Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 12:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 00:26 
Avlogget

Dette er tråden for den "praktiske og realistiske bob" som McNaBux startet på survivalistboards for en stund tilbake. Siterer hva han ville med tråden under:

"Jeg tenkte på hva bør du ha med hvis du må evakuere huset ditt i en fart, p.g.a flom, ras, brann e.l
Det kan 5minutter borti gata stå en buss, som frakter deg til et fint hotell, med seng, dusj og mat.
Eller du må for egen maskin komme deg ut av området og til en idrettshall der myndighetene har overnatting for alle de evakuerte.

Men samfunnet er fungerende og myndighetene håndterer katastrofen, men i en kort periode, så er det kaotisk og du og din familie har det bedre, dersom dere evakuerer med egne ressurser."

Og det er forsåvidt det samme jeg vil med tråden her. Som en motvekt til ut i skogen BOB. :)

Tråden på survivalistboards:
http://www.survivalistboards.com/showth ... istisk+bob

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 02:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er noe å hente fra mitt emne i tilegg som handler om en bug out sekk hvis noen vil skrive opp lister der også.
viewtopic.php?f=4&t=400
Det er noe å hente derfra.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 12:30 
Avlogget

Bare for å nevne det.
Skulle man ta lærdom fra "Sandy", må det være at det ikke heter 72-timerssekken, men 8-dagersekken.
For den som har tittet rask inne i "boken" til "mormonerne" vil ha sett at der er 72-timerssekken utvidet med et døgn.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 15:54 
Avlogget

Jeg tenker at det mest praktiske er å ha en B.O.B. for alt.
Selv har jeg vel en veldig utpreget "ut-i-skauen-BOB" som også gjør nytte som ferdig pakket tur/jaktsekk i det daglige men hva annet er det jeg trenger for å klare meg? Det jeg trenger for å klare meg i skauen kan også gjøre fin nytte ved lokale evakueringer.
F.eks. om jeg blir evakuert på kort varsel til en idrettshall sammen med et hundretalls-tusentalls andre:
Det vil ta tid å få logistikken til et såpass stort og uventet prosjekt opp å gå samme hvor mye flotte planer som ligger på et eller annet kontor og aldri er prøvd ut i real life. Mat skal skaffes og tilberedes, vann skal kokes, forsyninger til sanitæranlegg (såpe, toalettpapir etc) må hentes, feltsenger og tepper skal skaffes til veie. Egnede kjøretøy må rekvireres for de søte små miljøvennlige el-bilene kommunene har begynt å gå over til er jo håpløse til noe større transportoppdrag. Mannskaper må mobiliseres, fordeles og instrueres, nøkkelpersoner har avspasert og er i syden osv....
Jeg tviler derfor meget sterkt på at man i grålysninga en tilfeldig torsdag i mars evakueres til en idrettshall som står ferdig forberedt med feltsenger, køyesenger, ulltepper og med varm mat flyende ut av matcontainere og et batteri av vaskemaskiner klar til bruk.
Da er det helt greit å kunne dra frem soveposen av sekken og få seg en blund på øye etter å ha laget en liten privatsfære for seg selv uten flombelysning fra taket rett i trynet ved hjelp av presenning/poncho og skifta til rent og tørt ullundertøy (fashionstatements er uansett rimelig malplassert i en sånn situasjon). Jeg kan låne bort soveposen min til en nyankommen småbarnsfamilie med forfrosne og slitne småbarn som trenger å hvile og varme seg. Jeg har tørrproviant, nøtter, rosiner og sjokolade som kan muntre opp både meg selv og nevnte småbarnsfamilie og om ting tar lang tid kan jeg stikke ut på parkeringsplassen, koke opp et par liter vann på multifuelbrenneren og lage litt varm sjokoladedrikke, varm kaffe og en dugende varm middagsrett til meg og hun delvis uføre pensjonisten som er forlagt ved siden av meg. Og når lyset går fordi det improviserte kjøkkenet som omsider er i gang neddi gangen overbelaster sikringene kan jeg kjapt og enkelt vippe frem ei lommelykt eller to. Når så natta kommer og det fortsatt ikke er nok tepper til alle har jeg fortsatt soveposen min jeg kan bruke selv eller hjelpe noen mer trengende med og jeg kan da meg en tur på toalettet med privat medbrakt toalettpapir i lomma uten å bekymre meg for at alt myndighetene har greid å skaffe er brukt opp. Litt plasterlapper og sånt er alltids kjekt å ha når evakuerte unger begynner å kjede seg uten tilgang til dataspillene sine og løper rundt omkring med nye venner.

Om jeg skulle være så heldig å bli evakuert til en suite på femstjerners hotell med roomservice og direktesendinger fra TV2 nyhetskanalen på skjermen er det da fortsatt helt ukomplisert for meg å skifte til rent undertøy. At det tilfeldigvis er laget av ull og er langermet tar jeg med knusende ro. At jeg da har med for mye stæsh etter forholdene er åpenbart men heller det enn å angre fordi "noen sa vi skulle på hotell og ingenting ble nevnt om en idrettshall med et varmeanlegg som synger på siste verset". Så lenge samfunnsstrukturen fungerer såpass er det heller ikke særlig problematisk å dra med seg en stor sekk på bussen/taxien.

Det eneste annet jeg kunne hatt behov for er lommeboka mi samt mobiltelefon og lader for å berolige og oppdatere familie og venner. Resten er det ikke noen større krise med slik jeg ser det men får jeg med meg dokumentmappa med vitnemål og slikt og litt lesestoff i tillegg er det jo kjempefint.
Jeg synes heller ikke risikoen for at jeg skal ha med meg en unødvendig multifuelbrenner oppveier ulempene med å ha fargekodete "BOB'er" til ulike anledninger stående. Jeg har tro på enkelhet og flerfunksjonalitet mer enn veldig spesialiserte opplegg når man planlegger for det ukjente og ut fra det avleder jeg at jeg trenger en BOB som dekker det nødvendige for flest mulig scenario. Da er ikke en "ut-i-skauen-BOB" et så dårlig utgangspunkt mener jeg. (Men hagla lar jeg nok ligge igjen ;) )

Jeg vil heller være realistisk på at selv lokale kriser vil ta noe tid å håndtere på en god måte enn å bitche i ettertid over at planverket som aldri var prøvd ut i full skala på uforberedte individer i offerrollen, uten forvarsel og utenfor kontortid ikke fungerte optimalt.

My 2 cents som de sier på andre siden av dammen. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 17:08 
Avlogget

Jeg legger ut McNaBux forslag til en slik BOB:

Mat
- FR
- snacks
- brødmat
- vann
- Primus ETA Solo
Førstehjelp
- pute
- tourniqyet
Klær
- undertøy
- skift
- regntøy
Toalettsaker
- tann børste/krem
- såpe
- antiback
- bleier
- våtservieter
Kommunikasjon
- mobil
- Nødlader.
- pad
Dokumenter
- lommebok
- dokument mappe
- penger
Verktøy
- multitool
- Kniv
- lommelykt
Transport
- bil med nød kit
- bensin
EDC KIT
Leker

Jeg vil for egen regning legge til et par vannflasker, gaffatape, og arbeidshansker. Det skader ikke å være litt selvhjulpent om man blir evakuert. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 23:13 
Avlogget

Har her lagt ved en liste som jeg har prøvepakket flere ganger i en passe stor sekk. Har da lagt vekt på å overleve noen dager i skogen dersom urbane områder blir farlige. Kan ikke overleve i årevis på dette, men det er en start.
Radioene er tenkt tatt med for å bygge opp et mini samband dersom en treffer andre personer.
Link til radio:
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103954

Veldig bra og rimelig radio med VHF og UHF. Inkludert lovlige PMR og KDR frekvenser på UHF samt jaktradio frekvenser på VHF som er fribruks. Funker også som maritim radio.

Pakkliste:
Mat:
Tørrproviant (real turmat eller lign). Lang holdbarhet
Energimat (sjokolade, kjeks eller lign). Lang holdbarhet
Vann (Så mye som plass og vekt tillater).

Verktøy:
Multiverktøy
Firestarter
Stormkjøkken
Fuel til stormkjøkken
Sag
Bæreutstyr Ryggsekk + div festbare vesker (Molle system).
Kart
Kompass
Fyrstikker i vanntett boks
Stormlighter
Kikkert
Lykt Vinkel, Maglite, hodelykt, 5.11, Led lenser.
Batterier D- cell, AA, AAA
Bestikksett
Wire
Spade
Fiskeutstyr
Gaffatape

Førstehjelpsutstyr:
Bandasjesett
Saks
Desinfeksjonsvæske
Paracet

Husly:
Teltduk Knappetelt??
Sovepose
Liggeunderlag

Kommunikasonsutstyr:
Radio 3stk VHF/ UHF Kombi
Batteri 6stk
Headset 4stk
Speakermics 3stk
Ladere 2stk dobbel
12v adapter 3stk
12v ladekabel 3 stk
Lange antenner 3stk variert
Telefon
Lader til telefon

Personlig utrustning:
Undertøy For kaldt klima O
Sokker 3 par O
Ullsokker 3 par O
Støvler O
Feltbukse O
Genser O
Jakke O
Anorakk
Skjorte
Lue
Shemagh
Finlandshette
Regnsett
Varmehansker
Arbeidshansker
Vernebriller
Belte
Teppe
Buksestrikker

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 23:57 
Avlogget

Hadde ikke valgt knapptelt. Det har for høy vekt og tar for stor plass. Hadde valgt en enkel tarp eller et lettvektstelt istedet. Hadde også vurdert sambandsutstyret hvis en ikke har en sikker mulighet for og ladde disse. :oops: Ellers ser den bra ut. Personlig tenker jeg bestandig vekt når jeg pakker for og ev. kunne bevege meg lengre og raskere en med en tyngre sekk.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 03:26 
Avlogget

Fin ting i steden for telt er å ta med mye hyssing. Kansje en tynn "pressening" og duckteip, finne en liten kløft i nærheten av en myr og bygge ett hekleværk med greiner som tak for så å dekke med "presseningen". Hente torv fra myra og legge på taket for så å gjevne det fint ut.
Er ett slit og krever mye energi som sikkert kunne brukes til noe annet. Men byggværket holder lenge og taket av torv gror ettervert i ett med terenget rundt og hytten blir lett usynelig hvis man klarer å gjemme det som en gang var en grop uten og lage for mange unaturlige former.
Når jeg var med å bygde det sist brukte 4 pers 6 timer.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 09:47 
Avlogget

Jeg har forsøkt å lage BOB til familien, men jeg synes det er vanskelig. Det blir rett og slett for tungt. Dersom vi må flykte midt på natten med to små barn så vil vi ha problemer med å bære med oss alt. Derfor har jeg losjert det aller viktigste i en av sekkene slik at om vi i hvertfall får med oss den så har vi noe. Avhengig av hva som skjer er det også mulig å ta med bæremeisen til babyen (om vi f.eks må gå til BoL og kløven til hunden)

Når det gjelder babyen så har vi kjøpt den største bleiebagen som finnes og vi har alltid fyllt den opp med utstyr til 3 dager (maten vil holde enda lengre)

Ellers har vi i våre uproffe BOBer:

Til alle:
Klær:
2x varmt undertøy (super til de voksne og ull til barna - fordi det var det vi hadde)
(inkluderer trøye, stilongs og 3 underbukser)
3 par varme sokker (blir svært fort klamt på føttene om man ikke har skift)
Lett bukse og genser til skift
Varm genser
Hansker
Luer
hals/skjerf
Jeg har i tillegg leggvarmere da jeg lett fryser og disse så enkelt kan brettes ned om det blir for varmt.

Utstyr:
hver vår sovepose
Saks og høytråd (høytråd er fantastisk! Vi har fri tilgang på det, det veier ikke noe, er veldig sterkt og kan brukes til alt mulig, f.eks lage gapahuk)
Lommelykter og hodelykter
batterier
Fyrstikker
Lighter
Tennstål
Tennbriketter
boks med flis
En stor klortablett som kan desinfisere ganske mange liter vann
En komprimert vaskeklut (veier nesten ingenting og er bitteliten)
minihårbørste til a mor

Mini kit jeg har laget selv som jeg har i hoftesekken (jeg bruker ikke veske):
Nesespray
mentholatum
plaster
tenntsål
allergipiller til far
smertestillende og febernedsettende
klortabelett
sysett- mini
et par karameller
Hårstrikk
Bind
tampong
noen få bomullspad og 4 q-tips
et par små poser
En bitteliten boks med salt
liten boks med mentholatum
nesespray
svært lett truse
sikkerthetsnål
Noen mynter
bittelite kompass som jeg egentlig ikke tror har så fantastisk store bruksegenskaper.

I hoftesekken har jeg også
lommebok m/litt kontanter, bankkort og sertifikat
mobil
kindle m bøker på
lader
hodelykt
Bitteliten skriveblokk
penn
blyant

mat:
Tomatbønner (fordi det kan spises kaldt om man ikke får opp ild)
sjokolade
tørket frukt
Smoothies (i sånne fine poser m/kork for babyer. Fungerer fint for alle aldre da det kun er most frukt eller små middagsgryter. God holdbarhet og smaker godt)
Div tørrmat som må tilberedes (planen er å kjøpe turmat sånn etterhvert)
Et par colaburker (vi bor i en fantastisk flott skog med masse herlig vann så jeg ser ikke helt nødvendigheten av å ha med vannflasker. Har heller med cola med sukker og koffein og litt vann i vannkoppen til minsten samt smoothies)

Til eldstemann (6):
Heldressunderdtøy i ull
boblebukse

Til babyen (nåja, han er over året nå):
Bleier
våtservietter
grøtpulver
smoothies middag og frukt
glassmat
masse ekstra skift fra innerst til ytterst
ekstra smokker
zinksalve
Drikkekopp med tut

I et scenario der noe skjer så har jeg også utformet det bittelille lagringskottet mitt på en slik måte at det skal være enkelt å ta med seg ting utifra hvilket scenario som skjer.
Har jeg bare noen få minutter mer tid så vil jeg kunne få med meg uendelig mye mer. Jeg har hengt opp de viktigste tingene langs veggene slik at jeg lett kan røske med meg kart, walkie talkie, flere batterier, mer smertestillende, klortabletter etc. Mer mat, Mer klær, tepper, reinskinnet mitt, hundekløven, bæremeis og evt bæreslynge til babyen, flere ting til å lage bål med, grillrist og slikt. Flere tomme poser av forskjellige størrelser og bruksområder, en lett pressening, verktøy som sag, hammer, kubein og øks. Har jeg mer tid så kan jeg alltids lete i mannens rotete verktøyskap ved siden av for mer snacks.

Det jeg har men ikke har pakket ennå er:
Tursag (sånn man folder sammen)
Kniv
slipeutstyr
Fiskeutstyr
Litt enkle leker til barna (f.eks kortstokk, Yatzy til størstemann og babyleker til minsten)
gaffatape
Bob til hundene i kløven
Vannflasker

Det jeg ikke har, men har lyst til å skaffe:
Turøks
Turspade
Turmat
God kniv
Skikkelige turstøvler/sko
Soppbok lasted ned på Kindlen
Andre faktabøker

Jeg tar veldig gjerne i mot tilbakemeldinger og kommentarer om noen gidder :). Er ganske nybegynner på prepping og kan godt være vi har for mye av noe og for lite av annet. Ser helt klart at riktigere mat er noe av det vi trenger å fokusere på. Vår BOL er såpass kort unna at vi i løpet av halvannen time bør klare å gå dit selv med barn på slep. Eldstemann har gått dit på halvannen time med lett sekk på ryggen på sommerføre så på vinterstid kan det tenkes at vi bruker lengre tid. Ved lokale scenarioer har vi søster og en bestefar som bor innen 15km.

Åja, glemte å si at jeg mangler å ta kopi av viktige papirer og ta med det også :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 10:24 
Avlogget

Et problem med saks, kniver og multiverktøy og sånn i BOB, er at hvis du ikke skal ut i skogen så risikerer du at de blir beslaglagt. Spesielt hvis du blir evakuert til et sted med mange mennesker. Boksåpner av coghlan`s typen ( samme som amerikansk militær boksåpner ) kan åpne både hermetikk og plastemballasje. Den blir sannsynligvis ikke beslaglagt. En linekutter / setebeltekutter kan være et alternativ til saks.

Sier ikke at du ikke skal ta med kniv osv. bare at det er noe du ikke kan være sikker på å få beholde, så ha alternativer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2013, 23:38 
Avlogget

En liten saks blir antagelig ikke beslaglagt, heller ikke en liten lommekniv tipper jeg. Men øks/machete, digre skumle overlevelser kniver og spader kan det nok fort bli litt oppstuss rundt, både fra hjelpemannskaper og eventuelt andre evakuerte. Fiskeutstyret får man vel dog ha i fred, bare man ikke veiver for mye med det innendørs. ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: