Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 04:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Min KÅHP for bil
InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 11:45 
Avlogget

Filbert skrev:
Ullteppe

Noen som har peiling på hvor man får tak i ordentlige ulltepper?
Av den solide typen som man for eksempel har i Forsvaret.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 12:39 
Avlogget

West skrev:
Noen som har peiling på hvor man får tak i ordentlige ulltepper?
Av den solide typen som man for eksempel har i Forsvaret.

Forsvarsbrukt og andre tilsvarende har mye, men jeg får ofte en følelse av at de butikkene synes det er morsommere å være museum enn å selge bruksgjenstander. Priser rundt 350 kroner på nett, men det går sikkert bra å prute i butikk.
IKEA Ryssby er 77 % ull, resten nylon. Til fire hundre er det kanskje et greit pledd.
Princess selger noen få pledd som ser bra ut, i 100 % ull, men prisen blir fort stiv. 600 for dette.

Selv har jeg bare fleece-pledd liggende i bilen. Det varmer temmelig bra, og jeg regner ikke med at jeg blir våt eller brent inni bilen. På skogtur vil jeg heller ha ull.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 12:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror ikke nødvendigvis det kun er ull i forsvarets tepper. Men du kan få kjøpt disse og tilsvarende på steder som dette: Forsvarsbrukt Det finnes flere slike rundt omkring, dette var bare første google-treff.

Eksempel, britisk ullteppe til 350,-
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 12:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Ops, slått på målstreken(fikk en telefon). Hos NSF står vi i kø for å svare!!!!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 12:52 
Avlogget

Er ute etter et par ordentlig ull som tåler å bli vått. Hadde veldig god erfaring med Forsvarets når jeg selv var i grønt.

Mulig jeg er helt på bærtur eller kjip, men jeg synes 350-400 kr er veldig mye for et brukt (sikkert 20 år gammelt) teppe.
Eller er det så mye jeg må regne med at det koster?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 14:59 
Avlogget

Enig med flere her i at ultepper er dyrt! Diesse Er veldig kjekke å ha i bilen, tar nesten ingen plass og koster så lite at man kan kjøpe til alle og litt til. Den butikken har masse annet bra førstehjelpsutsyr og, anbefales!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 19:17 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig synes jeg redningsfolie er noe utrolig fjas. Om du vil prøve hvor bra den er, sett deg ute i en halv time nå om kvelden og se selv.

Ulltepper er genialt, men kan koste litt. Sjekk loppemarkeder og sånt, de har av og til noe.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=ullteppe

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 01:54 
Avlogget

Draugjeger skrev:
personlig synes jeg redningsfolie er noe utrolig fjas. Om du vil prøve hvor bra den er, sett deg ute i en halv time nå om kvelden og se selv.

Ulltepper er genialt, men kan koste litt. Sjekk loppemarkeder og sånt, de har av og til noe.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=ullteppe

Fjas og fjas.... Jeg er enig i at ulltepper er bedre, eller helst begge deler, men når du kan kjøpe folie til 10 personer for prisen av ett teppe og bruke halvparten av plassen har jeg ikke noe problem med å anbefale det til nødbruk. Mye bedre enn ingen ting! Selv planlegger jeg å ha 5-6 folier og et par tepper, så har jeg noe til alle om noe skulle skje de få gangene jeg har full bil. Sjelden jeg har mer enn en passasjer eller to så jeg synes det er bortkastet å bruke mye plass og penger på tepper til alle. Og ja, jeg har testet redningsfolien, riktignok ikke når det var veldig kalt, men det ble bra mye varmere inni enn utenfor. Skal gjøre en bedre test når det blir minusgrader, kommer tilbake med rapport da :)

For de av oss med takboks så er dette et lurt sted å ha spade og kanskje litt annet utstyr? Mye gratis plass der oppe til ting som ikke MÅ ligge varmt og tørt... Vurderer om jeg skal montere fester i lokket til spade og litt sånt, når man bare bruker den til ski så er det en god del ubrukt plass i høyden. Noen som har synspunkter på ideen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 05:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Asparges skrev:
For de av oss med takboks så er dette et lurt sted å ha spade og kanskje litt annet utstyr? Mye gratis plass der oppe til ting som ikke MÅ ligge varmt og tørt... Vurderer om jeg skal montere fester i lokket til spade og litt sånt, når man bare bruker den til ski så er det en god del ubrukt plass i høyden. Noen som har synspunkter på ideen?
Det høres bra ut det, men vær forsiktig så du ikke skader lokket på noen måte.

Disse takboksene er ikke nødvendigvis evigvarende. De utsettes for UV-lys hele tiden og røskes og rives i av vinden hele tiden. 100 km/t er 28 m/s og det er kraftig vind! Hva som var utslagsgivende vet jeg ikke, men for noen år siden gikk en takboks i stykker mens jeg kjørte. Lokket ble heldigvis slengt ut i grøfta og ingen skade skjedde for øvrig. Boksen var også tom. Etter det har jeg tatt av boksen når den ikke har vært i bruk over lengre tid. Nå har jeg bare boks på taket i skisesongen og når vi skal på ferie stort sett.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 07:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Lure-ting-i-bilen (LTIB) var noe av det første jeg fikk gjort som "prepper". Men bilen brukes jo til så mangt, og spesielt ifm. husbygging var det en utfordring å finne noe "kriker og kroker" og putte alt stæsjet.

Nå som vinterdekkene skal på, får jeg også ta en runde på utstyret i bilen og hvor det er plassert. Takk for tips om kanskje ledig plass bak baklyktene.

Liste ut fra det jeg kommer på:

- Bilen har ordentlig reservedekk (smale typen, men likevel et dekk med felg)
- Sammenleggbar snøspade
- En hel del transportstropper m/jekk
- Jekk og mutter-redskap
- Lue og hansker
- Mikroskopisk "førstehjelpspakke" (les plaster)
- Våtservietter
- 12v mobillader og holder

Skal skaffe en rimelig hodelykt å ha i bilen. Må også sjekke om refleksvesten er der. Det skal det jo være.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 07:33 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
...

Tar like gjerne og starter en egen tråd for oppbevaring i bil, så blir det mindre rot i denne :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 22:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Har endelig fått kjetting til bilen, så nå kan jeg komme meg opp bakkene hjemme uten problemer på glattisen. Kjøpte to sett i tilfelle ett ryker eller om det skulle være så ekstremt at jeg følte behov for kjetting på alle dekk. Var glad jeg hadde vanntett "frontrute-folie" liggende så jeg slapp å bli våt mens jeg la dem på, og hodelykt, ekstra votter og refleksvest :)

Har kikket i denne tråden flere ganger for å finne fornuftige ting å ha i bilen. For tiden kjører jeg mye langt inni skogen, så ved siden av skikkelig førstehjelpsutstyr, ekstra hjul og verktøy til å skifte(selv om jeg ikke har skiftet dekk alene kun med "håndkraft" før), spade og ekstra olje/spylevæske, pledd, en liten kasse med alle "kjekt å ha edc greiene" jeg har liggende for eksempel mat, vann, tørkepapir, etc; har jeg en liten bag med varme klær og ekstra sko. Det er liksom ikke mye jobb å ha stallskoene liggende i bagasjerommet men det er innmari greit om jeg skulle ha behov. Har ikke hatt lappen mer enn ti månder, men ser jo det er fint med en litt mer aktiv innstilling til eventualiteter enn det for eksempel endel kvinner i familien min har. Hjalp en eldre dame fylle på spylevæske senest onsdag, så selv om jeg plager alle med mine "hei jeg er blond og skjønner ingenting"-spørsmål blir jeg på denne måten ihvertfall gradvis bedre egnet til å ordne ting selv. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 22:36 
Avlogget

Kokesaker! Jeg har en slik "brette" ovn med esbit biter. Det å kunne koke seg litt varmt vann til en kaffe og muligens en Real turmat pakke, å få noe varmt i kroppen er.... vel, langt bedre en alternativet. Det er litt forskjellen på å leve og å overleve...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 23:54 
Avlogget

frøken:
startkabler. altid greit å ha, fordi veldig få har det i bil x)
også å skifte dekk med jekk og håndmakt kan du jo trene på hver gang du må legge om dekk :)
kommer snart vår og en ny sjans ;)

også lykt/lampe du kan lade med 12volts uttaket er greit om du mister en mutter lr noe når du skifter dekk
i mørket.
(om du ta ikke heller vil ha en hodelykt med ekstra batteri lagret i bilen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 01:49 
Avlogget

Basert på tidligere erfaring og hva som har kommet til nytte, er det flere ting jeg har bak i bilen når jeg skal ut for allfarvei.
HI-Lift med adapter for felger og bruk som vinsj, sam et par kjettinglengder og diverse stropper og sjakler.
Kjørelemmer
Sammeleggbar spade/hakke/slegge
Traktor teleskopjekk
Verktøy
Plugger for lapping av dekk
Kompressor
Samt noen flere nyttige gjentander.

Med jevnlig periodisk velikehold av bilen, er det liten sjans for tekniske feil som medfører driftsstand.
Det er lite poeng å ta med for mye av kjekt å ha, men i tidens gang i forskjellige situsjoner, har jeg funnet en miks som gjør at jeg ikke blir stående fast og komplementerer med andre ting alt etter årstid og hvor jeg skal.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support