Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: valg av bil
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 19:20 
Avlogget

hva slags bil ville folk her inne valgt om de skulle forbrede seg på det værste og hvorfor? har selv min egen mening om hva jeg vil ha, men hadde vært artig å vist hva andre ville valgt og hvorfor :)

Topp

Innleggets emne: Re: valg av bil
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 19:21 
Avlogget

Tror kanskje jeg ville valgt en gammel "volvo felt". :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 19:32 
Avlogget

Hva slags bil jeg ville hatt om det verste skulle skje gidder jeg ikke helt og tenke over. Skulle det skje noe katastrofalt og jeg trengte bil, får jeg vel hive meg på hvilken enn millits som har tatt over forsvarets materiell. ;)

Personlig tenker jeg at fremtidens bil bør være driftssikker, skulle noe skje med den er det lett/billig og få tak i reservedeler, og selvsagt bør den være trafikksikker. At den bruker minst mulig drivstoff er også selvsagt, og at den bør kunne ta både rikelig med passasjerer og bagasje. Altså er sportsbiler og hummer biler ikke på ønskelista mi for å si det sånn...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 21:03 
Avlogget

Hilux.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 21:45 
Avlogget

Jeg har en Pajero pr i dag. Føler den ville være grei som noen. Kommer seg opp over alt og har god plass.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:19 
Avlogget

En Hilux er ikke dumt. Gutta i Top Gear prøvde å ta livet av en uten å helt klare det. De tåler mye og ikke minst er det en bil som kan mekkes på.

Bilde

US spesial styrker har valgt å bruke Toyota modeller over millitære biler da Toyota er lett å fikse, tåler bank og lettere å få tak i deler.

Jeg tror generelt at Japanske biler er et godt valg. Helt ok i bensinbruk, rimelig service, deler er billige, driftsikker.

Min japaner har hat en liten feil siste 3 årene, og det var motoren til vindu åpneren på den ene siden som dauet etter jeg var litt ufin med den da vinduet var frossen på vinteren. Det var idioti av meg, men som sagt. Det var selvforskylt og ikke bilens kvalitet.

Ellers så tror jeg ikke at jeg noen gang kan gi fra meg 4X4. Det å alltid komme opp bakker med is og snø er en fantastisk følelse.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:21, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 00:14 
Avlogget

Lada Niva ble i sin tid kåret som den veste alround bilen.
Ting som taler for at man burde vurdere denne er at det en av de siste bilene med sveivstart som standard utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 09:44 
Avlogget

Volvo 240 stasjonsvogn.
Idiotsikker panservogn som er veldig lett å skru på, deler og delebiler finnes overalt og den starter alltid.
Er du heldig å få tak i en pent behandlet '89 modell eller nyere så får du galvanisert karosseri i tillegg, og med stell og pleie har du en bil som varer "evig".
Minuset er et relativt høyt bensinforbruk.

Er i utgangspunktet "japsemann", og "finbilen" er en japaner. Men på vinteren foretrekker jeg "toførtien", særlig hvis værmeldingene er litt skumle.
En Toyota HiAce (HiClass) med 4-hjulstrekk og 2,4 TD motoren er også noe jeg har vurdert, men de er ikke lett å finne brukt. Folk som får tak i slike kvitter seg sjelden med dem.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 19:58 
Avlogget

Er bitt av Land Rover basillen og kjører Defender 110 TD5. Gir meg en trygghet med ein bil som ikkje må ha slett asfalt for å komma seg fram. :)

jok

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 23:20 
Avlogget

Har jo en gammel LandCruiser som jeg tror varer lenger enn det meste, men kunne vel egentlig tenkt meg en litt lengre utgave og, en HJ 60. Ellers så er jo en Nissan Patrol av eldre årgang med 3,3td motor bunnsolide biler om man finner noen som ikke er rustet opp. Har hatt 4 gamle Patroler opp gjennom, og eneste jeg har gjort av reperasjon er overhaling av en dynamo. Ellers så angrer jeg veldig på at jeg solgte Volvofelten min med hardtopp, campingbil og alt det andre tilsammen, suveren bil, men ikke akkurat noen rask getawaycar..

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 15:20 
Avlogget

Toy Hi-Lux er brukt av både NATO styrker OG Talibaner i Afgha!! Det sier litt om selve bilen da! Ellers hadde jeg kunnet velge ubetinget hadde jeg tatt meg en MB Gelandewagen, men bil er ikke noe å satse på uansett for i en stor systemisk krise ville bensin være vanskelig å finne og en bil i drift kan være farlig å eier etterhvert.
Sykkelen og hest er fremtidens fremkomstmiddler!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 12:47 
Avlogget

duck&cover skrev:
Toy Hi-Lux er brukt av både NATO styrker OG Talibaner i Afgha!! Det sier litt om selve bilen da! Ellers hadde jeg kunnet velge ubetinget hadde jeg tatt meg en MB Gelandewagen, men bil er ikke noe å satse på uansett for i en stor systemisk krise ville bensin være vanskelig å finne og en bil i drift kan være farlig å eier etterhvert.
Sykkelen og hest er fremtidens fremkomstmiddler!

Gamle diesel biler kan gå på planteolje ,parafin og mye annet rart. selv kjørt min GW på 100% rapsolje uten noen problemer(på sommerstid) så en viss nytte etter en systemkrasj kan det ha .

Om noen har noen linker eller tips til egen produksjon av biodiesel/planteolje hadde det vært veldig interesant

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 13:18 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.aboutweapons.com/wp-content/ ... der_01.jpg

Dette hadde vært bilen sin, eller hva!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 18:17 
Avlogget

Strelok skrev:
http://www.aboutweapons.com/wp-content/uploads/2011/05/Marauder_01.jpg

Dette hadde vært bilen sin, eller hva!

Hadde blitt litt av et problem om man hadde låst seg ute av den :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 18:55 
Avlogget

litt kjipt, '' bilen er låst.... men jeg kan se nøkkelen da, den står i tenninga '' :P

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 91 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support