Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 14:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sovepose og liggeunderlag.
InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 04:31 
Avlogget

Er på utkikk etter noen nye soveposer. En til sommers bruk, og en til vintersbruk. Er det noen som har noen gode tips? Har lest en del i villmarksliv og lignende fora, men har kanskje noen andre kriterier enn dem... Lettest mulig, best mulig, så vanntett som overhodet mulig, og så lett og tørke i felt som det går ann.

Også er det bare og bruke tråden til alt annet som handler om sovepose også. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 17 Jul 2012, 18:20, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Sovepose.
InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 08:43 
Avlogget

Til "sommer" i Norge utendørs vil jeg gå for en 3-sesongers!

Jeg kjører denne:

http://www.xxl.no/villmarksliv/sovepose ... ng-1056028

Helsport Alta, Long versionen, som er 215 cm. Jeg er 191 cm høy så de soveposene som er 190 og 195 cm blir rett og slett for korte. Med 215 cm har man litt mer å gå på.

http://www.xxl.no/villmarksliv/sovepose ... se-1049524

Kjøpte denne til konemor! Hun er veldig fornøyd med denne og har i hvert fall til nå ikke hørt henne si at du hun fryser.

Dette er du selvsagt klar over men la oss repetere: HUSK GODT LIGGEUNDERLAG! Spesielt om du har madammen med på tur! De å fryse på tur om natten er ikke morro! Been there, done that! Jeg har alltid med meg ullundertøy, over og under uansett årstid!

Vintersoverposer vet jeg ikke så alt for mye om. Men jeg har en kompis som har vært på langtur i kalde nord, inkludert svalbard og grønland. Han skryter uhemmet om merket som heter ISBJØRN.

http://www.isbjorn.no/

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:30, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 12:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Har hørt mye bra om Isbjørn faktisk, uten at jeg har prøvd de sjøl.
Enn så lenge kjører jeg Ajungilak konsekvent, men det er litt fordi jeg ikke har fått tak i det merke jeg EGENTLIG var på utkikk etter, nemlig Nanok.
Nanok har blant annet en del poser som tar høyde for at du har med deg litt utrustning nedi posen, både fordi de er litt breiere, samt at de har litt kraftigere stoff inni. De er derfor brukt en del av Forsvaret, da man kan ligge nedi med stridsvest og støvler (vel vitende at det generelt sett ikke er en god idè med støvler på i posen, men av og til nødvendig).

Nanok er også norsk, og består så vidt jeg vet av en del av de folka som slutta i Ajungilak når de ble kjøpt opp av sveitsiske Mammut, og ikke ønska å flytte med produksjonen til utlandet. Har jeg hørt... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 12:56 
Avlogget

Jeg har brukt Alta Wide med stort hell.
Veldig fornøyd

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2012, 18:23 
Avlogget

Endret tittelen til og inkludere liggeunderlag, siden det hører jo ganske så naturlig sammen. Er det noen som har noen tips om liggeunderlag? Jeg kjøpte et til hundre kroner, men er det noen stor forskjell på en slik rektanguler matte og de som er formskåret? Som rettferdiggjør prisen?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2012, 23:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kjører Ajungilak Bamse Extreme, greit skumunderlag, isolerer greit nok, komfort...vel, med ryggen min så er ALT unntatt ei normal seng kjipe greier, men det går greit.
Har prøvd (og har liggende hjemme) en par-tre forskjellige Thermarest-varianter, og de er i og for seg også veldig bra. Gode å ligge på, isolerer veldig bra, kombinert med et Bamse-underlag hvis man gidder å bære med seg begge deler, så er det faktisk veldig nice. Bruker da spesifikt Bamse-underlaget nederst.

Verdt å merke seg med Thermarest er at sømmene kan gå opp og dumpe lufta rett ut hvis man ligger for nært en varm ovn (multifuel i lagstelt for eks...prøvd!), og det er fullt mulig å stikke hull på de med skarpe steiner og kvister. Dette er da grunnen til at jeg bruker Bamse nederst mot bakken. Men så lenge det er tett så er det veldig bra underlag.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 10:33 
Avlogget

Til vår/sommer/høst foreslår jeg å se på en foret fjellduk. Jeg kjøpte en helsport for noen år siden, og har ikke brukt den gamle ajungilaken (aner ikke modell, kjøpt ca 1993 ganske tynn) siden. Fjellduken er varmere, vanntett, lengre, tar mindre plass, veier mindre, har bedre plass inni og har mange ekstra bruksområder. Jeg sover stort sett under åpen himmel med den når været er bra, men har vert på tur med folk som sov under åpen himmel i regnvær og med temperatur bare at par grader over frysepunktet var de like tørre og varme om morgenen de som de som sov i telt eller under presenning.

Angående sitteunderlag så bruker jeg bare et av forsvarets gamle. Er det kaldt kan det hende jeg tar med to, men utenom det fungerer de helt greit.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 18:56 
Avlogget

Har hatt et fast opplegg med Bamse Extreme underlag og Alta sovepose i 8-10 år og er knallførnøyd....
Er på min andre Alta-pose nå.
Men da alderen gjør seg gjeldende har jeg investert i et oppblåsbart underlag til å ligge oppå Bamse.
Kjøpte en light pump mat fra ajungilak som er liten og hendig.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 21:47 
Avlogget

Har nettopp bestilt 2 stk av forsvarets gamle kapok poser... de er billige nok til at jeg kan ha dem liggende i "reserve", de fiunker (Har brukt selv i -25) og de er greie å vedlikeholde med konvensjonelle middler (nål og tråd) samt lite brannfarlige.
Ulempen er jo at de er tunge...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 01:27 
Avlogget

This Machine skrev:
Jeg kjører Ajungilak Bamse Extreme, greit skumunderlag, isolerer greit nok, komfort...vel, med ryggen min så er ALT unntatt ei normal seng kjipe greier, men det går greit.

Synes denne virker grei.

http://jysk.no/uterom/luftmadrasser/lig ... bart-h75cm

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 10:28 
Avlogget

Reint bortsett fra at det er et sommerunderlag som veier mye og er "selvoppblåsbart"( til en viss grad) og i tillegg er billig så ville jeg styrt unna dette.
Underlaget er greit det.......på sommeren og hvis du ikke skal bære det.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 12:12 
Avlogget

Skauen skrev:
Reint bortsett fra at det er et sommerunderlag som veier mye og er "selvoppblåsbart"( til en viss grad) og i tillegg er billig så ville jeg styrt unna dette.
Underlaget er greit det.......på sommeren og hvis du ikke skal bære det.

Da mener vel du (og jeg) at dette er en "four season use" underlag?

http://www.jula.no/liggeunderlag-2000x600-mm-956087

Vedlegg:
Liggeunderlag 20 mm Jula.jpg
Liggeunderlag 20 mm Jula.jpg [ 5.54 KiB | Vist 3718 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 12:20 
Avlogget

Det kan jo minne mye om forsvaret sitt eller Bamse extreme fra Ajungilak og de har jeg prøvd ned i
-40 med stort hell.
Nå står det vel ikke noe om temperatur på dette, så jeg ville vært skeptisk til helårsbruk uten temperaturangivelse.
Prisen var fin ihvertfall og komforten er vel som ovennevnte :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 12:22 
Avlogget

Skal sende dem en mail med det spørsmålet.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 12:29 
Avlogget

Husk å spørre om det holder på vann også. det har nemlig Jerven (billig svart underlag) en tendens til
i motsetning til mine erfaringer med bamse extreme o.l.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: