Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jun 2018, 23:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Nov 2012, 21:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Har akkurat sett over vinterkitet til bilen og oppdaget nok en ting som jeg alltid har med meg, nemlig mobillader som man stikker inn i sigarett-tenneren. Nesten skamfullt å innrømme at jeg trenger en slik, men duppedingsen har "reddet" meg flere ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2012, 21:56 
Avlogget

Har hørt historier fra min fars tid i forsvaret da de varmet motor, diseltank- og rør med blåselampe før de kunne starte... Tror jeg ville stått over det, men ryker glødingen og motorvarmer ikke er tilgjengelig så burde det gå bra å varme bunnpanna med blåselampe eller lignende om man bruker hodet. Har dog aldri prøvd det selv.

Har du dieselbil kan det være lurt å ha med reservedeler til glødesystemet, funker ikke det skal det mye til å få start uten motorvarmer. jeg opplevde selv at min vanligvis veldig startvillige VW 1,6td nesten avlivet en viking-lastebil i 7-8 minus, sjåføren sa stopp i tide men den lastebilen hosta fælt en stund... Har du en lang nok nedoverbakke eller en kamerat som kan slepe (kun eldre biler uten katalysator og drit) så får du i gang dieselen og til slutt, men det tar tid.

Sørg for alltid å være forberedt på å treffe "kuldehøl" på veien, det er et ikke langt fra der jeg vokste opp hvor det konsekvent er ca dobbelt så mange minusgrader som ellers over en strekning på 100-150 meter. Kjører du bare igjennom er det ikke noe problem, men stopper du en stund på et sånt sted kan det fort bli krøll.

Ekstralys! Uvurderlig på mange eldre biler synes jeg, tenker da selvfølgelig fjernlys og ikke tåkelys som jeg bare en gang har opplevd å kunne bruke lovlig på nattestid. Husk at det er mye regler på det både bruk og montering, så pass på!

Husk at drivstoffet om vinteren er forskjellig for å tåle kulda, så ha riktig type på resevekanna!

Har du mer moderne dieselbil (TDi) så vær klar over at en del sliter med å holde varmen om vinteren så tildekking av grill kan være en fordel når det er virkelig kaldt.

Det var alt for nå, kommer muligens med litt til en annen dag.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 10:00 
Avlogget

Ingen som har nevnt reserve vindusvisker?
Har alltid en reserve vindusvisker til førersiden ligende i bilen i tilfelle, i allefall nå i vintermånedene. Og selvfølgelig ei full kanne spylerveske.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: