Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 08:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 13:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Lånte en Isbjørn Jan Mayen(-40) uten glidelås til en kaldt overnatting i fangsthytte på Svalbardtur, det er den mest behagelige soveposenatten jeg noengang har hatt. Jeg er en ekstrem frysepinne, spesielt når jeg sover, så selv med ullfrotte herifra til hermetika fryser jeg i min vanlige Helsport Alta sovepose om det er kaldere enn 5-. Tenker å skaffe meg en slik Isbjørn som vintersovepose, og jeg anbefaler den STERKT! Spesielt for de som har en frossen konemor eller er på utkikk etter en god ekstremsovepose for segselv. Man sparer mye varmetap ved å ikke ha glidelås, så det kan jeg absolutt anbefale også. Av egen erfaring kan jeg si det er vesentlig lettere å få frosne partnere eller barn med på tur om en stiller med skikkelig utstyr. Bruker feltseng med skinnfeller om det ikke er langt til overnattingstedet, eller bare skinnfeller. To ludder eller tilsvarende sauefeller sydd sammen "i bunnen" er et veldig godt liggeunderlag året rundt, selv om det ikke akkurat er plassbesparende. Det kan også brukes til flere ting, som godt sitteunderlag, i pulk eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013, 16:28 
Avlogget

Jula kunne ikke gi den ønskede informasjonen.
Antar det skyldet manglende komunikasjon med produsent....

http://www.jula.no/liggeunderlag-2000x600-mm-956087

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 11:07 
Avlogget

http://www.midway.no/Snugpak-Sleeping-B ... Desert-Tan

Er det noen som har noen erfaringer med slike sleepingbag liner saker? Fungerer de? Er de verdt pengene? Annet som er verdt og nevne om dem?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 11:56 
Avlogget

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sec202ff76713/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/261064&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=99.94&ff_TrackGUID=524E9E0A-BCFD-9BBF-C426-1414141B2AAC

Jeg brukte goretex bagen til dette settet i helgen på 900 høydemetre, frost over natten. Våknet med rim overalt. Tror soveposen hadde blitt et sørgelig kaptillen uten goretex bivvy bagen.

Kan kjøpes løst på Ebay.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 02:30 
Avlogget

http://www.oslosportslager.no/produkt/d ... -5396.aspx

Har brukt dette vel et års tid nå på turer inntil 3-4 dager. Totalt rundt 20-25 overnattinger. Det er meget komfortabelt og isolerer godt. Det virker også meget så solid og driftsikkert. Nå er jeg generelt veldig skeptisk til ting som må blåses opp og være 100% tette for å fungere så på turer med flere minusgrader har jeg gjerne det trofaste ajungilac bamse med i tillegg og legger dette underst som ekstra isolasjon og backup i tilfelle punktering. Det skal dog nevnes at jeg har overnattet med utventilen åpen i moderate temperaturer som et eksperiment og det gir en del isolasjon da også.
Gode detaljer er at underlaget er pumpefritt med en slags integrert pumpegreie der man bruker håndflatene for å presse luften inn. Vanskelig å forklare men funker greit i praksis. Det betyr at man ikke trenger blåse luft inn med munnen og tilføre fukt og på den måten skape problemer på sikt.

Jeg har også kjøpt med et "chair kit" til dette som har dobbelt funksjon. Det er på den ene siden et ekstra beskyttelsestrekk utenpå underlaget men det har også et genialt system med reimer og stenger som gjør det kjapt å bygge om til en meget behagelig lenestol. Fantastisk å sitte ved bålet på guttetur med denne men da surrer jeg gjerne jervenduken rundt også som ekstra beskyttelse mot glør etc.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 14:21 
Avlogget

overnatting to netter under pressing med -2 til -5 grader. Undertegndede og Norseman brukte begge forsvarets nye sovepose. Første natta sov jeg godt (Vel... greit) og Norseman ikke. Jeg hadde en eks britisk militær Bivvibag (minst 15 år gammel) og det tror jeg gjorde stor forskjell. Var også overasket over at det enkle dekket med pressingen gjorde at meg og utstyret ikke var rimdekt om morgenen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2013, 15:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg endelig bestilt meg en Isbjørn jan Mayen pose :-) I den forbindelse trenger jeg tilsvarende liggeunderlag og ble anbefalt å skaffe meg en "grevling" pose, http://www.gmax.no/produkt/591106(BC_7)/ajungilak-grevling-trekk/ som jeg forstår er smart å ha både sovepose og liggeunderlag inni; så man ikke skiller lag med liggeunderlaget midt på natta. Noen som har erfaringer med det, og eventuelt har liggeunderlag å anbefale? Det er tiltenkt spesielt vinterbruk, og jeg er en frysepinne.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2013, 15:15 
Avlogget

Frøken skrev:
Da har jeg endelig bestilt meg en Isbjørn jan Mayen pose :-) I den forbindelse trenger jeg tilsvarende liggeunderlag og ble anbefalt å skaffe meg en "grevling" pose, http://www.gmax.no/produkt/591106(BC_7)/ajungilak-grevling-trekk/ som jeg forstår er smart å ha både sovepose og liggeunderlag inni; så man ikke skiller lag med liggeunderlaget midt på natta. Noen som har erfaringer med det, og eventuelt har liggeunderlag å anbefale? Det er tiltenkt spesielt vinterbruk, og jeg er en frysepinne.

http://www.gmax.no/produkt/591106(BC_7)/ajungilak-grevling-trekk/

Bilde
(En liten hjelpende hånd.)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2013, 15:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for det Hårek, hadde ikke sett at linken feilet.
Leser litt nøyere i tråden og ser jo at endel allerede har nevnt anbefalingene jeg var ute etter. Jeg tenker også at en av fordelene med et skumgummiunderlag(bamse extreme, for eksempel) er at en kan klippe det til. Jeg er jo ikke spesielt høy, og kan godt spare meg litt bagasje med å ta av et stykke i bunnen. Grevlingen blir ved mye likt som goretex/bivvibsg 'ene? Når dere bruker dem, får dere stappa liggeunderlaget i bunnen?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2013, 15:28 
Avlogget

tror det er rimeli likt Bivy bag ja. Kjøpte nylig en til for et par hundrede lapper på e-bay. :mrgreen:
Det kan være praktisk med ligeunderlaget inne i bagen ja.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2013, 08:59 
Avlogget

Må snart på en tur igjen. Har kjøpt en belgisk gore-tex bivybag og et liggeunderlag som er dobbelt så tjukt som forsvarets. Det er nok noe smalere, men da tror jeg det går lettere inn i bivybaggen. Bivybaggen kostet 17 pund med frakt og liggeunderlaget 150 kr på Nordisk fritid på Hjellum.
Jeg vil nok også satse på en bivuakk som er mest mulig lukket så en kan utnytte oppsamlet varme.
Jeg skal aldri mer fryse på tur!!! Yeah Right! :-)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2013, 13:17 
Avlogget

Men da kan jo kanksje vi andre få sovet, når vi slipper å høre på deg offe og akke deg ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2013, 19:32 
Avlogget

Ingen vil bli mer glad for det enn meg :-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 01:00 
Avlogget
Brukerens avatar

og for å spare dere for lyden av klaprende tenner har jeg bestilt en MSS. ser bra ut, liker at den er modulbasert, selv om den er blytung.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Og der var MSS i hus. for et beist! men nå skal jeg fanken ikke fryse noe mer. Ser solid og nesten ubrukt ut. kan ikke se noe slitasje noe sted, solide YKK-glidelåser, gore-tex-ytterpose som kan lukkes helt. Takk, US Army.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support