Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 08:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: stormkjøkken/primus
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:35 
Avlogget

Bål har selvsagt sine fordeler, men ikke alltid lett og skjule heller. Røyk/flammer kan sees og luktes på ganske lang avstand. Bare for å ha nevnt det. Selvsagt forskjell på et lite bål og et stort bål, men verdt og ha i bakhodet også.

Tror jeg kommer til å invistere i bioliten selv en dag, da kan jeg fyre med ved på tur også i bålforbudstiden. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 22:17 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Sitat:
Forsvarets bråkebrenner blir mitt 2. valg. Bunnsolid, effektiv og pålitelig varmekilde, men minus for at flammen ikke kan justeres, kun full speed og svidde gryter

Da må du ha en eldgammel modell, for optimus 111 med bråkebrenner er justerbar. Litt fiklete riktignok, men med litt trening går det fint. Disse primusene er som du sier veldig solide, og de lar seg ikke stoppe av verken atomvinter, eller evig ørken. Er også enig i at parafin eller vanlig tennvæske er det beste drivstoff for primuser.

PS. Forsvarets bråkebrenner er også konstruert for å tåle bensin som drivstoff, men dette anbefales bare å testes av viderekommende :geek:

Amen, Rockatansky!
Optimus 111 har hatt tre ulike brennere. Den første var en bråkebrenner, den andre leverte 2200 Watt (først grønn, senere blå boks) og den siste ble levert med en såkalt Cobra-brenner og leverer 3000 Watt (sort boks). Den med bråkebrenner er kjempegammel. Har selv rundt 10 ulike brennere, blant annet en gammel Optimus 00, som har omtrent samme type brenner som den første 111.

Til den på 2200 Watt var det i sin tid mulig å kjøpe to ulike struperør, som skulle settes ned rundt dysa, under sprederen; ett rør til bensin, og ett til rødsprit (!). Da var det ikke snakk om å skifte dyse. Har selv en slik på 2200 Watt, og den jo en klassiker.

Jeg tror det er lurt å ha ulike alternativer, men alle seriøse postapokalyptikere (i den grad man kan kalle sånne som oss for seriøse …) bør ha en multifuelbrenner. Omnifuelen er jo OK, men den beste brenneren jeg har for dårlig, uidentifisert brennstoff, er nok en 15-20 år gammel MSR XGK2. Den kan brenne det meste. Ulempen er jo at den bråker så mye at den har tinnitus-potensiale, pluss at den bare har to innstillinger; AV og MAKS … En stor fordel med Omnifuel er jo også at den går på gass, så skal man bare ha en brenner, så er denne en god kandidat. Men jeg synes den bråker såpass på gass at jeg vanligvis tar en ren gassbrenner med på sommerturer.

Men når vi om noen år lusker rundt i tussmørket, og med skjelvende hender forsøker å få heverten i sving for å få bensin ut av gamle forlatte biler før zombiene kommer, hjelper det lite med en gassbrenner. Samtidig; kommer man over en gassboks, er det jo grusomt hvis man ikke kan nyttiggjøre seg den. Det gjør at man etter min mening bør vurderer Omnifuel, dersom man bare skal ha en brenner. Men det beste er jo selvsagt å ha ulike brennere.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 22:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Halleluja Petromax :) Har en haug med gamle primuser jeg også, og mekker stadig vekk. (En grei ferdighet å ha når lyset har gått tror jeg) Har ikke kjøpt meg noen slangeprimus til multifuel ennå, men det kommer nok etterhvert. Artig at det er flere som har oppdaget de gamle kokeapparatenes fortreffelighet :D

Sitat:
Men når vi om noen år lusker rundt i tussmørket, og med skjelvende hender forsøker å få heverten i sving for å få bensin ut av gamle forlatte biler før zombiene kommer, hjelper det lite med en gassbrenner. Samtidig; kommer man over en gassboks, er det jo grusomt hvis man ikke kan nyttiggjøre seg den. Det gjør at man etter min mening bør vurderer Omnifuel, dersom man bare skal ha en brenner. Men det beste er jo selvsagt å ha ulike brennere.

Hehe.. Gass er ikke bra nok nei. Siden jeg "arvet" 600 liter fyringsparafin etter bestemoren til kjærringa blir nok dette hovedbrennstoffet i mange år fremover.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 12:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Ønsker å ha liggende en primus el.lign. i bilen til primert koking av vann/holde varmen i nødstilfelle. Det dumme er at i bilen blir det gjerne 50+ om sommeren (ja, det kan jo hende det blir sol i år) og minusgrader om vinteren.

Gass er det eneste jeg har erfaring med, og det blir jo ikke enklere. Men propanflasker i en stekende bil blir dårlig stevning (?). Pluss den bør fungere i minusgrader.

Har bestilt en Esbit stove som skal testes ut.

Noen som har ideer?

Sist endret av Leesnor den 30 Des 2012, 18:50, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:06 
Avlogget

Leesnor skrev:
Ønsker å ha liggende en primus el.lign. i bilen til primert koking av vann/holde varmen i nødstilfelle. Det dumme er at i bilen blir det gjerne 50+ om sommeren (ja, det kan jo hende det blir sol i år) og minusgrader om vinteren.

Gass er det eneste jeg har erfaring med, og det blir jo ikke enklere. Men propanflasker i en stekende bil blir dårlig stevning (?). Pluss den bør fungere i minusgrader.

Har bestilt en Esbit stove som skal testet ut.

Noen som har ideer?

Kjøp deg en Omnifuel og en hevert. Bensin har du på tanken.

Gass: Det er bare 30 % propan i gassfboksene du kjøper, bortsett fra Coleman, som også selger ren propan til spesielle brennere. Jeg har også butanadapter for å kunne brenne superbillig gass. Men butan er ubrukelig bortsett fra sommeren.

227 gram butan koster 19,-, mens 225 gram butan/propan(/isobutan) koster minst 49,-.

Adapter: http://dx.com/p/flat-gas-to-butane-gas- ... pter-72511

Farer ved bruk av adapter:
http://adventuresinstoving.blogspot.no/ ... g.html?m=1

http://adventuresinstoving.blogspot.no/ ... i.html?m=1

Ikke handle fra plus2city.com. De er elendige på levering og kundeservice. Dx.com er flinke. Adaptrene derfra er ikke state of the art, men helt ok.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:11 
Avlogget

Petromax skrev:

Ikke helt lett å bruke hevert på moderne biler...
De fleste bilene i dag har "hevertsperre".

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:30 
Avlogget

Hårek skrev:
Petromax skrev:

Ikke helt lett å bruke hevert på moderne biler...
De fleste bilene i dag har "hevertsperre".

When there's a will, there is way ...

Man må jo selvsagt kjenne sin egen bil, og finne ut hvilke mligheter den har. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: