Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2018, 02:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 192 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kniv
InnleggSkrevet: 19 Mar 2012, 18:54 
Avlogget

Kniv er noe av det viktigste redskapet du kan ha, uansett om du er på tur eller hjemme. Jeg har tre kniver jeg stort sett bruker. Jeg er godt fornøyd med de knivene jeg har, men kniver er jo noe som er kjekt å ha mange av!

Til turbruk er det to kniver jeg bruker, den ene er forsvarets samekniv. Jeg synes den er en grei kniv til det meste, og jeg bruker den på vedhugst, turer og det meste som er friluftsorientert. Det er ikke kniven du tar med deg inn i banken akkurat! ;)
http://www.xxl.no/villmarksliv/kniver-o ... rn-9001414

Dernest bruker jeg morakniv til småting, og så har jeg lagd min egen spikkekniv. Skal prøve å laste opp et bilde en dag, men tenkte det var best å få i gang denne tråden.

Ellers har en kamerat av meg skaffes deg denne BG kniven, som har en del smarte ting. Den har fyrstål i sliren, noe som er greit nok. Da vet du jo hvor du har det, men den viktigste tingen er knivsliperen som også er på sliren, og som kan brukes mens du har sliren på deg! En god oppfinnelse.. Men: Den har jo selvsagt en hel masse sagtenner helt inne ved skjeftet, den delen av kniven du bruker til å spikke. Jeg personlig kommer ikke til å kjøpe kniven, men jeg håper noen etterligner en del av de gode tingene som er på kniven!

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oe ... fb-1075432

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Kniv
InnleggSkrevet: 19 Mar 2012, 20:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Kniven er et nyttig verktøy. Har mange kniver, men på tur velger jeg alltid en av tolleknivene. Alle mine tollekniver er laget av lokale smeder. Bilder kommer nok etterhvert :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2012, 22:02 
Avlogget

Jeg bruker som regel å ha tre kniver på meg når jeg er i skogen eller på fjelle. En leatherman wave, en strømeng 9", og en tollekniv av god produsent. Føler da at alle mine behov er dekket.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2012, 23:31 
Avlogget

3 stk kniver også for min del!

Cold Steel SRK til friluftsliv. Passe stor, godt stål, liker håndtaket. Veldig godt å å holde i!

I tursekken min finner du alltid en Mora Clipper. Vekten til denne er så pass lav, og kniven er så enkel å slipe. Prisen kontra det du får er helt fantastisk.

Som en slags EDC jobbmessig også friluftsliv & fiske & jakt så har jeg ofte en Buck Vantage Pro foldekniv som jeg er meget fornøyd med! Jeg bruker den blanet annet til litt dill dall på jobben. Den er stor samtidig som selve designet er litt nøytral så aldri noe spesielle kommentarer. Har også en Wave i sekken min. Hva ville jeg ha gjort uten den!?

Jeg vil kommentere at jeg aldri på byn med kniv. Om jeg er i "sentrum" eller på butikker så tar jeg som oftest den ut av jakken og gjemmer den i midtkonsolen. Jeg er aldri blitt stoppet av politi, heller ikke ransaket av politi, men i denne gale verden så vet man aldri lengre. Min far som er postbud gikk alltid med tollekniv på seg før. Til og med i sentrum på lyse dagen! Ikke en eneste bemerkning.

Til sliping av jeg et 2 stk Fallkniven diamant bryner som kan taes med på tur. I hjemmet mitt har jeg Spyderco Sharpmaker. Den sliper ALT sylskarpt, bortsett fra IKEA kniver. Men så er nå de skrot!

Ninja edit: Jeg må legge til at jeg har også en del andre kniver. Samekniver etc. Når du begynner å kjøpe på kniver kan det fort bli en mani av det! Mååååå bare ha!

Til brukskniver bruker jeg WD40. Jeg bor på vestlandet, om du ikke smører så ruster det. Til kniver jeg bruker i forbindelse med mat, så brukes vanlig matolje.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2012, 14:15 
Avlogget

jess, endelig en knivtråd...det kan jeg snakke om til kyrne kommer hjem.
20 kniver + 4 økser + 2 multiverktøy, og voksende, for min del :D

da får vi sparke i gang noen bilder å håpe at resten følger med.

Bilde

lommekniver.
venstre: SOG Flash 2, Svord Peasant, Opinel No.8 Inox, Spyderco Tenacious
høyre: Leatherman Fuse, Leatherman Squirt PS4, Byrd Finch, Brusletto Balder

favoritten er Spyderco Tenacious, brukt daglig i 2-2,5 år til det aller meste.
har jeg buksene på, så har jeg også denne kniven på meg.
en sjelden gang i blant bruker jeg Opinelen, da i situasjoner hvor jeg må bruke den ofte ute blant fremmede.
hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde det nok blitt en No.6 eller 7.
multiverkøy bruker jeg ikke noe særlig, har Fuse'en liggende i ryggsekken, Squirten er en nøkkelring-sak og blir litt for liten.
har også problemer med å gjøre den ren, så det er veldig tungt å få ut verktøyene pga skit og lommerusk.
planlegger å skaffe en Leatherman Juice, da den ligger i mellom disse med tanke på vekt og størrelse.

Bilde

tollekniver.
venstre: Bruslettokniven, Brusletto Bamse, Mora 511(modifisert), Mora 2000
høyre: Helle Harmoni, Helle Harding, Helle Eggen(modifisert), Fällkniven F1

jeg bruker stort sett Bruslettokniven, Harding og F1 til turbruk.
F1 er en sterkere konstruksjon, men jeg har som regel øks i tillegg så det blir ofte de to andre kniven som blir brukt.
den er sikket en ideell ekspedisjonskniv, såfremt man ikke skal bruke den til å hugge ved.
Mora 511 er en flott brukskniv etter at jeg fjernet det svære fingervernet og varmeformet slira.
et stort pluss er at den er praktisk talt gratis, gav 37kr på europris for den.
de andre er helt greie kniver, jeg synes bare de ovennevnte er mer "likbar".

Bilde

store kniver.
venstre: 9" Strømeng
midten: Ontario RAT-5, Ahti Leuku 14, Ontario SP1, Ontario RAT-7
høyre: Ontario RTAK-2

favorittene her må nok bli Ahti og RAT-7.
ahti er fin for situasjoner hvor man vil ha litt mer power enn en ordinær tollekniv, men orker ikke å drasse med en stor samekniv.
hvis jeg måtte ha valgt èn "survivalkniv" så hadde det blitt RAT-7'en(eller ESEE-6).
jeg synes den treffer et godt kompromiss mellom stor kniv for hugging etc og en normal kniv for skjæring, spikking etc.
4,8mm tykk, fulltange.

Bilde

økser: Gränsfors liten skogøks, villmarksøks, miniøks, fiskars 600

fiskarsøksa har blitt pensjonert etter at jeg oppdaget gränsfors.
god gammeldags kvalitetshåndtverk.
sant og si hadde jeg foretrukket om de hadde laget en modell midt i mellom de to minste.
miniøksa er i minste laget(flott for dagsturer, veier kun 375g med slire) og villmarksøksa er ikke så langt unna den lille skogsøksa(700g vs 970g inkl slirer).
den lille skogsøksa må være ideell på flerdagsturer på vinterstid med lavvo, mulighet for tohåndsgrep, gjør den bedre til større oppgaver.
mens jeg bruker villmarksøksa til helgeturer i den behagelige delen av året.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2012, 18:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde
Venstre: Brusletto Hunter, Mora rustfri, Leatherman New Wave, Benchmade 7 safety cutter, Garber gut hook. Høyre: Becker BK2, Gerber Gator 2, Spyderco Tenacious, RAT Izula

Har nylig blitt bitt av basillen, men jeg har vert god til å begrense innkjøpene (DVS. kontoen min har :lol: )

Bk2 og Hunter er nye i vinter så jeg har ikke fått testet de helt ut enda. Kniven jag har mest erfaring med er Gerber gator 2, veldig god til flåing og vomming (følger med bukspretter), superenkel å sette opp på sharpmakeren og den blir sylskarp, men holder ikke eggen spesielt lenge. God til jakt, grei nok til spikking. Izulaen er alltid med som ekstra, den er tynn i slira og kan enkelt gjemmes bort i lomme/sekk.
Leatherman ja.. hvordan klarte jeg meg uten?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2012, 16:59 
Avlogget

Noen som vil skrive litt om sine favoritter av norske og nordiske kniver. Tenker da på samekniver og div tollekniver. Jeg personlig har flere modeller i fra strømeng og martiini men holder nok 9" til strømeng som en favoritt. Den føles litt stor og tung til å beggynne med men når du har brukt den en del vil du ikke være uten. Bruker ellers ofte fallkniven sin s1 eller helle tagami. Har også flere gode kniver av lokale smeder. Bruker nesten alltid også å ha en leatherman wave på meg, noe som er utrolig kjekt ofte.Hvilken kniv bruker du hver dag og hvorfor?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 18:19 
Avlogget
Brukerens avatar

En tråd uten bilder er kjedelig, så her kommer de knivene som oftest blir med meg på tur:

Vedlegg:
Div.2012 091 (640x480).jpg
Div.2012 091 (640x480).jpg [ 193.78 KiB | Vist 5623 ganger ]
Div.2012 085 (800x600) (640x480).jpg
Div.2012 085 (800x600) (640x480).jpg [ 219.57 KiB | Vist 5623 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 18:25 
Avlogget
Brukerens avatar

For litt mer macgyver aktige oppdrag har jeg disse. Fra spøk til alvor. Leatherman'en har reddet meg ut av flere småkriser, og er vel den jeg liker best av disse. Tror jeg har hatt den i 20 år, og den er like god enda. Skikkelig kvalitet.

Vedlegg:
Div.2012 097 (640x480).jpg
Div.2012 097 (640x480).jpg [ 214.91 KiB | Vist 5622 ganger ]

Sist endret av Rockatansky den 25 Mar 2012, 20:23, endret 1 gang
Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 18:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en Strømeng med søringsperre, og Fallkniven A1 også, men sjelden de blir med på tur dessverre.

Vedlegg:
Div.2012 095 (480x640).jpg
Div.2012 095 (480x640).jpg [ 200.83 KiB | Vist 5622 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 19:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser flere liker øksene fra Gränsfors, og jeg må bare tilstå at jeg er med i fanklubben. Har brukt stor og liten skogsøks i to hogstsesonger nå, og de er helt fantastiske. God balanse og riktig stålkvalitet til en øks.

Vedlegg:
Div.2012 106 (610x427) (610x427) (590x413).jpg
Div.2012 106 (610x427) (610x427) (590x413).jpg [ 255.55 KiB | Vist 5615 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2012, 09:33 
Avlogget

Brukte Brusletto Hunter før, men føler den ble litt for spinkel og tynn. Mora Clipper om vi kan kalle den nordisk.

Kjøpte Brusletto Rypa til madammen, hun liker den.

Ellers har jeg brukt mye samekniver oppover årene! Veldig alsidig. Men jeg må si at Cold Steel SRK er den som blir med meg på tur.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 21:02 
Avlogget

Noen som har kjøpt seg ny kniv i det siste da? Jeg kjøpte meg en tollekniv av lokal produsent i dag. Virket ok, skal komme til bake med bilde og mere tekst

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 22:39 
Avlogget

Kjøpte to brusletto hunter forrige uke til BOB bagene våre. Kosta 150 spenn stykket på XXL.
Ellers liker jeg ikke samekniver av en eller annen grunn, så jeg har en Gerber Bowie til sån grovarbed. Ellers har jeg stort set alltid med meg en liten leatherman foldekninv (Altså ikke multi tool...) som jeg bruker i det daglige.
Har noen dille dolker fra gerber også, men de ble kjøpt i Libanon men jeg var yngre og syntes slike var tøffe.
Ellers tror jeg at en sånn liten gransfors øks med litt lengere skaft hadde vært brille fint.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 23:16 
Avlogget

Kjøpte meg denne her fra Walhalla.no, og må si: Det er den kuleste brevåpneren jeg har hatt! Den kom med slire som kan settes på underarmen, slik at du kan overraske ondskapsfulle regningskonvolutter! :mrgreen:

Vedlegg:
2681.gif
2681.gif [ 3.63 KiB | Vist 5421 ganger ]

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 192 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support