Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2018, 16:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Transport og evakuering
InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 22:17 
Avlogget

Evakuering fra en storby (Oslo i mitt tilfelle) er jo et tenkelig katastrofescenario.

Jeg har en stasjonsvogn med en del klær, tepper og nyttig utstyr, full tank og ekstra bensinkanne. Men hvis trafikken står i stampe, er jo ikke det noen god løsning. Og verken kollektivtransport eller å legge ut på vandring med kone og barn og ryggsekk virker fristende. Sykler er kanskje bedre. Men den ideelle back-up løsningen ville antakelig være et par mopeder/motorsykler.

Men naturligvis er det noen problemer. Mopeder koster penger som kanskje kunne vært brukt bedre. Og hvor parkerer/oppbevarer man dem? Kanskje løsningen er et par gamle vrak som fungerer, men ingen vil stjele?

Andre tanker om transport og evakuering?

Topp

Innleggets emne: Re: Transport og evakuering
InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 23:07 
Avlogget

vel, er du tiltrekkelig nok dramaqueen så er du først i køen...... hver gang! :roll:
båt er nok fint.... men dyrt!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 01:15 
Avlogget

Om jeg skulle evakuere fra Oslo, så ville jeg tenke at rettningen jeg vil evakuere i ville vært bestemmende for middelet jeg ville benytte. Om bil og kollektiv er utelukket, så er vel resten avhengig av av penger og lagringsplass.

Til lands så er vel moped/motorsykkler, eventuelt sykler å foretrekke. Det gir nok gode muligheter for forflytning, men større problem med muligheter til å ta med seg ekstra bagasje. Om økonomi og lagringsplass muliggjør ATV, så har man både mobilitet og mulighet til bagasje inntakt. Om derimot 2 stk. ATV ikke kler verken økonomi eller lagringsplass, så er vel lette motoriserte offroads nærmest.
;)
Om derimot sjøveien er en mulighet, så ville jeg innvistert i en gummijolle og en påhengsmotor. En jolle på 14 fot kan man få til en nypris av 8500,- hvor mye man vil gi for påhengsmotoren, kan man nærmest velge selv (alt mellom 5000 og 30000 er vel realistisk, om man velger å kjøpe nytt).

Båt og motor tar under en kubikk å lagre, utfordringen består vel i hvordan man frakter det hele ned til sjøen. Personlig ville tenkt meg om flere ganger, før jeg dro hjemmefra (kanskje i flere runder) for å sjøsette båt båt og motor. Om man i tillegg skal ha med bagasje, kone og barn, så blir det vel så mange turer at båten er vekk før man kan reise...

Mitt beste råd, selv om du ikke spør etter det, er å komme deg ut av byen, før det er behov for å stikke derfra. Om du er bundet til Oslo pga jobb eller studiet, så finnes det flere muligheter i nær pendler avstand fra storbyen som i langt større grad muliggjør evakuering. Kun 2 cent herfra

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 09:33 
Avlogget

En del av min beredskapplanlegging var akkurat det å ikke befinne meg i en storby, hverken i bolig eller jobb. Noe jeg klarte å få til for 3-4 år siden da jeg flytta til mere rurale strøk. Nå er jeg ironisk nok tilbake i Oslo i arbeidssammenheng, men har tatt mine forholdsregler i tilfelle uønskede hendelser. Jeg har valgt en drivstoffvennlig bil samt jeg har en ekstra kanne bensin i bagasjerommet sammen med bil-kittet.

Jeg hadde ikke lyst å befinne meg i Oslo når "panikk-stemning" dukker opp. Bare se hvordan folk håndterte "smørkrisa" så gir det jeg en indikasjon på hva vi har å vente, og ingen i Norge er verre enn Oslo-folk, det er min erfaring..

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis du hadde hatt råd, ville jeg anbefalt deg en sekshjuling. Den kan man sitte to på, har lasteplan og hengerfeste. De er ofte 100K +++ for en skikkelig en, så det er en dyr investering. Men de kommer seg frem OVERALT!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 18:52 
Avlogget

Strelok skrev:
Hvis du hadde hatt råd, ville jeg anbefalt deg en sekshjuling. Den kan man sitte to på, har lasteplan og hengerfeste. De er ofte 100K +++ for en skikkelig en, så det er en dyr investering. Men de kommer seg frem OVERALT!

Jeg må bare støtte den. Har forsøkt meg litt på en sekshjuling i fra polaris, og er imponert over hvordan de kommer seg frem. Hva som er et godt merke aner jeg dessverre ikke... Men vil gjerne høre mer! Vurderer og invistere i en slik doning med hengerfeste selv.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå har jeg ikke trua på STHF i norge, men som en intellektuell øvelse er det jo interessant. Dog er det vanskelig uten å vite hvor du har tenkt deg hen. Nord, sør, øst eller vest?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:05 
Avlogget

Jeg ville satset på evakuering med bil, hvis veiene var uovervåket og intakte. Ville prøvd å reise nordvestover, der jeg har store deler av familien min.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 23:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Er litt i samme båsen sjøl, bor i Oslo og ønsker definitivt ikke å være der hvis ting skulle ta av, med unntak av at jeg kun har meg å tenke på, så vesentlig enklere sånn sett.
Trur noe av det som vil være kritisk er å identifisere NÅR man må stikke av fra byen. Lettere sagt enn gjort selvsagt, men jeg tenker til stadighet på forskjellige ting jeg skal se etter i nyheter og i området rundt meg, som indikatorer på at "nå er det greit å stikke, eller gjøre litt mer klar for det".

Jeg baserer meg i utgangspunktet på bil, men har drevet grundig kartstudie de siste ukene for å finne en vei herifra og nordover, som ikke involverer de mest trafikkerte veiene, ei heller de mest befolkede områdene for den saks skyld. Foreløpig ser det ut som en 3-4-dobbling av kjøretid mtp dit jeg har tenkt meg, men til gjengjeld så er det vesentlig mindre trafikk og sannsynligvis vesentlig mindre sjanse for å støte på noe gruff underveis...alt avhengig av HVA som har skjedd selvsagt.
Har til og med gjort det samme mtp en evakuering som må foregå med det jeg klarer å bære med meg, i best case hive på sykkel på bart føre, eventuelt ski og pulk om vinteren. Vel vitende om at det blir noe som hentet ut fra en film, og som kommer til å ta 3-4 uker, avhengig av vær og føre...
Men det er mer bare for å "ha gjort det", jeg forventer faktisk å komme meg ut med bil, trur ikke vi ser en såpass monumental og umiddelbar katastrofe at folk blir til idioter og banditter i løpet av 2 timer....og på det tidspunktet er jeg allerede godt underveis ;)

På sikt er tanken definitivt å komme seg bort fra Oslo, det er det altså ikke tvil om...forhåpentligvis helt dit jeg skal stikke av til :P

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 18:39 
Avlogget

Vet ikkje om dette er rett plass, men eg prøve meg.

Ka kjøretøy har folk for evakuering? Og koffer har folk valgt det kjøretøyet dei har valgt?
Er sjøl Land Rover entusiast og trur sjøl at Defenderen min vil få meg trygt utav dei fleste situasjonar. Med sin høge bakkeklaring og det ekstrautstyret som er montert.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 00:20 
Avlogget

Hvordan kommer du deg forbi køen av de andre tusen som også vil ut av byn?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 09:55 
Avlogget

Ganske enkelt med å ikkje bo i byen og oppholde meg minst mulig i byen. Men om eg sko var uheldige så ser eg at dei småbyane eg oppholde meg mest i ska ha ganske gode muligheter for urban off road kjøring. Dei fleste normale bilar komme til å holde seg på veien og har knapt mulighet for å kjøre over midtrabaten. Med det utstyret eg alltid har i bilen så trur eg urban off road ska gå greit. Men dette er jo ikkje testa ut, kun ting eg har sett på når eg kjører gjennom byen. Ser jo at en 6 hjuling eller einn crossar/enduro sykkel hadde vore enklare og hatt større mulighet for å komma seg ut av byen. Men å selge bilen og kjøpe 6 hjuling for å var best rusta om eg sko var uheldig og oppholda meg i byen når alt går i dass. Er både upraktisk i dagliglivet og om katastrofen tilseie at eg må evakuera fra frå heimen så har bilen 9 seter, takplass for bagasje og hengarfeste. Det betyr at eg kan få med resten av familien som bur i nærheten og kanskje en uheldig nabo. Det er mine tankar om kjøretøy.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 10:39 
Avlogget

Er enig med deg Jok. Atv`er (4 og 6 hjulinger) er nok litt for spesialisert for daglig bruk. Selv hadde vi en gammel Daihatsu Rocky for endel år siden. Fantastisk å komme seg frem, enkel teknologi som var lett å fikse/vedlikeholde, men rusten tok dessverre knekken på den. Er litt misunnelig på deg med Defender`en, men kommer nok noe lignende her i huset en dag i fremtiden.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 14:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Hvordan kommer du deg forbi køen av de andre tusen som også vil ut av byn?

Som nevnt så tenker jeg litt på det...for å sitere meg sjøl litt:
This Machine skrev:
Trur noe av det som vil være kritisk er å identifisere NÅR man må stikke av fra byen. Lettere sagt enn gjort selvsagt, men jeg tenker til stadighet på forskjellige ting jeg skal se etter i nyheter og i området rundt meg, som indikatorer på at "nå er det greit å stikke, eller gjøre litt mer klar for det".

Jeg baserer meg i utgangspunktet på bil, men har drevet grundig kartstudie de siste ukene for å finne en vei herifra og nordover, som ikke involverer de mest trafikkerte veiene, ei heller de mest befolkede områdene for den saks skyld. Foreløpig ser det ut som en 3-4-dobbling av kjøretid mtp dit jeg har tenkt meg, men til gjengjeld så er det vesentlig mindre trafikk og sannsynligvis vesentlig mindre sjanse for å støte på noe gruff underveis...alt avhengig av HVA som har skjedd selvsagt.

Basert på det jeg har sett fra andre steder i verden, og basert på det jeg vet om "det norske lynnet", så kommer ikke folk til å bli idioter i løpet av 2 timer. Hadde vi vært i Napoli eller noe sånt (sør-europeiske hotheads osv), så hadde det nok kunnet skje, men vi her hjemme er alt for treige. Avhengig av scenario så vil det ta noen timer før folk skjønner at "dettan går gæli....vi må stikke bort fra byen!" Det vil med andre ord være gode muligheter for å komme seg avgårde i tide, HVIS man selv har gjort de forberedelsene man trenger, OG vet hva man skal se etter av tegn i forkant.

Og hvis det av en eller annen grunn skulle skje sååå kjapt, og jeg har sovet i timen og ikke fått det med meg før E6 er tettpakket, vel...jeg HAR funnet en alternativ vei nordover....faktisk funnet 3 stk, som de fleste sannsynligvis ikke tenker på, men som er brukbar.

Allikevel så vil det være viktig å lage seg et lite system for å kunne identifisere hendelser/scenario og hvordan disse vil påvirke omgivelsene, samt hva disse vil innebære for egen evakuasjon.

Av de hendelsene som vil kunne være mest omfattende og en av de som er vanskeligst å forutsi, vil for eks være en CME som slår ut strøm og kraftinfrastruktur. Ta denne som et eksempel....hvor mange av dere vil automatisk komme til konklusjonen at det at strømmen er borte når dere våkner opp om morgenen en dag, eller at strømmen går midt på dagen på en søndag, er en CME? Og at det egentlig betinger at dere trenger å komme dere ut av byen?
De aller fleste her på berget vil tutle rundt i flere timer og anta/tro/synes/føle med sukker på at "strømmen kommer sikkert tilbake om kort tid". ;)
Her i Oslo-området kommer altså ikke en halv million gærninger til å begynne å lempe bilen full med hermetikk og campingutstyr, og rulle ut på veien til Nordmarka, før lenge etter at de har oppdaget at strømmen har gått. På det tidspunktet er jeg allerede avgårde....heh, mulig jeg er fremme dit jeg skal for den saks skyld. E6/RV3 vil nok fungere helt greit... :mrgreen:

Krig? Kjernefysisk anslag mot Oslo? (ja, regner Oslo som den ene byen i Norge som fortsatt er interessant å ta ut hvis man ønsker å kjøre en decapitation-strike i starten på en konflikt)
Dette kommer ikke over natten, det er omtrent en MILLION tegn på at noe slikt brygger opp, og når dette blir virkelig seriøst, så er jeg long gone.

Økonomisk kollaps? Samme her, selv om det kan komme en virkelig krise som over natten lager trøbbel for de fleste, så vil det også her være nok tegn i forkant. Trikset er å gjenkjenne disse, og flytte på seg i tide.

Pandemi? Samme her, det skjer ikke over natten. Det vil utvikle seg over tid. Det vil være tid til å komme seg avgårde.

På generell basis så mener jeg at det er dette man trenger å forholde seg til:
-Nordmenn er litt "treige", det vil ta tid før folk reagerer. Utnytt den tiden.
-De fleste virkelig alvorlige hendelsene vil bruke tid på å manifestere seg. Lær hvilke tegn man skal se etter, og act accordingly.
-Etabler "sensorer" for å kunne få et datatilfang om hendelser. Dette er ikke sensorer som i tekniske sensorer (ikke nødvendigvis ihvertfall), men mer en rutine du lager deg for å sjekke hva tilstanden er på forskjellige fagområder som du vurderer som kritiske.
-Lag deg en ICP, som det heter i etterretningskretser, en Intelligence Collection Plan, og lag en medfølgende PIR, eller Priority Intelligence Requirements: Identifiser hva du ser på som det mest kritiske av hendelser. Identifiser deretter hvilke indikatorer de forskjellige hendelsene har, hva skal du se etter, og gjør disse til kritiske spørsmål. Identifiser deretter hvilke "sensorer" som kan gi svar på disse kritiske spørsmålene (internett, nyheter og media, egne observasjoner i samfunnet rundt deg osv osv). Dette er en grei måte å strukturere det på.

For eksempel angående CME for min del:
Hvordan vet jeg at et strømbrudd er en CME?
-Jeg sjekker jevnlig K-indexen med SolarisAlpha-app på telefonen (alle andre dager der vi fortsatt har strøm)
-Startsiden min på Opera-browsern er K-index og online.no (lagret økt, begge sidene startes samtidig)
Med andre ord så har jeg bestandig en viss idé om tilstanden på sola, og vil ha en viss early warning om at ting brygger opp.
Går strømmen så sjekker jeg automatisk den bærbare scanneren min (batteridrevet) og sjekker atmosfæriske forhold over forskjellige frekvenser, den er en sensor som fungerer for CME-scenarioet. En CME (eller rettere sagt en geomagnetisk storm) vil være enkel å se/høre. Det er en grunn for at nordlys og tilsvarende atmosfæriske fenomener lager dritt utav HF-samband i perioder.
Har strømmen gått og det elektromagnetiske spekteret er helt i taket med støy, da vet jeg hva som har skjedd. Time to move. Men 95% av de andre her i Norge vet de høyst sannsynligvis ikke...før en god stund etter ihvertfall. Det er den tiden jeg trenger for å legge røyk ;)

Og dette er sannsynligvis en av grunnene til at min evakueringsbil er den samme jeg bruker ellers, en røten Audi A4 stv... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 15:45 
Avlogget

Gla eg ikkje bur i storbyen. :)
Min plan er å bli varande der eg er. Om eg er bortreist når en storm legg ner trer og oversvømmer veier, så er det godt å veta at sjangsen for å komma heilt him med en lett utstyrt Defender er større enn med vanlig personbil. Har faktisk opplevd rotvelt over veien når eg kjørte firmabil, ingen stor katastrofe og heldivis et forholdsvis lite tre. Men eg savna Defenderen og verktøykassa.
Og berre det og ha muligheten til å kjøra rondt en trafikk kork. Over et jorde, gjennom en hage, på en ubrøyta vei eller lignande, gir vertfall meg en liten tryghetsfølelse.
Men som du seier, i dei fleste tilfeller så vil det var nok av forvarsel som gir mulighet for å komme seg langt vekk fra storbyens kaos. Og om du har bruk for litt fart for å ungå ting, så hadde eg satt pengene mine på din A4 :)

jok

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet