

Ja er viktig å lage en plan på hva sekken skal brukes til. Om jeg vet jeg bare skal på en enkel dagstur så plukker jeg ut overnattingsutstyret.
Men allikevel har jeg ting i sekken som i nødstilfelle kan funke som shelter. Mat tilpasses også til hvordan tur jeg skal på.
Så en gammel YT video med en som hadde en "KOMPLETT" tur/ bug out sekk. Den var så tung at fyren knapt fikk den på seg, og da er poenget borte, hehe.

Når det gjelder de små survival boksene så mener jeg man bør tilpasse dem til sitt behov, om man velger å ha med seg noe slikt. Du har jo det velkjente SAS-oppsettet, med de wire-sagene som du nevner, å det settet er nok konge å ha i lomma når du mister hovedoppakningen når du er ute på oppdrag.
Når jeg tenker på en survivval tin, så må det være noe enkelt jeg kan i håndbagasjen min ved reise, eller kanskje i bilen ved lange kjøreturer i grisgrendte strøk.

Er heldigvis bare fantasien (og vekta) som setter grenser for hvordan man kan bygge opp sitt kit. Å det er jo ganske gøy å prøve seg frem litt, med både pakking og praktisk bruk ute i "felten" :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2014, 22:07 
Avlogget

En ting som er veldig nyttig å ha med seg i sekken er refleksvest!

Denne kan tas på, eller brukes som merkeflagg.
Og med refleks så er det utrolig mye lettere å bli oppdaget i mørket hvis et redningshelikopter leter etter deg. Selv en liten refleksbrikke vil gjøre stor forskjell.

Vil anbefale å prøve en overnatting (eller helst en helg?) med det man eventuellt planlegger å ta med.
Da vil mange få en reality sjekk, både på mangler, og på ting man ikke trenger.

Kan være lurt å gjøre dette i godt vær og en plass man er kjent slik at det ikke blir en reel redningsaksjon... :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support