Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 11:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Transport og evakuering
InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 15:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehehe, vel...hadde penger tillatt det, så hadde jeg nok bodd utafor storbyen i utgangspunktet, faktisk bodd der jeg har tenkt å stikke i utgangspunktet, OG hatt en Defender eller Landcruiser eller tilsvarende for sikkerhets skyld. :mrgreen:
Men som så ofte med alt man driver med, så må jeg justere ut i fra hva jeg makter økonomisk og med tanke på jobb. Enn så lenge klarer jeg ikke å justere arbeidsplass og økonomi, og jeg har ingen mulighet til å forandre på omstendighetene rundt hendelser som måtte skje, så da må jeg justere det som jeg KAN gjøre noe med. I mitt tilfelle blir det å gjøre det jeg kan for at jeg skal få et lite forsprang på størsteparten av de som lever rundt meg, og det betyr å følge med og reagere riktig på indikatorene. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 13:51 
Avlogget

Jeg bor på gård på Minnesund, så dere kan gjerne ha det som mellomstopp om dere må flykte ut fra Oslo :)
Har en Pajero som takler det meste og med tiden blir det nok en traktor her også. Dessuten er mannen radioamatør. Men på den andre siden så jobber han i Oslo :(

Har planer om å bli hjemme, men har en liten hytte et par timers gange (med små barn og oppakning, ca 45 minutter alene uten oppakning om jeg går raskt)
I tillegg planlegger min gamle far å kjøpe torp i Sveriges skoger. Kjekt å ha, sier jeg bare :lol:

Hvorfor ikke lage et kart over hvor de forskjellige i forumet bor (evt sånn ca om man ønsker å være anonym foreløbig), og lage en felles strategi? Jo flere osv...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 16:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Bor også i Oslo sentrum, og for min del vil den ruta jeg helst vil ha ut av byen sørvestover, mot steder jeg heller ville befunnet meg om ting gikk åt skogen. Til tross for at Norge nok er et land hvor en eventuell storkatastrofe vil komme noenlunde forvarslet tror jeg det er lurt å ha en plan for å komme seg unna, om noe "stort" skulle skje plutselig. For min del er løsningen å ikke ha bilen stående hjemme ved bolig. Virker kanskje tungvindt, men jeg vet av erfaring at gatene rundt der jeg bor ganske så fort blir kaotiske om noe skulle skje. Bilen er heller plassert utenfor ring 3, og det tar meg ca en halvtimes springmarsj med liten sekk på ryggen om det skulle bli nødvendig å nå den. I bilen ligger alt det nødvendige for 3-4 døgn uten kontakt med omverdenen. Nettopp det å ha bilen stående utenfor ring 3 føler jeg er nøkkelen til å kunne benytte den til å skaffe seg større avstand til bykjernen. Det hjelper ikke å ha fullrigget bil med 52 ukers mat og vann om trikken ligger veltet over utkjørselen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 16:54 
Avlogget

Det skal faktisk veldig mye til for at større byer starter en evakuering.
Er man litt våken vil det ikke være noe problem å komme seg ut av større byer.
Myndighetene vil ikke evakuere mennesker bort fra store byer, hvor skal man huse mange hundre tusenvis av mennesker.

Låver på landet blir da en mulighet for myndighetene å huse mennesker fra byene.
Og trodde du da at maten som du har lagret der er tryggt tro om igjen.

Myndigheter vil ta seg til rette på gårder selv om bonden ikke vil ha menneskene der, det må man være klar over om man eier en gård.
Allt som er lagret av mat på gårdene vil bli spist også dyrene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 23:46 
Avlogget

viking77 skrev:
Det skal faktisk veldig mye til for at større byer starter en evakuering.
Er man litt våken vil det ikke være noe problem å komme seg ut av større byer.
Myndighetene vil ikke evakuere mennesker bort fra store byer, hvor skal man huse mange hundre tusenvis av mennesker.

Låver på landet blir da en mulighet for myndighetene å huse mennesker fra byene.
Og trodde du da at maten som du har lagret der er tryggt tro om igjen.

Myndigheter vil ta seg til rette på gårder selv om bonden ikke vil ha menneskene der, det må man være klar over om man eier en gård.
Allt som er lagret av mat på gårdene vil bli spist også dyrene.

----------------------------------------------------------------------------------
ikke bare vill de ta alt fra gårder… Enkelt personer som de tar i hording av mat og drivstoff osv, vill bli fratatt alt de har. :cry:

Den beste måten å ta vare på familie i en bob er å gjøre det på en havseiler…
Du kan fiske for mat, og havseilere er perfekte boenheter som ikke trenger drivstoff. :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 07:47 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg bor på gård på Minnesund

Da er vi jo nærmest for naboer å regne :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 18:48 
Avlogget

North skrev:
viking77 skrev:

Den beste måten å ta vare på familie i en bob er å gjøre det på en havseiler…
Du kan fiske for mat, og havseilere er perfekte boenheter som ikke trenger drivstoff. :D

Artig at du skrev dette. Satt i lunsjen i dag og savnet skøyta jeg bodde i 3 år. Bortsett fra en tsunamii så skulle jeg kunne takle det meste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: