Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 15:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: valg av bil
InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 16:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser ikke etter noen doomsdaybil a la amerikanere, men en som kommer seg frem på de fleste steder, har OK pris og bagasjeplass. Bare i ekstrautstyr til bilen selv er det jo flere hundre kilo om man skal ha kjetting, evt vinsj, ekstra drivstoff og ymse bergningsutstyr. Går kanskje an å skru på takrack på en Grand Vitara?
Land Cruiser er drømmen, men de er drøyt dyre for mitt budsjett.

Har kjørt terrengbiler før, så vet hvor uvurderlig lavgirserie, kjetting og vinsj er om man f.eks. må kjøre utenom vei. Kan jo skje ved naturkatastrofer og f.eks.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 11:34 
Avlogget

Biler i 70-serien (LJ70 og 73) koster ikke all verden.
Da får du en ordentlig bil med ramme, og det går forholdsvis greit å spette nedi 2,4TDI'en fra HiAce.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 17:22 
Avlogget

Mitsubishi L400 4x4 også kalt Delica i utlandet. Go bakkeklaring, lavserie og plenty med bagasjeplass. Bilen stikker seg ikke spesielt ut i mengden og er lett å skru på og deletilgangen er forhåldsvis grei. Kommer i både diesel og bensin :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 21:21 
Avlogget

Jeg har kjørt L300 av litt eldre årgang, den kommer seg godt fram ja! Den er vel i prinsippet en kassebil på pickup-ramme... Men er man litt høy (jeg er 193cm) så blir det veldig fort trangt i førersetet, hodet subber i taktrekket og knæra tar i rattet :/ Men utenom plassen så er det en bra bil, veldig populær blandt bønder her ute på bygda siden den er så billig og robust.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 00:34 
Avlogget
Brukerens avatar

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... 13&ref=fas
Denne LC'en var rimelig, men ikke godkjent sett? Hm... skeptisk.

Så på L300/L400, så veldig rimelige ut, men undrer meg på hvordan en 2,5 liter turbodiesel bare yter lit over 80 hester? Høres skuffende lite ut. Men er vel mulig å bytte ut motoren vil jeg tro, med noe som ikke har gått 250k.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 03:43 
Avlogget

Man kan jo kjøpe seg en bil man fikser opp uten å registrere den. Da betaler du ingenting for å ha bilen stående på gårdsplassen. Utgiftene begrenser seg ihvertfall til bildeler.
Man kan jo vurdere at bilen skal registreres eller ikke når man nærmer seg fullført.
Tviler på om noen bryr seg om det mangler skilter på bilen når krisen inntreffer.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 07:16 
Avlogget

Strelok skrev:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=67830218&year_to=1992&model=1.813.1397&make=0.813&ref=fas

Så på L300/L400, så veldig rimelige ut, men undrer meg på hvordan en 2,5 liter turbodiesel bare yter lit over 80 hester? Høres skuffende lite ut. Men er vel mulig å bytte ut motoren vil jeg tro, med noe som ikke har gått 250k.

En godt vedlikeholdt Mitsumotor klarer fint 400k pluss. Min har rullet 380k and stil going strong. Ang hestekrefter så er det ikke noe reserbil. Men den er forholdsvis lavt giret å det tar opp for en del av hestekreftene. Så trekking av foreksempel henger går helt greit. Her har en også lavserie skulle det bli veldig bratt. Men dette er fyfy og bruke sålenge du er på asfalt. Bare ta kontakt for eventuell prøvekjøring:) holder til i Rogaland :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 09:31 
Avlogget

Strelok skrev:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=67830218&year_to=1992&model=1.813.1397&make=0.813&ref=fas

Biler som ser slik ut har ofte gått mye og hardt i offroad. Slike hjul med ditto hevesett har ingen annen funksjon enn å senke levetiden på drivknuter og hjuloppheng drastisk, samt gjøre kjøreegenskapene drastisk dårligere på vei, som jo er stedet bilen vil oppholde seg 99,9 prosent av tiden.
Mitsubishi nevnes. Har hatt Pajero, og likte den godt, men deleprisene til Mitsubishi er syke og de har noen løsninger på en del ting som jeg personlig ikke liker, og som gjør at de er litt verre å skru på enn alternativet. Nyere Pajeroer med selvbærende er ikke noe å hoppe i taket for (fra 2000 mod og nyere).

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 13:41 
Avlogget

En fordel med å være hestejente, er at man må ha skikkelig bil. Har nå en gammel Patrol (har hatt Pajero til nå), og er veldig fornøyd. Har såpass nevenyttig mann, at han kan fikse en god del, men så klart vil bil være et problem dersom shtf skikkelig.

Prøver å passe på å alltid ha minst halv tank på bilen, etter å ha lært det her inne! Takk for det! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2016, 20:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Har sett litt på Suzuki SJ eller lignende som en billig terrenggående bil, som ikke skal brukes til dagligdags kjøring.
Jeg har ikke verdens beste oversikt over alle merker og typers utrustning, er det noen andre som vet om små, rimelige kjøretøy med lavgirserie?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2016, 22:47 
Avlogget

vile holdt meg unna de små suzukiene... heller en firhjuling da. (husk forøvrig at det er mye snø i dette landet... og jeg er usikker på hvor lenge kommunen vil brøyte om NUSS...)

Men jeg vet om en Stor, Dyr og veldig terrengående bil som en litt sliten prepper vurderer å selge... (MB240)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 07:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Toyota HiAce syns jeg er en bra og undervurdert bil til dette formålet. Får de med 4x4 (et must) og både i kort og lang utgave. Her får man plass til å ta med seg mye, og heller ikke noe problem å bruke den til overnatting osv. Kan sitte 3 inni men da blir det trangt. Veldig driftsikker bil,, og deler er lett å få tak i.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 08:53 
Avlogget

Ripsaw EV2 kanskje?? :lol:

https://youtu.be/9WxO6TwnFzU

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Har selv en Hummer H3, som jeg er storfornøyd med!
Fungerer utmerket til skogsveier i forbindelse med jakt og fiske :D

-Bruker my bensin (Ja det er bensin, haha)
-Kanskje ikke like enkelt og mekke på som en del andre biler nevt.

+Kommer seg frem overalt, uansett føre.
+God plass.
+Tåler en trøkk.
+Ser grom ut :lol:

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Spennende valg!
Hvordan er bakkeklaringen og hjulavstand på den egentlig? Har innbilt meg at den "skarper nedi" mye mer i ulendt terreng på grunn av bredden, men det er kanskje ikke tilfellet?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support