Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jan 2018, 22:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Feb 2013, 02:58 
Avlogget

Dette er en side med en del interessante ting.

http://gammeltognytt.web.surftown.nu/shop/

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 20:01 
Avlogget

Herregud folkens.. Noen av tingene dere skal ha med dere er jo helt absurd.. Skal du overleve tar du med som kan bedre din situasjon, hvis du ikke tror katastrofen varer mer enn ett par uker .. hva i svarte skal du med parasett, Ibux, Sjokolade osv.. Her gjelder det å ta med seg det aller nødvendigste og viktisgste som kan forbedre å hjelpe deg.. Hvis du tror du kan fyke rundt i skauen med flere 10 tals kilo proviant å bevege deg fort å lett, kommer til å brenne kalorier som ----, hvis du ikke har tenkt å sitte omtrent bom stille da. Vekt er viktig. Å hvis man ikke tåler å få hodepine kan man like godt gi opp med en gang.. Trenger ikke ett storm kjøkken og alt moderne utstyr.. du trenger den letteste beholdningen du finner som du kan koke noe i , EKTE ull , Ekte skinn , og noe ordentlig vindtett fjell duk du kan pakke deg inn i .. hvis du tror det går fint med nyeste bergans jakka og alt annet dritt tar du jævli feil.. må bare si det men makan til naivitet har jeg ikke sett på lenge

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 20:32 
Avlogget

så sinna, så mye bannskap...
Hva er poenget med det?

Ta heller med deg godt humør og en god tone... :roll:

Du har din plan, andre har sin plan...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 20:56 
Avlogget

Praktisk: Bakgrunn og kunnskapsnivå, samt grunnen til st du har laget profil her på NSF og har dette som første innlegg?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 21:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg hører gjerne hva du har som plan, om du har en, Praktisk. Selv har jeg ingen plan, for jeg ser ingen grunn til å forlate hjemmet i en krisesituasjon. OM en jernbanevogn med saltsyre skulle kræsje rett nedenfor vårt hus ville det ikke vært en nasjonal krise, men snarere en lokal evakuering.

OM SHTF skulle skje stenger jeg huset og venter til det verste går over. En bug-in situasjon, altså.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 22:01 
Avlogget

I og for seg en litt praktisk tilnærming det, om kanksje ikke så subtil presentasjon ;). Men som andre har sact, hva er målet? det vil også prege utstyrsvalg, samt erfaring... hvor lite trenger jeg for å overeleve egentlig. Ikke komfort, men overleve... Er det snakk om en "escape & evasion" situasjon eller en evakueringssituasjon osv.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2014, 23:29 
Avlogget

Ser at de fleste ramser opp mye utstyr her så da regner jeg med at de mener den store BOB`n :shock:

Bergans trollhetta 95L : (grønn)
1# JærvenHunter
1# Tarp
1# Sovepose,sommer/høst
5# Bunter paracord 5M

1# Liten øks (granfors)
1# Villmarks kniv i belte
1# Sammeleggbar sag av god kvalitet

1# Tennstål (tykk)
1# snusboks m/ bommull rappet fra fruen blandet godt med vaselin, ett gnist og det brenner :evil:

10# pk feks (real turmat) eller som meg, egne mylar måltider (Tørt)
1# Rør 60cmL 25cm omkrets M/ bannok blanding
1# Vannflaske i stål, 1L

1# Liten Lett fiskestang m/ utstyr
20# Snarer

# Klærnr jeg har på meg til dennslags + skift av tøy under.
# 2 typer våpen

Det var den store, om at himmelen virkelig lyser rødt :cry:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 13:28 
Avlogget

Mye gode preppelister her!
I forhold til den første tiden med kaos, ser jeg ikke problemet med å ta med seg en sjokolade eller lignende.
Veier lite i forhold til energien den gir!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2014, 22:24 
Avlogget

Ikkje en eneste person har ført opp kompass på listen sin, grunn til det?

Man klarer seg egentlig med ganske lite vår/sommer/tidelig høst, men vinteren er hard, selv om det ikkje er minusgrader ute.
Det vet de fleste, og de fleste som skryter jerven dukken opp i skyene, har dere brukt den noe serlig når det er kjølig og kaldt ute? Den er potta tett, som fører til at damp ikkje slepper ut, for å si det sånn du blir iskald, naboen min holdte på å fryse ihjel på hjorte jakt for noen år siden. Han satt inni i duken, koste seg egentlig (det skal svært mye til før den mannen fryser) det var ca -10 grader ute. Når han fant ut at han ikkje gadd å sitte på post mer så hev han av seg duken og møtte da gå ned fra fjellet for å komme til bilen, hele dressen hans frøs til is rimmelig kjapt, og det var da ting begynte å skje. Heldig vist gikk det bra.

Eg sliter utrolig med beina, og fryser rimmelig kjapt i og med at eg svetter en del, har sotte under duken eg og på post og lagt ute med den på høsten, eg voknet av meg sjøl da tennene mine holdet på å dette ut av kjeften, eg var kliss våt, det var så inn i ------- kaldt at eg ikkje klarte å få fyr på bålet, eg sto å hoppet opp og ned lenge for å komme til hektene, og dette var høsten, ville si at det var vel +7 grader tipper eg. Og dette var rett etter eg hadde kjøpt den, det var min test. Eg har aldri brukt den som sovepose etter det, no går den som regn trekk når eg sitter på post. Skulle eg brukt den i en utflykt så hadde eg brukt den som tak og vegg, ikkje til å holde meg i livet.

Joda ull skryter dere av, problemet den slepper ikke på fuktigheten, men det gjør bomul, det skal bare et par vind drag til så er den tør, og ja den holder deg varm. Ull er bra greier for all del men ull er oppskryt, som direkte innerlag, nei takk. Bomul ja gjerne.

No er det veldig vanskelig for meg å vite ka dere her inne har prøvd ut, men eg anb dere alle, ikkje vent til den dagen dere virkelig trenger å holder dere i livet. Test ut alt utstyret du har på listen, til den minste detalj.

Som jeger og friluftmenneske så har eg brukt mange år til å finne ut ka som passer til meg, og det bør alle dere andre gjøre og. Du trenger ikkje reise langt for å teste utstyret, det kan du teste ut i hagen for all del. Eller rett innenfor skogkanten.

Skal du overleve så må du vite ka som holder deg varm, når du først fryser som et ondt år, så er det allerede så seint til å gjøre noe, tro meg! Når du er så kald at du ikkje klarer å få fyr i et bål, da er du dø om det er minusgrader ute.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 08:21 
Avlogget

Det var en ganske hyggelig besserwisser innlegg jeger.
Flott med folk som har en ovenfra og ned holdning og ønsker å bidra.

Ironi. Skjønte det?

Du sier du er aktiv jeger og friluftsmenneske, og du har gjort deg opp endel meninger om hva som fungerer/ikke fungerer for deg og mener dermed at det er en sannhet som bør gjelde for alle. Tøv.

Gidder ikke svar på alt, men:

Pkt1. Jerven duken er genial. Har brukt den flere ganger med stort hell. Du er klar over at det finnes mange varianter? Og så bør jo en med så masse erfaring som deg også vite at man kanskje bør lufte den litt og ikke snøre den helt igjen?

Pkt2. Bomull vs ull? Hvis du noen gang (du har jo masse erfaring) gått deg god og svett i bomullstøy i minusgrader så tror jeg du hadde spist din egen påstand med sirup på.

Er jeger, friluftsmann og bakgrunn fra operativ tjeneste i Forsvaret. Har 1000-vis av døgn i felt året rundt, verden rundt.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 09:44 
Avlogget

Jeg synes det ble litt dårlig stemning her nå. For å trekke de gode konklusjonene fra de siste to innleggene så er hovedpoenget til Jeger at marginene på vinterstid er små, fordi kulda dreper. Det er jeg helt enig i! Noen av konklusjonene synes jeg er litt merkelige, men bomull har også en plass i vinterutstyret - selv om jeg mener den plassen er som ytterlag, ikke undertøy.

Det virker som West tok det personlig at noen kan ha dårlige opplevelser i Jerven-duken. Jeg synes denne historien er noe av det viktigste som er blitt skrevet på dette forumet, ettersom så mange her har romantiske forestillinger om hvordan det er mulig å overleve ei vinternatt med bare redningspose, space blanket eller søppelsekker. Jeg vil veldig gjerne høre flere slike fortellinger, så jeg kan slippe å ligge under ei gran selv med klaprende tenner for å prøve ut noe greier jeg har hørt om på youtube...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 09:58 
Avlogget

Neida, tok ingenting personlig. Syntes bare det var skrevet i en veldig negativ tone og ganske nedlatende i forhold til at egnes erfaringer og konklusjoner var mer "rett" enn andres.

Tror du har et poeng i at noen har et vel romantisk inntrykk av overnatting i duker, pledd etc som du sier. Det kan være pyton eller det kan være komfortabelt. Alt etter erfaring, forberedelser, bruk etc. Jeg har hatt jævlige dager i +10 og kost meg i under -50 på noen av verdens høyeste fjell.

Viktigste er at alle gjør seg egne erfaringer på hva som fungerer for dem i kontrollerte forhold. Har du en Jerven duk, Helsport duk, spaceblanket etc. Så ta de ut nå og prøv de. Ikke vent til det står -20 på termometeret.
Vær mye ute i naturen. Brenn bål. Lag gapahuk. Grav snøhule (og sov i den).
I stedet for å se på youtube hvordan andre gjør det.

Nordmenn er generelt flinkere enn folk fra andre deler av verden. Unntak finnes selvfølgelig. Jeg har vært ute en vinternatt før. I Norge, i Alpene, i Kaukasus, i Andesfjellene etc. Min erfaring er at Nordmenn som er i naturen ofte har gode holdninger og mye fornuft. Jeg har blitt skremt over hva endel folk fra USA, Frankrike, Italia, Asia etc finner på.

Så konklusjonen er: lukk ned youtube og kom dere ut i naturen og gjør egne erfaringer. Og aksepter at andre har andre erfaringer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 17:32 
Avlogget
Brukerens avatar

+1 til West for det innlegget. jeg respekterer de flestes erfaringer, men holder saltposen klar, bare i tilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 18:47 
Avlogget

Vi hadde vel en liten håndfull minusgrader på sist bobtur... da kunne jeg jo kose meg med å høre på de andre fryse, mens jeg skled inn og ut av søvn... for det var ikke så skrekkelig varmt hos meg heller. Jervenduk er sikker supert, men jeg anser det som "nød" utstyr. er det noe jeg gjerne vil ha høy kvalitet på så er det sovepose (den sparer jeg ikke inn vekt på nei...) og støvler. Jeg har hintet til familein om at jeg ønsker meg et slikt bittelite enmanns telt, men har meget god erfaring med britiske goretex Bivvy bags...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 22:29 
Avlogget

Jaja West, snakk om å ta seg nær utav tips.

Det eg skriver vist du leser det eg skriver, 'min erfaring' og andre må finne ut ka som passer til seg. Er det virkelig å være besserwisser? Om du mener det, gjerne gi meg beskjed sånn at eg kan blokke deg! For vist du ikkje klarer å høre andre sine meninger så kan eg love deg at da gidder eg virkelig ikkje å bruke tid på deg!

Eg skriver klart å tydelig at alle her inne bør teste ut det de skal bruke, eg sier eg har brukt mange år på å finne ut ka som passer meg. Var vist vanskelig å forstå det?

Om du har tenkt å overleve ute i skogen i jervenduken åpen i mange minus, så finner de deg uten puls dagen etter.

Å jada eg vet det er flere typer av jervenduken, den naboen min brukte er Ekstrem versjonen, min er orginal versjonen. Det kom eg på i dag tidelig at eg hadde glemt å skrive.

For meg så høres det ut som du har mye erfaring med å sove ute både her og der, og du vet ka som funker for deg, det er det som er det viktigste.

Og ja ull er OPPSKRYT, bruker eg ull? ja det gjør eg, for enkelte plagg funker kjempe bra, mens andre steder på kroppen er det drepen. Det er min erfaring.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support