Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 02:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Jan 2013, 05:49 
Avlogget
Brukerens avatar

samekniv må nesten bruke slegge for å ødelegge den.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:07 
Avlogget

Mora nr1 classic trippel laminat. Dette er kniven jeg bruker til alt, har enda ikke opplevd at den har brukket eller fått hakk.

Dog ett tips: svi av rødmalingen på kniven med stormlighter eller gassbrenner, gi den en kjapp runde med sandpapir og legg deretter hele kniven(blad og alt) i linolje i noen dager.

Tørk av og klem superlim inn i hullet mellom bladet og skaftet, inn i den metalldingsen.

Skjær med eggen gjennom feks vaselin eller lypsyl slikat du får dekket rundt 3-4 millimeter bredde fra eggen og inn på bladet, i hele bladets lengde.

Dynk deretter bladet i eddik eller sitronsaft og la tørke. Gjør dette flere ganger over en time eller to. Bladet vil bli mørkt og få det som kalles en "forced patina". Dette beskytter mot rust.

Nå har du en kniv med satin finish og herdet tre i skaftet, som aldrig blir glatt. Vann og blod kan ikke komme inn til stålet i tangen takket være limet, som også låser bladet enda bedre til skaftet. Bladet er rustbeskyttet, men takket være vaselinen er eggen enda like skarp.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 08:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Wynja skrev:
Du er i en overlevelsessituasjon. Hvilken kniv ville du helst hatt i beltet?
(Leste den lange kniv-tråden, og synes det var vanskelig å finne en klar anbefaling der.)

For hverdagsbruk (hjemme og ute) foretrekker jeg "Helle" (selv om dette er dyrere enn vanlige kniver). Det er svært mange forskjellige kniver som de lager og selger, men jeg liker "Folkekniven". Skarp, sterk, universal og ikke for stor for meg. Den passer bra for meg.

Og har noen laget skaft for "Helle" ("Mora", "Roselli" osv.) kniver sjøl? Jeg fant ikke tråd om dette.

Mvh.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 10:27 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Tidligere leverte fällkniven knivene sine med kydexslirer. Skjønner ikke hva de tenkte på når de byttet over til zytel :roll:

zytel skal visstnok være sterkere i ekstrem kulde.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 10:50 
Avlogget

Må si meg enig med Rhex angående knivvalg. Det er hvis man kun kunne ha èn kniv.
Har mange års erfaring med denne knivtypen.
Morer`n har en slik kniv fra begynnelsen av 60 tallet.
KRAFTIG slipt, men fortsatt brukbar.
Egentlig er jeg tilhenger (eller for å være ærlig, har hang til) av flere kniver.

Vedlegg:
Mora kniv klassisk 6 tommer blad.jpg
Mora kniv klassisk 6 tommer blad.jpg [ 3.3 KiB | Vist 2575 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2013, 13:35 
Avlogget
Brukerens avatar

På enkeltturer ville jeg valgt Gerber BG ultimate knife med rett blad. Fordi det er en ganske morsom kniv men mye spennende på. Desvere virker slira noe skrøpelig, og jeg er redd håndtaket kan gå i knas hvis jeg hamrer det for hardt. Er også usikker på om stålet er av beste kvalitet.

På lengre sikt ville jeg valgt Strømeng 9". Jeg har hatt min i 20 år nå, og kjøper nok en til når denne ikke vil mer. (pga min egen uforsiktighet er den begynt å gå i stykker. Bladet har begynt å skjære gjennom slira, og bladet har begynt å ruste inni håndtaket etter et ufrivillig bad i sjøen. ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013, 12:58 
Avlogget

står mellom min venn fra militære COLD STEEL SRK eller joikesabel.
Trur jeg velger samekniv 8 med søringspærre pga den er god og holde rundt med hansker og er lett å få skarp.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2013, 20:43 
Avlogget

Er jo glad for at jeg slipper å velge bare en kniv (har vel kjøpt ca 20 de siste to mnd :oops: ), men ser morroa i å velge kun en. Som flere før meg, går også jeg for samekniv. Har kun en Helle, som jeg kjøpte dagen etter konfirmasjonen (endelig penger :twisted: ) for nærmere 3 tiår siden. Valget er basert på: det er en av knivene jeg synes jeg er flinkest til å slipe og kniven tåler ikke bare juling, men direkte rundjuling. Har brukt min til nærmest alt av hogging, inkludert spikerkapping mm. Har brukt den som hammer under hyttebygging (holder i bladet..og ja skaftet ser ut deretter) og til vedklyving (som jo synes på baksiden :roll: ) Uansett så er det en kniv som leverer. Dog har den begrensninger, selv om det gikk greit til slutt så var det unødvendig mye fikkling når jeg "bykkset" et knippe 1000 brødre. Mye frustrasjon og mer kniv til småplukk :lol:

Så om ingen ser det så smugler jeg med en Brusletto Hunter på innerlomma. I hovedsak på grunn av nostalgi, men synes det er en flott kniv også.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 20:54 
Avlogget

Jeg tror jeg ville valgt Gerber Bear grylls ultimate med serratert blad.. Jeg skal være litt forsiktig med og si det, men har brukt min mye i det siste til alt mulig.. alt fra båltenning, vedkløving, spikking, matlaging og litt hammring.. den virker veldig solid så langt og er god og bruke. Det ligger også en video på youtube der det er en som misshandler kniven på det groveste, den tåler behandlingen godt.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 22:09 
Avlogget

Crusoe skrev:
Er jo glad for at jeg slipper å velge bare en kniv (har vel kjøpt ca 20 de siste to mnd :oops: ), men ser morroa i å velge kun en. Som flere før meg, går også jeg for samekniv. Har kun en Helle, som jeg kjøpte dagen etter konfirmasjonen (endelig penger :twisted: ) for nærmere 3 tiår siden. Valget er basert på: det er en av knivene jeg synes jeg er flinkest til å slipe og kniven tåler ikke bare juling, men direkte rundjuling. Har brukt min til nærmest alt av hogging, inkludert spikerkapping mm. Har brukt den som hammer under hyttebygging (holder i bladet..og ja skaftet ser ut deretter) og til vedklyving (som jo synes på baksiden :roll: ) Uansett så er det en kniv som leverer. Dog har den begrensninger, selv om det gikk greit til slutt så var det unødvendig mye fikkling når jeg "bykkset" et knippe 1000 brødre. Mye frustrasjon og mer kniv til småplukk :lol:

Så om ingen ser det så smugler jeg med en Brusletto Hunter på innerlomma. I hovedsak på grunn av nostalgi, men synes det er en flott kniv også.

Istemmer forslaget om samekniv og en "smuglet" brusletto hunter som nr 2. Nydelige kniver som på mange måter komplementerer hverandre i bruksområde. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2013, 20:36 
Avlogget

tror nok jeg hadde valgt en samekniv, på grunn av at den kan brukes som øks

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 10:35 
Avlogget

Helle kniven min eller leatherman wave..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 16:18 
Avlogget

Helle Nying eller Helle Turmann.

Som dere skjønner av nicket mitt, så har jeg også esee Candiru. Sveitserkniv og leatherman micra har jeg også.

Er vel litt fan av småkniv og trådsager. Selv om jeg har ordentlig øks og sag på hytta.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2013, 05:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Søker fortsatt etter en perfekt kniv, men vet at en miks mellom stor samekniv og Fallkniv hadde vært en bra match. Fallkniven faller imellom to stoler for meg [tatt i vanlig betraktning egentlig, siden man aldri går ut med bare en kniv], da den er for liten imo, og den store 9" samekniven er vanskelig å få ut av slira fort, og den trenger søringsperre, en liten clip point og svartfargen fra 8"ern.
Et trekk fra de nepalske kukriene er at de ofte har en eller to følgekniver i slira som tar seg av småplukk. Noe å tenke på for litt større kniver, nesten alt kan moddes med fantasi. Dette kan være kjekt hvis man må låne bort sin vanlige spikkekniv til en kompis man gjenforenes med mens man leter etter mat, også får du en oppgave den store kniven sliter med og spikkekniven er opptatt.
Alt i alt, en stor Fallkniv/liten bowie, smidd og med god mulighet for modding fikser det meste.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2013, 17:11 
Avlogget

Jeg ville valgt en stor tung Bowie-kniv. Den er stor nok til å felle mindre trær, god å bruke i eventuell nærkamp og spiss slik at den er bra til å rense fisk og flå et nedlagt dyr.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support