Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 12:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: stormkjøkken/primus
InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 23:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvilken løsning er best for BOB/GBH?

etter å ha glodd meg gjennom en haug forskjellig fantasifulle løsninger har jeg sett meg ut noen favoritter:

1. bål. +:lett å få fatt i ved, -:synd når den er våt, røyk, vanskelig å ha inne i teltet
2. Bundeswehr Esbitkocher. Velprøvet system, ganske billig, burde funke greit om tøskera har brukt det siden ww2
3. M71 Notkocher: Sveitsisk brennpasta på boks, følger med fyrstikker og alt. skal visst være rene vulkanen, men brenner fort ut. sikkert grei å ha i bilen. (mest morsomt som en kuriositet)
4. Stormkjøkken fra trangia med sprit: velprøvet, ikke så dyr i drift, minus for vinterbruk.
5. Gasstillegg til trangia. Enklere med gass, men enda mer stæsj, da
6. Gassbrenner (har en optimus selv): ganske billig, 3kW, så varmen er det ikke noe å si på, men man må ha med gass. Kompatibel med kokesettet til optimus (Terra Weekend/Solo)
7.Multifuel/omnifuel; fantastisk system, enorm varme, går på nesten hva det skal være, men dyyyyyyyr.
8. forsvarets primus (111): flott system, går på alt fra diesel til jetbrensel, men er jo tung å slepe med seg gjennom kloakken under oslo når zombiene ruler på overflaten.

hva er deres favoritter?

Topp

Innleggets emne: Re: stormkjøkken/primus
InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 07:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en WoodGas Camp Stove LEsom fungerer meget bra. Varmer godt på småkvist, kongler og annet rusk og rask. Men jeg ville definitivt ikke brukt den i teltet, men ellers er den prima. Den største ulempen med denne typen er usikkerheten mht viften som sitter under. Uten den blir det ikke tilført nok luft til å sikre en røykfri forbrenning, selv om den fungerer med redusert kapasitet. Men viften min durer og går ennå uten problemer.
Bilde

Men som du sikkert har fått med deg i en annen post her, finnes det nå en konkurrent til denne med en termoelektrisk lader som både sørger for strøm til viften og mulighet for å lade småelektronikk via USB. Den veier 235 gram mer og koster noe over 300 mer, men med den slipper du å passe på at du har nok batterier.
Bilde

For begge gjelder vel dette med at viften antagelig ikke kan dure og gå i et uendelig antall timer. Men til gjengjeld er det garantert at det alltid vil finnes brensel til den og at du ikke trenger å bære rundt på det.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 12:36 
Avlogget

Jeg har en Primus eta solo, det er primus sin versjon av Jetboil.
du trenger gass, så det er litt ekstra vekt, og noe som etterhvert vil ta slutt.
Men de er kompakte og koker vann på ca 1,5 - 2 min og bruker lite gass.
Jeg synes primusen er en fin sak, har testet den ut på øvelser i forsvaret og er perfekt når fr er det man spiser.
og når man ikke alltid har tid og anledning til å gjøre opp bål.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 17:50 
Avlogget

jeg bruker trangia fordi det ikke kan bli feil med den.
ingen dyser, slanger, regulator, etc

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Trangia mini i vår og sommersesongen, og Optimus 8R eller Svea 123 på høst vinter. Ingen av disse har vekt ellers størrelse som gjør at de er plagsomme å ha i sekken. Vurderer å kutte ut trangian og kjøre bensin hele året. En sulter jo nesten ihjel før suppa blir pisslunken, og de er helt verdiløse som varmekilde. Slangeprimus er ikke aktuelt for meg. Alt for mye leamikk som kan gå galt, og de bråker som et jetfly.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 22:08 
Avlogget

Vet at deler av svaret er OT, men for meg er alltid ( om mulig) bål første alternativ. Da har jeg ikke tatt med i betraktningen at bålrøyk er avslørende ( sett bort fra et par lensmenn, forstmenn og en og annen grunneier :shock: ) så har jeg enda til gode å behøve å kamuflere røyk og matlukt, men det kan jo komme til en nødvendighet det med.

Stormkjøkken gav jeg vel egentlig opp for et halvt liv siden. Synes det tar mye plass, varmer for dårlig og krever plass til brennsel med. Har et par fremdeles, men bruker bare lokk ( stekepanne), stor kjele og en liten kaffekjele. Det hele pakkes i hverandre og gir mye rom til mer kjøkkenartikkler.

Om vær og føre (terreng og årstid) ikke tilater bål, så benytter jeg ulike gassbrennere. (primus, Biltema e.l.). Intet av kvalitet, men sålangt funksjonsdyktige nok. Om det blir så kaldt at ikke gassbrennerene gjør jobben, så er det gjerne så kaldt at det er lett å lage bål. Fryser propangassen, så er det gjerne tørt nok trevirke i nærheten. Forøverig synes jeg stormkjøkken variantene er svært fascinerende, men jeg synes det er for langdrøyt å vente på suppe eller bacon. Om det gjelder som varmekilde på vinterstid i telt, så har jeg ingen bidrag. Har ingen egene opplevelser som overgår; "kom deg ut av påsan og løp for å sanke ved" :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2012, 07:35 
Avlogget

På tur er vel jeg en stort sett veldig lat bruker av propanbrenner. Har brukt multifuel og rødsprit men for vanlig turbruk ble det for mye dill dall for min del.

Jeg liker bål, men jeg bor på vestlandet. Ofte er det å lage bål rett og slett umulig. Deler av vestlandet går under en " temperert regnskog "

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012, 16:14 
Avlogget

Et par av alternativene du nevner synes jeg må klasifiseres som "sommer BOB" varmekilde. I mesteparten av Norge er det vinter om vinteren, med middels til ekstreme vinterforhold.

Multifuel er mitt førstevalg (på sommeren også). Ikke primært fordi den sluker det meste av flytende brensel, men pga pålitelighet og effekt om vinteren (det er her gass og trangia har litt store mangler synes jeg).
Multifuel kan brukes i telt, men forvarming bør gjøres ute, spesielt hvis det er lavt under taket.

Forsvarets bråkebrenner blir mitt 2. valg. Bunnsolid, effektiv og pålitelig varmekilde, men minus for at flammen ikke kan justeres, kun full speed og svidde gryter. Og vekta erstatter jeg gjerne med ekstra brensel til multifuelen.

Gassprimus og trangia er nevnt, disse må finne seg i å bli etterlatt når jeg skal avgårde på en riktig kald vinternatt.

De andre alternativene du nevner har jeg ikke erfaring med. Og woodgassen er helt utelukket hvis den ikke kan brukes i telt.

Bål har jeg tenkt å benytte meg av så ofte jeg kan for å spare på brensel. Men bål blir noe mindre romantisk hvis du må lete etter tørre pinner i tett snødrev i en halv meter snø med lommelykt. Å måtte holde bålet brennende 24 timer i døgnet kan også bli tøff idrett.

Jeg har 2 stk "dragonfly" som er ekstremt mye brukt de siste 4 år. Jeg kjøpte en XL pakke reservedeler men det har jeg ikke fått bruk for enda. Jeg synes parafin (tennvæske) er greiest (tryggest) fordi det hender fortsatt at jeg bommer på tilstramming av skrulokket etter påfylling.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012, 20:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Forsvarets bråkebrenner blir mitt 2. valg. Bunnsolid, effektiv og pålitelig varmekilde, men minus for at flammen ikke kan justeres, kun full speed og svidde gryter

Da må du ha en eldgammel modell, for optimus 111 med bråkebrenner er justerbar. Litt fiklete riktignok, men med litt trening går det fint. Disse primusene er som du sier veldig solide, og de lar seg ikke stoppe av verken atomvinter, eller evig ørken. Er også enig i at parafin eller vanlig tennvæske er det beste drivstoff for primuser.

PS. Forsvarets bråkebrenner er også konstruert for å tåle bensin som drivstoff, men dette anbefales bare å testes av viderekommende :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 20:40 
Avlogget

Vel vel Hva skal en velge? Fikk litt problemer med mitt svenske Army Trangia sett ute på isen. Genialt kokesett med kjele,vindskjerm og brenner. Men den trenger forvarming. Men jeg liker rødsprit. Billig og lett tilgjengelig. Gass er jo ikke bra om vinteren. Men genialt om sommeren hvis det ikke gjør noe om du går tom.
Har aldri hatt multifuelapparater, bare forskjellige parafinprimuser. De er nok de beste vinterstid, men krever trening og felthygiene. Dessuten krever de mye vedlikehold.
Jeg la inn et innlegg i Lys og Varme om et par turovner som er nesten hjemmelaget som virker bra iforhold til vekt og enkelhet.

Jeg har brukt Esbit kokeapparatet som Bamse Brakar nevnte, men syns de etterlater så mye stygt belegg og lukter j----- inne i telt ol. Nå bruker jeg dem med rødsprit i en kopp.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 11:06 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Da må du ha en eldgammel modell, for optimus 111 med bråkebrenner er justerbar.

Jeg er ikke oppdatert på bråkebrennere. Jeg pakket min bort for 25 år siden fordi den ble for tung og svær til turbruk. Gikk så over til gass, og senere til trangia. Men det ble aldri det samme, spesielt med tanke på helårsbruk. Mest fornøyd er jeg med multifuel så langt. Men det er noe med bråkebrenneren, de er liksom laget for å vare et helt liv. Hvor mye veier optimus 111? Og må du fortsatt pirke sot ut av dysen inn imellom?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 13:44 
Avlogget

Jeg synes Hiker 111 er rimelig vedlikeholdsfri men du må pusse sot. Det avhenger selvfølgelig av kvaliteten på drivstoffet og om du lar partikkler få gro i tanken.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 14:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har lagret et "primus" kokeapparat som går på parafin, og bruker en slags tennkrem i oppstarten. Utstyret var
opprinnelig laget for det svenske forsvaret. Har også lagret "en god del" parafin, som jeg tror holder seg nærmest ubegrenset til dette formålet.
Dette blir min "matlagingskomfyr" når de dårlige tidene kommer!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 18:11 
Avlogget

Har selv en Optimus Nova+ som til daglig ligger i "store-BOB" (som også gjør nytte som storsekk for lengre turer i villmarka.
Den er stadig med på diverse jaktturer/fisketurer/fjellturer etc og gjør nytten også i utrivelig mange blå grader da den yter nærmere 3000W. Den veier bare noen få hundre gram og er veldig kompakt i sammenfoldet stand (På størrelse med en knyttneve). Den brenner det meste og bruker fuel fra whatever du har på tanken til forvarming. (Dette bør definitivt gjøres utenfor teltet!) Har bare prøvd renset bensin og parafin selv men skal fungere fint med vanlig bilbensin, diesel, og feltryktene skal ha det til at rapsolje(!) også fungerer. Godt fornøyd med denne men tror kanskje Nova (uten +) er et minst like greit valg. Vet ikke helt om jeg er så fornøyd med den "geniale" justeringa av effekt på Nova+ som gjør at man må snurre på selve slangen med den risiko at hele kokeapparatet settes i bevegelse. Men med litt tanke for hva man driver med går det helt greit.
I "lille-BOB" (ca dagstursekk/jaktsekk) ligger det en enkel esbitbrenner. Liten, kompakt sak som ikke gir all verden av varme (aner ikke watt på denne) men den greier da fint å koke opp en liter vann når man har behov for det. Noe særlig varme og klestørk i teltet bidrar den derimot fint lite til når vi nærmer snakker om flere blå grader i lufta.

Men til syvende og sist stemmer jeg nå for bålfyring som pri 1 så langt det lar seg gjøre. Det er en helt egen kos med det.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 20:55 
Avlogget

Bål er selvfølgelig topp men krever jo en bivuakk som er bålvennlig. Men en må jo tenke på om en skal ha en øvelse i overlevelse eller komfortabilitet. Jeg foretrekker telt med et kokeapparat hvis værgudene prøver oss. Men må vi fyre for ikke å fryse ihjel og det er forventet med litt dårlig søvn så er en gapahuk med bål greit.

En del BoB`s synes jeg minner mer om et survivalkit enn en forberedt "flykte til et sikrere sted" bag. Vi må huske på at vi ikke bare skal komme unna men at vi kan klare å samle krefter for de strabasene som kan følge.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: