Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 11:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 11:34 
Avlogget

Tenkte jeg skulle dele noen tips og triks jeg har lært meg etter noen år som eneforsørger og eier av en bil som ikke akkurat er ny. Bor et sted der det ikke er usannsynlig at det er minus 25 grader på kaldeste vinteren.

Jeg tar ikke med det åpenbare, som å ha brukbare vinterdekk, sjekke oljefilter/-nivå og ev. fylle på mer (syntetolje fungerer best i 20 kalde), bruke så lite strøm som mulig på unødvendige apparater i bilen, og fylle på spylevæske...

Problem: Låsen fryser fast. Jeg får ikke inn/vridd om nøkkelen.
Løsning: FØR vinteren kommer, smør låsen med litt låsolje. Fås i små flasker på bensinstasjon etc. Er skaden allerede skjedd, bør du ha låstiner for hånden i tillegg. Og den bør IKKE oppbevares i bilen. (Egentlig en no-brainer, men det er utrolig hvor korttenkt man kan være i hverdagens kjas og mas. Kremt.)
Regn med å måtte smøre opp låsen noen få ganger i løpet av vinteren, så ikke blås all oljen med det samme.
Vil du unngå at låsen fryser og du ikke har låstiner/låsolje for hånden, fest på en kjøleskapsmagnet som dekker nøkkelhullet i låsen. Det skal funke, men jeg har ikke testet det enda. Er låsen helt umulig selv med låstiner og låsolje, prøv å ha litt låsolje på nøkkelen, og tenn på før du stikker den inn. Varm nøkkel fungerer bedre.

Problem: Dørene fryser fast.
Løsning: FØR det blir frost om nettene: Sett inn gummilistene rundt dører og karmer med silikonstift eller silikonspray. Sprayen er enklest å påføre, men varer kortest. Må antakeligvis uansett gjentas noen ganger gjennom vinteren. Se også neste punkt.

Problem: Det er is på INNSIDEN av bilrutene også.
Løsning: Dunk av så mye snø fra skoene som mulig FØR du setter deg inn i bilen, og instruer barna og eventuelle andre passasjerer om å gjøre det samme, med forklaring på hvorfor. Legg aviser under alle gulvmattene, og gjerne også et par i bagasjehylla. De trekker til seg den uunngåelige fuktigheten. Det er mulig du må skifte dem minst èn gang i uka, men det er verdt det hvis du kan nøye det med å skrape is kun på utsiden av bilen.

Problem: Jeg må få av isen på vinduene kjapt. Har ikke tid å skrape.
Løsning: Beregn litt ekstra tid, stå opp ti minutter tidligere... Og ha en sprayflaske vann/7%eddik-løsning liggende. Billig og miljøvennlig isfjerner.

Ja, da har man kommet seg inn i bilen, og rutene er isfrie. Nøkkelen i tenningen, vri om, dagen kan starte... Nei, vent. Ingenting skjer. Død bil. Du prøver igjen. Ingen reaksjon.

Sannsynligvis er batteriet flatt. Du trenger en annen bil, og startkabler, samt å vite hvordan du bruker dem. I tillegg til startkabler og kunnskap om hvordan jeg bruker dem, gikk jeg for noen år siden til anskaffelse av en startboks fra Clas Ohlsson for rundt 1000-lappen. Da har du startkabler og rundt 900 volt, og er ikke avhengig av en annen bil for å få start. Gull når ingen andre biler er i umiddelbar nærhet (startkabler er ikke særlig lange). Startboksen er oppladbar. (Jeg gadd ikke styre med den mer enn èn lang vinter, og byttet batteriet. Kostet litt, men verdt det.)

Det var mine triks. Hva er dine? :)

Sist endret av Wynja den 31 Okt 2012, 11:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 11:39 
Avlogget

Ha alltid et teppe i bilen :). Lurt om man blir sittende og vente på redning ;). Slike ting skjer jo alltid når du er på vei til julebord i miniskjørt, hehe.

En liten spade er heller ikke dumt. Noen ganger kan man bli innemurt av brøytebilen. Selv i Oslo.

Går også ann å legge et teppe på frontruten slik at man slipper å skrape denne. Ulempen er at snøen smelter inni bilen.
Dersom bilen har blitt litt for våt inni kan man tørke den med en byggtørke.

Kondensfjerner og frostvæske er også lurt. Vet ikke om det regnes som en av de åpenbare?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 11:41 
Avlogget

Teppe og spade, selvfølgelig! Det har jeg jo i bilen. Førstehjelpssett også. Og slepetau! Og en pose med sand.

Èn vinter det var ekstremt glatt en lang periode, kjøpte jeg to vedsekker jeg lempet bak i bagasjerommet for å få vekt til å komme opp de verste bakkene i nærmiljøet. Funket kjempebra! Jeg brukte nok en del mer drivstoff, men frem må man...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 11:47 
Avlogget

Kondensfjerner og frostvæske er også smart, ja. ;) Hvis man ikke gidder å styre med kondensfjerner i bensinen, er det er godt tips å alltid ha tanken så full som mulig. Det er egentlig et godt tips uansett om vinteren. Ikke la bilen stå med nær tom bensintank når det er flere minus. Vann i bensinen = stopp midt i kjøringen... Been there.

Ser jeg var litt kjapp med å poste det første innlegget. Mange selvfølgeligheter jeg selv har opplevd som jeg glemte. :oops: Lenge siden forrige vinter!

Del gjerne også artige historier om gamle biler om vinteren.

En gang frøs sentrallåsesystemet seg helt fast i bilen min, og jeg måtte klyve bak i bilen og ut ene passasjerdøra. Måtte gjøre det på den måten inn og ut av bilen i noen uker, til det ble mildere i været. Det var nok et artig syn for hvermannsen hver gang jeg parkerte utenfor den lokale matbutikken for å proviantere, kan dere tro. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 12:03 
Avlogget
Brukerens avatar

For ekstrem føre kan det være lurt med en sånn hurtigkjetting i plast også. I stedet for ullpledd har jeg en jervenduk liggende i bilen. I tillegg til spade har jeg også en liten øks og en foldesag ( brukes til å fjerne trær som ligger over veien) Lommelykt er også et must selvsagt.
Denne tråden minner meg om "gamle dager" da folk kjørte rundt med dårlig tilpassete kjettinger på personbiler, og lastebilsjåførene låg under kjøretøyene sine med brennende dieselfiller for å tine systemet. Vinteren var mye hardere før :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 12:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Del gjerne også artige historier om gamle biler om vinteren.

Bakdørene på en bil jeg hadde frøs en gang, men jeg fikk de opp. Problemet kom når de ikke ville la seg lukke igjen, og jeg måtte binde de sammen med to skjerf, for å hindre at de skulle slå ut når jeg var i fart. Har også hatt skikkelig kondensstopp ett par ganger, og dette var før mobilen sin tid.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 13:35 
Avlogget

Vil det funke å ha kondensfjerner i bilen og bare bruke den dersom man får stopp?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 13:54 
Avlogget

Tulla skrev:
Vil det funke å ha kondensfjerner i bilen og bare bruke den dersom man får stopp?

Nei, da har man allerede vann i bensinen. Kondensfjerner må du bruke forebyggende.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 17:13 
Avlogget

Biltema har nåke di kalla antispinnmatte. Har ikkje prøvt dei sjøl, men ser ut som ein grei sak å ha liggande i bilen. Tar liten plass og enkel i bruk.
Pleie sjøl alltid å ta med sovepose når eg ska ut på lenger turar uansett årstid.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 17:58 
Avlogget

Spade, ullteppe og litt verktøy. Flere ganger jeg har fått igang bilen ved å løsne batteriklemmene og pusse litt. Greit med litt vaselin på polene.
Noen sikringer er fint å ha. Det pleier å være noen i reserve i sikringsboksene men de er ikke alltid etterfylt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 12:27 
Avlogget

Bilde
Dette er utsyret jeg hadde med med meg under ørkenkjøring, men gjelder også for norsk vinter.
Spade,skikkelige sko,slepetau med strikkfunksjon, kompressor og vann

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 22:44 
Avlogget

Lommelykt, teppe og en par gode sjokolader. Alltid godt å ha noe å spise på når ting stresser seg til...Og den matta ifra Biltema er så godt som ubrukelig, de brukte jeg ifjor, og de funket nesten en gang. Ett lite trykk på gassen og de var vekke. Som skutt ut av en kanon, og ikke lette å finne igjen i mørke, i snø.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 23:06 
Avlogget

Godt å veta at dei er ubruklige. Vurdert dei i firmabilen, men nå er det uaktuelt.
Har sjøl et par waffle boards i Defenderen. http://www.paddockspares.com/pm1093-waf ... -50mm.html
Kanskje ikkje så aktuelt i en "menneskebil" som det blir kalla i det miljøet eg henger i. Men for oss som kjører stor bil og har plass så er den kjekk å ha. :)

jok

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 08:38 
Avlogget

Trenger man å komme løs, eller man vil sikre bilen mot å gli på glatt underlag(ved feks vinsjing) er ristene på engangsgrillene supre, biter godt selv på hard is.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 14:15 
Avlogget

LandCruiser skrev:
Trenger man å komme løs, eller man vil sikre bilen mot å gli på glatt underlag(ved feks vinsjing) er ristene på engangsgrillene supre, biter godt selv på hard is.

Lurt! Og da slipper man å kaste dem også :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: