Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 04:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: valg av bil
InnleggSkrevet: 24 Feb 2017, 22:18 
Avlogget

sliok økonomien er nå... for mye (har noen lyst på en MB240...?)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 00:21 
Avlogget

Når jeg bytter ut passaten jeg har nå (som jeg fikk gratis) så blir det en transporter av noe slag. Antagelig en T4 eller T5, avhengig av hva jeg finner med rett pris og tilstand. Da er 4wd krav, sammen med 2,5tdi motor av økonomiske grunner. Ikke den beste terrengbilen, men finnes det noe som ligner en veg så kommer jeg meg nok fram. T4 ble forresten levert med sperre på bakaksel som ekstrautstyr... Det blir innen to år, da skal passaten på EU igjen og det gidder jeg ikke. Men så lenge tror jeg ikke den lever, så inntil den dagen den gir seg skal jeg spare så mye som mulig.

Det er forresten utrolig hvor en passat med framhjulstrekk kan komme seg fram, om man ikke er redd for å skade den ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 08:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Transporteren kommer også i en Rockton utgave. Den er litt hevet samt sperre fremme også?
For øvrig finnes det et firma som bygger transporteren om med heving og sperrer, som du kan få godkjent gjennom VW. De bygger også om til portalakslinger, men det er nok ikke billig :)
Har for øvrig vurdert en Transporter selv med 4motion og sperre bak. Ligg unna den største motoren så skal du være ganske safe.
Har også sikla litt på Craftere med 4x4 fra Achleitner. Hevet og perrer på alt, men prisen på herlighetes sier noe om hvor få som er i Norge av de...

Har selv hatt Arctic Trucks Hilux i mange år. Veldig driftsikker bil. Men om jeg skal ha en litt større bil igjen så blir det nok en kassebil av noe slag.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 14:52 
Avlogget

Toyota Tacoma
Vedlegg:
2017-02-28-16-49-48--1744662667.jpg
2017-02-28-16-49-48--1744662667.jpg [ 12.3 KiB | Vist 490 ganger ]

Med litt ekstra utstyr :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2017, 02:26 
Avlogget

NoName skrev:
Transporteren kommer også i en Rockton utgave. Den er litt hevet samt sperre fremme også?
For øvrig finnes det et firma som bygger transporteren om med heving og sperrer, som du kan få godkjent gjennom VW. De bygger også om til portalakslinger, men det er nok ikke billig :)
Har for øvrig vurdert en Transporter selv med 4motion og sperre bak. Ligg unna den største motoren så skal du være ganske safe.
Har også sikla litt på Craftere med 4x4 fra Achleitner. Hevet og perrer på alt, men prisen på herlighetes sier noe om hvor få som er i Norge av de...

Har selv hatt Arctic Trucks Hilux i mange år. Veldig driftsikker bil. Men om jeg skal ha en litt større bil igjen så blir det nok en kassebil av noe slag.

Jepp, klar over dette, men det er nok langt over mitt budsjett... Prisklassen 50-100 000 er mer realistisk, så rockton og seikel forblir nok en våt drøm :(

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2017, 16:54 
Avlogget

Jeg har en Tore Jan med takboks. Solid diesel på 150 hk, men meget begrenset fremkommelighet. Satser på kickbike og trekkhund når møkka går i vifta ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2017, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
Toyota Tacoma
Vedlegg:
2017-02-28-16-49-48--1744662667.jpg

Med litt ekstra utstyr :lol:

Ja DEN lukter jo ikke prepper i det hele tatt...op-sec i bilform, nesten...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2017, 13:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en passe rigget Defender som stort sett går dit jeg peker den(innenfor rimelighetens grenser), men rent praktisk ville jeg heller hatt noe mer moderne.

En ting er at en slik bil står ganske ut i trafikken og tiltrekker seg oppmerksomhet(med alt det innebærer), noe som ikke akkurat er et pluss hverken før eller etter en hendelse. I mitt område så er det ikke så veldig mange plasser utenfor veien en kan kjøre uansett, og det som er av "off road" kan stort sett forseres med en vanlig SUV. Litt plass, bakkeklaring og firehjulstrekk i en moderne pakke som effektivt kan brukes når det trengs - det er midt i blinken etter min mening. Fornuftig valg av dekk hører med.

Jeg registrerer at det er noen fornuftige forslag her i tråden som går langs de linjene. Det er og blir en fin balanse om en ikke kan hive ut mye penger på en dedikert "prepperbil" til å ha parat den dagen det smeller. Litt komfort i noe som er til å leve med heller enn slit og lidelse helt unødvendig på forskudd. I andre enden av skalaen så har jeg litt erfaring med selve definisjonen av basic transport - urgammle UAZ. Kort fortalt: Da går jeg heller.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2017, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Men hva er den mest anonyme, low-key preppo-mobilen? Subaru Forester 2.0 diesel? Honda hr-v? En gammal holk av en lada NIVA?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2017, 23:02 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Men hva er den mest anonyme, low-key preppo-mobilen? Subaru Forester 2.0 diesel? Honda hr-v? En gammal holk av en lada NIVA?

Halvgammel L300, hiace, hilux, eller lignende med firmalogo på? Forester og honda hr-v/cr-v også, men niva tror jeg blir for skjelden og derfor legges merke til...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2017, 01:33 
Avlogget
Brukerens avatar

DT-30.

Nei, fra spøk til revolver - her omkring kan det vel også tenkes at en innkjørt Land Cruiser(gjerne 3-10 år gammel) eller tilsvarende uten synlige modifikasjoner vil gå under radaren. Mer plass og bedre fremkommelighet enn litt mer hverdagslige "folkesuver", uten å være spesielt ekstravagante.

Samtidig er det for meg vanskelig å se hvor nødvendig det er med mer fremkommelighet og plass enn hva vanlige suver tilbyr(CRV, RAV4, Forester etc) hvis eneste formål er dag 1 forflytning og hvor mye av vegnettet fortsatt er i brukbar stand. I noen mer ekstreme (høyst teoretiske) scenario så blir det vel annerledes, men ofte vil vel kanskje en varebil/kassebil(som foreslått tidligere) være nok? Jeg vet ikke. Undertegnede har blitt overrasket mer enn én gang av hva rett sjåfør med litt pågangsmot og ferdigheter har fått til utenfor veien, selv med mindre egnede kjøretøy.

Det har vel kanskje litt å si hvor du bor også, og hva som er vanlig å se når du skal velge den ultimate prepperbilen. I Bergen og Oslo så kan prepperbilen like så godt være en elbil. Etter en stund så betyr det uansett ikke så mye tror jeg, da drivstoff og kjøretøy i seg selv blir en mangelvare. Du blir et mål uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2017, 07:54 
Avlogget

Én fordel med en elbil, er at man i teorien kan produsere drivstoffet selv i en krise. :)

Og så er det jo et stillegående fartøy...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2017, 12:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror man må ha et ganske stort anlegg for å produsere nok strøm til en bil pluss drifte huset. Med vintersol vil det jo være ganske vanskelig tror jeg. Men i teorien er det sant, man kan egentlig ha uendelig hjemmeprodusert drivstoff! :)
Hva med vegetabilsk olje eller etanoldrevne biler? Det er jo et alternativ til "hjemmelagd drivstoff", men kan se for meg at det kreves ganske mye hjemmebrent til for å drive en bil...

Vet ikke helt autentisiteten på dette, men Top Gear hadde jo en reportasje om frityrolje på gamle dieselbiler.
https://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2017, 20:49 
Avlogget

Hi ace :twisted:
En ting som jeg har tenkt litt på, og jeg kom på vedrørende vintersol og elbil... Om det kommer dit... Hvem brøyter veiene? er ikke en snøcooter noe man bør ha...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2017, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Absolutt!
Og eklektisk eller ikke, hvem rydder og reparerer når vegen har rast ut, blitt vasket bort eller begravd i et ras?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support