Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 04:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: valg av bil
InnleggSkrevet: 05 Mai 2017, 08:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Gikk nettopp igjennom noen bilder jeg tok ifjor sommer og der fant jeg igjen noen bilder jeg ønsker å dele som en kommentar her.

Må si at jeg finner det interessant å se på kreativiteten enkelte utviser når det står til som verst der.
Samtidig viser vel disse bildene at det meste kan brukes hvis nøden er stor nok.

Bildene viser en varebil, Mercedes Vito, som har gått på fronten i ATO-området (Donbass, Ukraina)... legg spesielt merke til frontvinduet.
Rullemalt grønn, obligatoriske hvite striper i front og rett i tjeneste.

Bilde Bilde Bilde

Forhåpentligvis er det ikke helt dette scenariet som er aktuelt her omkring, men det gir jo en pekepinn på hva moderne biler egentlig tåler.
Med forbehold om at veier er i brukbar stand(kanskje som tidlig transport til BOL), så er det lite som slår kost/nytteverdien av en brukt varebil mener jeg.
Det er jo ikke rent lite en kan få plass til i en slik. Just my two cents.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2017, 23:05 
Avlogget

Fikk endelig kjøpt meg ny bil i forrige uke, ble ikke transporter denne gang :( Prisen ble rett og slett for høy for et brukbart eksemplar med utstyret jeg trenger. Jeg "kokte ned" behovene og kravene mine, og endte opp med en Nissan X-trail 2,2dci 04-modell. Den tilfredsstiller alle krav og ønsker utenom merke og lastevolum... Men med baksetene slått ned så blir lastevolumet nok til at jeg skal klare meg. Lommeboka trives også godt siden jeg fikk en inbyttebil til en god pris, og hele greia ble betalt med penger jeg hadde på konto.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 09:16 
Avlogget

Har noe så kjipt som en Mondeo stasjonsvogn. 2009 modell som jeg har hatt i 6 år nå.
Ikke veldig fornøyd med den, men har egentlig bestemt meg får å kjøre den til den slutter. For ikke særlig penger for å selge den heller.
Har dessverre gått ganske mye over gjennomsnitt penger på vedlikehold/reperasjoner på denne, men vi får se hvor lenge den lever.
Positive er veldig mye plass. Og en veldig "usynlig" bil i trafikkbildet.

Skulle selvfølgelig ønsket en Land Cruiser, Gelenderwagen, Pajero eller tilsvarende, men må ha hvite skilter så da utgår det med mindre jeg vinner i lotto. Og siden jeg ikke spiller lotto så tror jeg at jeg må vente lenge :D

Drømmebilen er en Land Rover Defender. Passer man på den og kan skru litt elementært så varer den "evig". Enkel bil å skru på.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2017, 18:13 
Avlogget

Skal ha ny bil nå, tenker noe ala x-trail, rav 4 ellernoe, rundt 50k. Noen tips og erfaringer?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2017, 12:26 
Avlogget

X-trail! Rav 4 og c-rv er mer populære, og da blir de dyrere også. X-trail gir mest for pengene i den prisklassen, og er et lite hakk større. For 50 lapper bør du få et normalt velholdt eksemplar, 10-15 år gammelt og med rundt 200k på telleren, kanskje noe mindre.

Se etter 136hk dieselmotoren, 114hk har rykte på seg for å tulle mer. Få en mekaniker til å se over bremsene, det er en svakhet på disse bilene og det fikk jeg smake etter å ha kjøpt min. Sjekk også om intercooler er byttet, den begynner å lekke olje men problemet skal være løst på byttedelen. Clutchen skal visstnok være litt svak når man må bakkestarte med tung henger, men jeg har ikke merket noe til det. Ellers er det vel bare de vanlige tingene...

Jeg ga 25 lapper for min 04 modell med 220k på telleren, kom inn som innbyttebil hos forhandler rett før jeg kom innom, og før de hadde sett på den. Hadde blitt det dobbelte om de hadde sett over den og sjekket serviceheftet først... Ny intercooler, støtdempere, hjullager og omtrent alt av slitedeler i forstilling, men det visste ikke verkstedet :p Men så var det bremsene da, har bytta tre kalippere til nå, 13k til sammen... Synes fortsatt jeg har gjort ett godt kjøp. Ellers er jeg veldig fornøyd, bilen går bra, bruker 0,8 på mila (mest landevei, delvis med henger), god plass, drar henger helt greit. Ikke den mest komfortable bilen, men grei nok. Komfort sto ikke på prioriteringslista...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2017, 18:46 
Avlogget

Godt med noen som har erfaring med bilen, hvordan fungerer girehjulstrekksystemet på den? Diffsperrer osv..

Skal se på en x-trail i morgen;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2017, 22:08 
Avlogget

En annen kjekk bil i den samme størrelsen er Honda CRV. Bra biler med lite feil, av alle biler jeg har hatt så kommer CRV ut som den bilen jeg har hatt minst driftsutgifter og feil på frem til nå.
Hadde lyst på en litt nyere CRV når jeg skulle bytte bil også, men det ble heller en bil med lav-gir siden dette var noe jeg savnet på CRV i enkelte situasjoner.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2017, 23:01 
Avlogget

Ingen sperrer på X-trail. Den har en bryter med 2wd (kun fram) - 4wd auto (automatisk innkobling etter behov) - 4wd lock (firhjultrekk "låst" innkoblet, går automatisk til auto over 30km/t). Mener det er et klutsjbasert system, men er ikke så kjent med sånnt. Jeg har brukt 4wd en gang, for å ta løs på løs pukk med ett tonn henger hengende ned en 30 grader skråning :roll: Har kjørt litt dårlige traktorveier men har ikke følt behovet der enda...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 02:19 
Avlogget

Filbert skrev:
Hi ace :twisted:
En ting som jeg har tenkt litt på, og jeg kom på vedrørende vintersol og elbil... Om det kommer dit... Hvem brøyter veiene? er ikke en snøcooter noe man bør ha...

Hvem fikser veien? De samme som tar i ett tak når den innleide underentreprenøren som brøyter på vegne av kommunen er timesvis unna vel: Den pensjonerte bonden, eller bondesønnen i villaen like ved veien, eller enmanns-entreprenøren. Alle som har en traktor med skjær eller plog, eller annet utstyr som kan fikse vei i nødsfall. Gravemaskin er spesielt kjekt å ha.

Dette skjer langt oftere enn folk flest er klar over, straks man kommer utenfor bysentrum. Vi grovreparerer vegen som rant bort i styrtregnet i natt, før vi kjører på jobb. Planerer hull. Kjører beitepusser for å fjerne kratt, eller hogger ned det treet som holder på å falle over vegen. Kjører en ekstra tur med traktoren og brøyteskjæret helt bort til bussholdeplassen for skolebarna, samt det eldre ekteparet på andre siden av jordet, når man likevel er i gang med å brøyte utpå kvelden. Jeg vet av maskinførere som brøyter hjemveien bare for å være grei, selv om de ikke har kontrakt på vedlikeholdet på den strekningen.

Dette var et sidespor. Men jeg tror altså at det er viktigere at man har en og annen fungerende traktor og gravemaskin, slik at vegene kan holdes noenlunde i orden, enn at alle skal ha ekstreme prepperbiler. I NRK-artikkelen om «Da flaumen kom heim» om flommen i Utvik kan dere lese litt om hvor nyttig en gubbe med gravemaskin kan være i kriser.

Elbil (liten og mest mulig ukomplisert) og egen strøm var ellers ikke så dumt! Jeg har solcelle, og har tenkt på vindmølle som supplement. Og kanskje en miniturbin i bekk -eller, kun på ide-stadie: i vannstrømmen fra nedfallsrøret fra det største låvetaket. Tanken er liksom at da får man produsert strøm både når sola skinner OG når det regner.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2017, 18:09 
Avlogget

Man bor heldigvis slik til at jeg vil tro det er flere naboer som har traktor, enn ikke har :mrgreen:

Xtrail ble forresten valgt bort, til fordel for 4x4 med lavserie

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2017, 20:40 
Avlogget

Skrotnissen skrev:

Xtrail ble forresten valgt bort, til fordel for 4x4 med lavserie

... og etter å ha fått testa ut bilen i skauen er jeg enda mer overbevist om at lavserie var rette valget

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2017, 18:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Litar skrev:
Filbert skrev:
Hi ace :twisted:
En ting som jeg har tenkt litt på, og jeg kom på vedrørende vintersol og elbil... Om det kommer dit... Hvem brøyter veiene? er ikke en snøcooter noe man bør ha...

Hvem fikser veien? De samme som tar i ett tak når den innleide underentreprenøren som brøyter på vegne av kommunen er timesvis unna vel: Den pensjonerte bonden, eller bondesønnen i villaen like ved veien, eller enmanns-entreprenøren. Alle som har en traktor med skjær eller plog, eller annet utstyr som kan fikse vei i nødsfall. Gravemaskin er spesielt kjekt å ha.

Dette skjer langt oftere enn folk flest er klar over, straks man kommer utenfor bysentrum. Vi grovreparerer vegen som rant bort i styrtregnet i natt, før vi kjører på jobb. Planerer hull. Kjører beitepusser for å fjerne kratt, eller hogger ned det treet som holder på å falle over vegen. Kjører en ekstra tur med traktoren og brøyteskjæret helt bort til bussholdeplassen for skolebarna, samt det eldre ekteparet på andre siden av jordet, når man likevel er i gang med å brøyte utpå kvelden. Jeg vet av maskinførere som brøyter hjemveien bare for å være grei, selv om de ikke har kontrakt på vedlikeholdet på den strekningen.

Dette var et sidespor. Men jeg tror altså at det er viktigere at man har en og annen fungerende traktor og gravemaskin, slik at vegene kan holdes noenlunde i orden, enn at alle skal ha ekstreme prepperbiler. I NRK-artikkelen om «Da flaumen kom heim» om flommen i Utvik kan dere lese litt om hvor nyttig en gubbe med gravemaskin kan være i kriser.

Elbil (liten og mest mulig ukomplisert) og egen strøm var ellers ikke så dumt! Jeg har solcelle, og har tenkt på vindmølle som supplement. Og kanskje en miniturbin i bekk -eller, kun på ide-stadie: i vannstrømmen fra nedfallsrøret fra det største låvetaket. Tanken er liksom at da får man produsert strøm både når sola skinner OG når det regner.

Må huske på at det alltid er vaktordning, sommer som vinter langs SVV sine veger ihvertfall. De fleste entrepenørene har også utstyr klart med en gang. Så med det første ved massive nødsitusjoner, så tror jeg ikke vegen er det største problemet :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2017, 22:53 
Avlogget

Nå er det jo naturligvis en viss prioriteringsrekkefølge også på veiene som SVV har ansvar for, en europavei og noen fylkesveier eller deler av disse har høy prioritet. Men mange fylkesveier kommer nok dessverre langt ned på prioriteringslista en vinterdag eller ved dårlig vær eller andre kriser.

Kommunale veier ligger også dårlig an vist en beveger seg litt uten for tettbebyggelsen, en kan jo bare se hvordan det står til i byer her i sør norge når det kommer litt snø, så skal det ikke så mye fantasi til for å forstå hvorfor det blir lite eller ingen veievedlikehold uten for tettsteder vist noe skjer.

Men som Fiskeren873 sier veien trenger ikke å være det største problemet, noe han selvfølgelig har helt rett i da særlig vist en bor i mer sentrale strøk.

Men vi skal heller ikke så langt unna tettsteder før vei faktisk kan være en utfordring, jeg har selv hatt motorsag,verneutstyr og slepestropper nesten permanent i bilen for å fjerne trær som blåser ned på fylkesveien jeg måtte kjøre på for å komme meg på jobb eller hjem sene kvelder. Siden jeg har opplevd dårlig eller ikke brøytet fylkesvei i veldig mange år så er også 4WD en selvfølge når det kjøpes bil, her i huset er det 4WD på begge bilene.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2017, 00:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Neste bil blir nok en Nissan Patrol 3.0l, siste typen som var tilgjengelig her på berget - fra ca. 2005 og ut. Blir neppe en Gray Man-bil til slutt, for å si det slik :shock:

Er det noen her inne som har erfaring med denne generasjonen Patrol?

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2017, 21:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Asparges skrev:
X-trail! Rav 4 og c-rv er mer populære, og da blir de dyrere også. X-trail gir mest for pengene i den prisklassen, og er et lite hakk større. For 50 lapper bør du få et normalt velholdt eksemplar, 10-15 år gammelt og med rundt 200k på telleren, kanskje noe mindre.

Se etter 136hk dieselmotoren, 114hk har rykte på seg for å tulle mer. Få en mekaniker til å se over bremsene, det er en svakhet på disse bilene og det fikk jeg smake etter å ha kjøpt min. Sjekk også om intercooler er byttet, den begynner å lekke olje men problemet skal være løst på byttedelen. Clutchen skal visstnok være litt svak når man må bakkestarte med tung henger, men jeg har ikke merket noe til det. Ellers er det vel bare de vanlige tingene...

Jeg ga 25 lapper for min 04 modell med 220k på telleren, kom inn som innbyttebil hos forhandler rett før jeg kom innom, og før de hadde sett på den. Hadde blitt det dobbelte om de hadde sett over den og sjekket serviceheftet først... Ny intercooler, støtdempere, hjullager og omtrent alt av slitedeler i forstilling, men det visste ikke verkstedet :p Men så var det bremsene da, har bytta tre kalippere til nå, 13k til sammen... Synes fortsatt jeg har gjort ett godt kjøp. Ellers er jeg veldig fornøyd, bilen går bra, bruker 0,8 på mila (mest landevei, delvis med henger), god plass, drar henger helt greit. Ikke den mest komfortable bilen, men grei nok. Komfort sto ikke på prioriteringslista...

Kan være verdt å merke seg at X-trail har rykte på seg for å slite ut dobbeltmasse-svinghjulet veldig fort, og det er ikke billig... Selve girkassen sitter så knotete til at det nesten er enklere å heise ut hele motoren og skifte enn å ligge under bilen å skru. Det gir skyhøy pris på clutch- og svinghjulbytte.

Har selv kjøpt meg X-trail nå. Er veldig fornøyd, men den har gått langt så den har noen småting jeg må sjekke opp.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support