Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jan 2018, 15:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Mar 2013, 18:42 
Avlogget

Kjøpte meg en ny Helle Alden, etter å ha prøvd 20-30 kniver så endte det på den. Passer hånden min perfekt, passe god beskyttelse mot bladet, gnager ikke, fixed blade, gjennomgående bolt i skaftet så om nødvendig kan man gi den ett rapp bak uten å ødelegge noe. Vekten var akkurat passe, og skarp som fy "out of the boks".

Da blir samekniven og andre tunge elementer arkivert i en eller annen cache.

http://www.helle.no/products/knives/alden/

kjøpt på magasinet i lier/drammen.

Tror jammen jeg har blitt gramjeger på min edc og bob etter ufrivillig dratt litt mye på dette utstyret i det siste.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2013, 08:41 
Avlogget

Enkelte mener at en 7 til 8 cm er nok knivblad til alt en tollekniv tradisjonelt har blitt brukt til. Men, da må du ha sag og / eller øks i tillegg. Andre mener at en småkniv på ca. 5 cm holder til det meste.

"Batongering" (slå med en kjepp på kniven), gjør at du kan klare deg med 10 til 15 cm blad.

Hvis du skal hugge med kniven bør du ha et blad på ihvertfall 20 til 25 cm.

Jeg har aldri eid en samekniv.

Jeg liker ikke å snakke om kniv som våpen. Når det gjelder bowiekniver, så er de fleste på markedet laget med tanke på bruk som friluftskniv. De er rett og slett for korte til å brukes som våpen på tradisjonelt bowie vis, selv om de er farlige som stikkvåpen.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2013, 22:39 
Avlogget

Candiru skrev:
Jeg har aldri eid en samekniv.

Her kan du iallefall sjekke ut Norges mest kjendte samekniver.
Kjendt for utrolig kvalitet.

http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2013, 14:04 
Avlogget

Fällkniven F1 3Gz.

Men jag skulle också kunna tänkt mig en Mora. Laminat och kolstål är mycket trevligt i snickarboden och hemmavid, men ute i skogen föredrar jag rostfritt.

I praktiken har jag både en F1 3Gz och en Mora med ut, och kanske även en FK A1z och en WM1 3Gz. Beror på om jag har en yxa med eller inte.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 10:11 
Avlogget

Skulle uten tvil ha valgt min folie-grønne Ka-Bar 'Fighting Knife' med Kydex slire med vanlig egg (ikke med noe sånn 'sagtann' egg).

Den er akkurat likedan som den originale Ka-Bar Fighting kniven bare at den har håndtak av hard gummi som gir bedre grep enn det originale håndtaket som er av tre.

Bilde

Skal montere en taske på sliren etterhvert hvor jeg får plass til diverse saker som tenn/fyrstål, bryne og diverse annet utstyr som lar meg overleve en stund i villmarken slik som dette:

Bilde

PS. Om du skal bruke en kniv laget av karbonstål må du smøre bladet med mineralolje av og til slik at den ikke ruster. Dette er ekstra viktig om du skal bruke den ved kysten.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2013, 14:18 
Avlogget

Orginalskaftet til Ka-Bar er av presset lær, ikke tre.

Dersom du skal arbeide over en lengre periode med kniven, så vil et skaft av gummi fort gi vannblemmer på hendene. Ditto for plast.
Tre satt inn med linolje gir ikke i samme grad vannblemmer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support