Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 05:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: bære utrustning.
InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 21:03 
Avlogget

Tips, råd og annet som har med ting du kan bære andre ting med. altså slikt som ryggsekker, kofferter, poser.

Jeg starter med ryggsekken min. Den er en av de mer solide invisteringene jeg har gjort, men jeg mener likevel at den var verdt det. Selv om jeg har en nagende følelse av at den nok er mer tacticool enn jeg vil innrømme... http://www.miltrad.no/webshop/product.jsp?id=135

Denne sekken ble av villmarksliv kåret som best i test som jaktsekk. Kunne tenkt meg en slik som BOB. Eneste lille ulempen jeg har med den er at man må ta av seg sekken før man kan få tak i påmontert rifle/hagle, men det er nå så sin sak. http://www.bergans.no/produkter/default ... hair%2050L

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: bære utrustning.
InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 23:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Spennende tema. Orker ikke å bære halve kroppsvekten på ryggen lenger, men lurer på en litt større dagstursekk. Sikler litt på denne om dagen: http://www.equipnorshop.no/model.aspx?mid=5.11 RUSH 72 42,5L&gid=344 , men vil vente med å handle til jeg får litt bedre oversikt. Tar gjerne i mot tips på gode sekker i mellomklassen.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Ble litt amputert linken ovenfor, så her prøver jeg meg med et review fra youtube på samme sekk:
http://www.youtube.com/watch?v=dPfzshdz ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 23:22 
Avlogget
Brukerens avatar

De to standardsekkene forsvaret bruker er ganske greie. Især stridssekken, den er konge til kortere turer med ikke alt for tung oppakning. Mollefestene og reimene gjør at man kan feste alt mulig på den. Har bært alt fra sovepose til tungt verktøy (el. sag osv) på den, uten problem. Det lille hullet i lokket som egentlig skal brukes til antenne på radioen passer perfekt til å stikke ut vannposeslangen!
Ellers må jeg igjen få si at mollfester er undervurdert. Har montert på diverse smålommer (kjøpt på combatkit/armygear osv) på sekken for å enkelt komme til dem, uten for mye roting nede i noen av rommene.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 23:27 
Avlogget

Jeg har masse sekker!

Mine favoritt dagstur sekker er:

http://www.miltrad.no/webshop/product.jsp?id=119

Og 1 stk Kelty Redwing 50 liter.

Bilde

Ellers er min langtur sekk en Lundhags V8 75 liters. Den burde kanskje ha vært hakket større, men hva jeg fikk for 1000 kr på tilbud synes at jeg burde være fornøyd med.

Jeg kommer til å kjøpe meg en god gammel amerikansk ALICE pack, type stor. Den kan du også bruke som en ren pakkramme.

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:10, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 10:21 
Avlogget

Et velmenende råd fra meg: For guds skyld, styr unna Alicepack. Det er SØPPEL!

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 10:57 
Avlogget

Sitat:
Gjallarhorn skrev:
Et velmenende råd fra meg: For guds skyld, styr unna Alicepack. Det er SØPPEL!

Hvorfor søppel? Riktignok gammelt design etc, men hva er spesifikt dårlig?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:11, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 13:25 
Avlogget

Molle er nevnt og når jeg er litt tacticool... så må skrive litt om det.

Konseptet begynner så vidt å komme på det sivile marked også.
Noen leverandører av militært eller taktisk utstyr leverer også sivile bager av div typer med molle.

Og det er nå kommet en jakt vest bassert på det samme prinsippet som en militær stridsvest, med molle og div molle lommer.
Siden molle er en standard, kan lommene brukes om hverandre.
Men forskjellen er bruken av fargen oransje på jaktvesten.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 13:29 
Avlogget

Bærekomforten er lik 0. kvaliteten er tvilsom, for å si det pent.
Alicepack er leketøy.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 15:11 
Avlogget

mcnabux skrev:
Molle er nevnt og når jeg er litt tacticool... så må skrive litt om det.

Konseptet begynner så vidt å komme på det sivile marked også.
Noen leverandører av militært eller taktisk utstyr leverer også sivile bager av div typer med molle.

Og det er nå kommet en jakt vest bassert på det samme prinsippet som en militær stridsvest, med molle og div molle lommer.
Siden molle er en standard, kan lommene brukes om hverandre.
Men forskjellen er bruken av fargen oransje på jaktvesten.

Er det Neverlost serien du sikter til her macnabux??

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 20:53 
Avlogget

Når du sier det, så er det vel det ja

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 13:50 
Avlogget

Skal du bære tungt så er norrøna sin recon pack uten sidestykke. Det er standard tursekken min.

BOB eller sekk for mindre tur/jakt er Eberlestock Gunslinger G2. Den har stor polstret lomme for langvåpen, flere brukbare innerlommer og masse MOLLE feste til ekstrautstyr.
BOB (bailoutbag) bør være noe lett og jeg ville neppe stukket av hjemmefra uten våpen. Lommen kan brettes inn eller brukes til andre ting (pc, genser etc).

Dyre sekker begge to men blir det brukt litt så er det vel investert.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 20:06 
Avlogget

Jeg synes egentlig ikke Alicepacken er søppel. Brukte den på en tur nå i helga foruten utallige patruljer i Libanon i -89. Den har vel fått nok juling i all slags vær men har ingen tegn på slitasje selv etter avspikking av leire. De som har vært der husker nok den røde leira.

Pluss

Slitesterk, innerlomme for småsaker, endel lommer rundt om som kan fylles etter et system, gode polstringer og grei løsning for løsning og stramming av bæreseler. Stor åpning i topp. Ingen plastspenner som ryker.

Minus

Siger lett sammen og hvelver uten den plata en kan ettermontere, litt klønete reimsystem for å lukke lokket og feste undelag ol, ved overfylling så kan lokket bli litt lite. Kan lett bli litt baktung hvis en ikke pakker smart.

Så jeg har blandede følelser, men jeg er sikker på at alle andre sekker har noe pluss og minus. Og ettersom den har meis så passer den sikkert ikke alle kroppstyper. Den virket ihvertfall greit i Libanon.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 21:53 
Avlogget

Likte Alice løsninge til Norseman (og ja jeg husker den røde leiren... selv om jeg ssyns kosovo var værre der) Men har fulgt herrene Draugjeger og Hugthemtrees og kjøpt meg en Tuva 50l - 1000 spenn på finn, meget lite brukt og forrige eier hadde glemt en snyltekopp :mrgreen: eneste uelempen er at jeg nå heter Atle, i henhold til innsiden på lokket. :ugeek:

Er forøvrig en av de sykt perverse som syns forsvarets gamle "anton" sekk duger massevis...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 11:45 
Avlogget

Filbert skrev:
Likte Alice løsninge til Norseman (og ja jeg husker den røde leiren... selv om jeg ssyns kosovo var værre der) Men har fulgt herrene Draugjeger og Hugthemtrees og kjøpt meg en Tuva 50l - 1000 spenn på finn, meget lite brukt og forrige eier hadde glemt en snyltekopp :mrgreen: eneste uelempen er at jeg nå heter Atle, i henhold til innsiden på lokket. :ugeek:

Er forøvrig en av de sykt perverse som syns forsvarets gamle "anton" sekk duger massevis...

Tuva ftw! :)

Ellers har jeg en større sekk som ikke har sett dagens lys på en stund nettopp grunnet at jeg er ikke den største fyren i verden og sekken er for stor, derav Tuvan. Erfaringer gjort i grønt vitner bare at jeg må kjøre lettere og mindre pakninger. Spørsmålet rundt hvilken sekk man ønsker å ha må komme av hva man føler man trenger å ha med seg, og her er det rom for forbedringer hos de fleste. Mye er kjekt å ha med seg, men ikke alt er like nødvendig. Det stritter mot preppermentaliteten å si det:P

Vårt norske klima gjør at sekkene våre blir tyngre nettopp grunnet behovet for klær og sovepose. Kompromisser må gjøres for at man blir "mobil" nok og ikke ende opp som en pakkesel.

Min minste løsning er en Rush Moab 10 fra 5.11 http://www.511tactical.com/All-Products/Bags-Backpacks/Backpacks/RUSH-MOAB-10.html, denne er med frem og tilbake til jobb og inneholder nødmat for en dag, oppteningsmuligheter, kart med relevant info for strekningen jobb/heim og andre små handy ting. Ikke en BOB eller en EDC per se, men det jeg trenger for å komme ut av zombietown og hjem.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: