Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 03:34

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stokk eller vandringsstav
InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 18:59 
Avlogget

Et av mine mer paranoide scenarioer er et samfunn i oppløsning der villhunder (eller for den saks skyld katter) med rabies er blitt en fare. Jeg håper det ikke er særlig realistisk, men kunne likevel godt tenke meg å skaffe en form for gjeterstav/vandringsstav. Jeg tenker meg at den bør være omkring 2 meter lang og relativt tung i den ene enden. Altså noe helt annet enn disse trimstavene som var populære for noen år siden.

Noen som har tenkt liknende tanker, og kanskje har ideer om materialer og utforming? Kanskje det til og med finnes en leverandør?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 20:24 
Avlogget

Du beskriver så pent en hagle! :mrgreen:

Om du sjekker ut feks dave canterbury sin yotube side så mener jeg at han hadde noe om det.

http://www.youtube.com/watch?v=Q4EzedmJUK4&feature=plcp

http://stores.thepathfinderschoolllc.com/-strse-337/%C2%AE-%22The-Survival-Staff%22-dsh-/Detail.bok

Riktig nok 300 dollar, men den virker nå som det du er ute etter.

Personlig har jeg et ekte Masai spyd fra Kenya. Solid saker.

You shall not pass innbrudstyv!

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:36, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 21:12 
Avlogget

Takk!

Man må vel egentlig et klikk videre, til http://www.crawfordknives.com/SURVIVAL% ... GE%201.htm for å finne hovedpresentasjonen av produktet.

Jeg hadde vel snarere tenkt meg en trestav med blyinnlegg og en skarp metallspiss, men likevel var dette temmelig nær det jeg tenkte meg (pluss en del ideer jeg ikke hadde fra før). Jeg må lkevel tenke litt over om jeg virkelig vil betale 300 dollar pluss avgifter og transport.

Når det gjelder hagle, så jo da. Jeg ser poenget. Men det er ikke alle steder og situasjoner der skytevåpen passer. Jeg er ingen våpenekspert eller våpenelsker, men vet at selv en hagle er et presisjonsinstrument som krever kunnskaper, vedlikehold og kanskje reparasjon. Og ammunisjon kan fort bli for verdifull til å søle bort på gale hunder.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 21:32 
Avlogget

Kom på at Cold Steel selger mye annet enn bare kniver.

http://www.coldsteel.com/specialtyitems.html

http://www.coldsteel.com/sticksportal.html

I en situasjon der samfunnet går at skaugum tror jeg at man vil se folk vandre med haglen over skulderen. Du skal ikke langt utenfor byn før jeg ser en eller annen vandre med haglen over skuldern langs veien.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:36, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 22:32 
Avlogget

Hvis det er en vandrestav du vil ha, så kan du lage deg den selv. Det er uhyre lett. Det er rett og slett bare og ta et ungtre av passende størrelse og bearbeide den så den er slik du liker den. Alt du trenger er en kniv. Et spyd vil nok være bedre for forsvar. Også dette kan du lage selv, men det vil kanskje være bedre og bestille metalldelene. Og smi et skikkelig spydhode er ikke direkte lett...

Materialet bør være holdbart. Ask og rogn er gamle spydslagere. Hvis du vil kjøpe dette, er det sannsynlig at du må innom et velutrustet trevarehus, og ikke slik som byggmix og annet. I Trondheim vet jeg av disse folka, som kanskje kan hjelpe deg videre til hva enn finnes i ditt hjemfylke. http://www.nilssontrelast.no/ Ellers er det også muligheter for å hugge tre selv. Hvis du vil ha et to meter skaft, ta en tre meters bit og legg til tørk. Når det krymper, kan det fort komme sprekker. Det kan du forsåvidt forhindre med og lime avispapir i hver ende, men det er ingen garanti. Og det kan bli lange sprekker, jeg har tidligere hatt emner av hegg på en meter hvor sprekkene har vært bortimot førti centimeter fra vær ende.

Hvis det er villhunder du er redd for, så er jeg usikker på hvor mye spyd/vandrestav vil ha og si. Hunder er flokkdyr, og sannsynligheten for at hundene kommer innenfor spydets rekkevidde etter at du har tatt deg av en, er ganske stor. Jeg anbefaler deg og se litt på armbeskyttelse med mer. Dessuten bør du nok her tenke på kniv eller lignende for nærkamp, antar jeg.

Hagla er nok det beste alternativet. Om ikke annet må vel pistol være ganske bra her, da det er lett og skjule. Hvis det er slik at samfunnet er på vei inn i Hel så vil nok våpen være ganske så dageligdags, særlig hvis villhunder blir en fare.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 17:32 
Avlogget

Her skal det være mulig å få tak i både det ene og det andre. http://www.nidingbane.se/shop/

Jeg må nesten spørre Mimir: Har du noen erfaring med Spyd/stavkamp? Hvor har du i så fall lært deg dette, eventuelt, hvor tenker du og lære deg dette? Særlig trening i forsvar mot hunder kan bli vanskelig, men jeg ser definitivt nytten i det. Så om du har noen råd, hadde jeg vært takknemlig! :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 23:08 
Avlogget
Brukerens avatar

I de blindes land er den enøyde konge, så skytevåpen vil regjere i kontakt med andre mennesker, fredelig eller ei. Til slutt står de mest tilpasningsdyktige og best utstyrte igjen, og kan lage lover som konger, hvis det er noen "undersåtter" igjen.

Beste våpen mot angripende hunder om man er i en egen gruppe er nok hagle, og en skal komme langt med det. Sløsing av ammo når du risikerer å få rabies eller strupen bitt over? Okey :? På luskende villhunder kan man like gjerne bruke lyddempet dum-dum salong som i Israel [dessverre, i fredstid..], gjerne i en halvauto så man får inn noen flere treff hvis nødvendig. I en krisetid må man spare all ammunisjon, og samtidig kvitte seg med pest og plager.

På egenhånd ute, hvilket er galskap eller desperasjon, tror jeg [pump]hagle/ev. halvauto rifle kan ta minst to-seks av flokken for ikke å si skremme bort hele bunten, særlig hvis lederen faller. Vil man ha ekstra hundelik etter sammenstøtet? Montèr en kniv på løpet så har man en enkel og effektiv bajonett.
Spyd/stokk mener jeg i beste fall hvis man ikke skal satse på flaks at kan ta to stykk hunder om de er litt spredt og ikke sirkler deg først. Hvis det setter seg fast i en kropp er man screwed, så stoppere på et spydblad/håndtak er et must, som i et villsvinspyd/ boar spear [Cold Steel har en, hvor man kan bestille bare spydhodet], men de spydhodene blir litt lange for å ta på seg en hel hundeflokk skulle jeg mene. Alle våpen hjelper jo dóg! Bly på enden av en stokk hadde blitt overkill for meg, og ekstra vekt som sliter ut, men jeg respekterer andres tanker. Det skal jo ikke tjukke stokken eller store farten til for å brekke bein, særlig på hund, og jeg vil ha den rask. Langetter for styrke på spydet om det var langt kunne kanskje vært en fordel, og også lagt til vekt. Et design jeg har lekt med i et våpenfritt scenario er en lengre klubbe/stokk med en middels lang spike/spyd/knivhode tjukkest nederst, og noen mye kortere spikes i en kroneformasjon under spiken som peker ut i 45 graders vinkel. Da skal det godt gjøres å ikke hekte en hund på den samme om kjøteren springer i 50, og fårhåpentlig få hunden av etterpå også for å ta seg av nestemann. En må bare være nokså sterk i hendene..

I USA har de dårligere kontroll på villhunder, og folk blir angrepet nå og da. Ville gått med noe ekstra på meg borti der jeg og.. Pga av de store avstandene og mengden andre rovdyr holdes antallet i flokkene nede, er min teori.
Vel, tatt fra survivalistboards og fra hukommelsen, så skulle en fyr på en eller annen jakt med rifle. Rørslig kar. Blir angrepet av tre hunder, hvor den første skyter han, den andre sparker han unna, og den tredje river ham som en murvegg i bakken, men blir knivstukket av mannen. Den sparkede hunden stikker av, og mannen overlever og priser sikkert gud og villhundfangere.
Hadde det vært meg tviler jeg på at jeg hadde overlevd med mine tynne 70 kg. Med pumphagle og bajonett så kanskje.., med skader som trengte behandling. Et av de viktigste våpen særlig på enmannshånd er kroppen, og korrekt forhold mellom styrke og utholdenhet. Jeg tror jeg kunne klart å hamle opp med min største hund på 25 kg+, men om jeg var utslitt etter en lang gåtur og skulle ta flere? Forresten er ribbeina deres noe å gå etter om man kan sparke har jeg hørt, og sannsynligvis nakken med albueslag/vanlig.
En god kampkniv, lett tilgjengelig er også gull verdt som vi vet. Foretrekker ikke beltet, men høyere oppe. Eksperimenterer med skramasax-posisjonen, som en fiende har vanskelig for å utnytte.
Beskyttelse/pansring kan også avgjøre mye. Selv en hel flokk på 30 hunder kunne ikke fått has på en som var kledd i middeladrerustning samme hvor mye de prøvde, og han kunne knivstukket en for en. Litt drøyt å gå på skogstur med, men rundt hjemmet i en slik situasjon så kunne det vært mulig for den som hadde råd :P Selv ville jeg foretrukket ishockeypanser, og eksperimentert litt med stålbiter. For en som tar litt lettere på det kommer en langt i min mening med billige leggbeskyttere [de minste passer til armene], så mange lag en vil, og rundt hele kroppsdelen, samt stål/annet metall i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 23:23 
Avlogget

[quote="mimir"]Takk!

Man må vel egentlig et klikk videre, til http://www.crawfordknives.com/SURVIVAL% ... GE%201.htm for å finne hovedpresentasjonen av produktet.quote]

På presentasjonen virket det på meg som om denne kunne brukes som Blow gun. I så fall er den fullstendig ulovelig i Norge. På lik linje med kastekniver og sprettert med stabilisator. For en herlig våpenlov vi har gitt... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 23:28 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=Xvk_346dNSw

Snodig video, men jeg ser pointet.

http://www.youtube.com/watch?v=Q5w3X3ByXu8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=zDohLB938TY Avoiding Dog Bites and Rabies in Bali, Travel Video Guide . Artig video forøvrig! :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=oBn385Mun6A&feature=related Symptomer på rabies hos mennesker og dyr! Nasty nasty! Jeg går for haglen og 308 på avstand. Jeg har sett nok ville hunder i sør Spania. Ikke alt du vil møte på i mørket.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:09, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 00:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
I så fall er den fullstendig ulovelig i Norge.

Tror ikke tollerne klarer å finne ut av det med mindre de finner noen piler eller det står med stor skrift på pakken, hvilket jeg tviler på siden produktet er så nytt. Allikevel hadde jeg stolt mer på styrken i et kosteskaft enn den der.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 21:52 
Avlogget

Kan ordne mye med en kjepp. Jeg har en stokk på ca 3 cm i diameter og i kroppslengde+. Jeg skal feste et stålrør i den ene enden . Festes med nagle og har den utstikkende enden klemt sammen. Da har je en stav for graving, slå ned frukt eller kjuker og med en "sweetspot" mot uønsket kontakt med dyr. Lag den litt lengre enn kroppen så du ikke stikk ut auga dine. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Cold steel bushman har hult håndtak som du kan tre på f.eks en 'vandrestokk', og vips har du et spyd. leste på et amerikansk forum en gang hvor to karer hadde gjort nettopp dette og jaktet på villgriser med god suksess. Grisene hadde dog ikke rabies.. :D

Men en god kniv og en god vandrestav, og et spyd i nøden, det er jo kjekt.

Svigerfar bodde et år i St. Petersburg, Russland, hvor flokker av villhunder var et stadig og farlig problem. Hjemløse på gata om vinteren ble angrepet og drept. Svigerfar brukte en meter kjetting som nøkkelknippe når de måtte forsvare seg mot villhundene.

Edit: psykopatisk djevelsmiley fra nowhere.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 16:17 
Avlogget

Spaserstokk kan kanskje være bedre for dem som vil bevege seg i mer bynære strøk, hvor sivilisasjon fortsatt er tilstede. Da kan kanskje denne fra coldsteel fungere bra? Er generelt skeptisk til CS, men akkurat dette produktet ble anbefalt meg fra en kilde jeg stoler på.
http://www.knivesplus.com/CS-91ST-Cold-Steel.HTML

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: