Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 08:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Nov 2018, 19:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, alle!

Denne uka er jeg på en ukes kurs i nærheten av København. Jeg tenkte på dere mens jeg gikk til kurset i dag..

Jeg bor i egen leilighet, og har stort sett bare meg selv å passe på. Før jeg dro fra Trøndelag gjorde jeg ikke noen andre forberedelser enn å sjekke billetten og plukke med meg pass og en hodelykt (i tilfelle strømmen går på hotellet og jeg må komme meg ut i ukjente omgivelser i mørke) Jeg har med to betalingskort og to muligheter for å lade mobil og PC.

Leiligheten min ligger slik til at mange kan se døren min. Slik sett er det ikke et sted jeg ville bryte meg inn om jeg skulle velge et tilfeldig sted, men jeg har ikke sikret meg ut over det.

Som dere skjønner er dette en ganske udramatisk situasjon, men likevel. Om det skulle oppstå en situasjon nå er jeg hjemmefra uten tilgang til utstyr jeg har der og kjente jeg kan støtte meg på.

Hva gjør dere av forberedelser før dere drar hjemmefra, både for å sikre det dere har hjemme, og som forberedelse på tiden dere skal være borte?
(JA, jeg ser selv at jeg burde spurt FØR jeg dro og ikke nå når jeg snart skal reise hjem igjen, men utover det, har dere noen tips?)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2018, 04:53 
Avlogget

Hei.

Veldig interessant tema du tar opp.

https://www.thebrokebackpacker.com/best ... oney-belt/
Til sikker oppbevaring av verdisaker, type pass, bankkort.

To ulike bankkort som du kan ta ut penger på, gjerne oppbevart på ulike steder på kroppen.
Litt cash som reserve.
Liten kniv / multiverktøy
Ligther
Liten lommelykt
Taktisk penn
Ark med viktig informasjon (type til tlf nr til ambassade, adr. til hotell, o.l.)
Powerbank med nødvendige kabler
Paracord bracelet?
Allsidige og robust jakke.
Mobiltelefon med dual-sim.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2018, 18:00 
Avlogget

Jeg kom over denne en gang, om sikkerhet på hotellet: https://youtu.be/M0GGHIjShh4

Ellers er det jo et absolutt must å sjekke rømningsveier på hotellet. Brann er en av de desidert største truslene vi står overfor.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2018, 12:05 
Avlogget

Det blir sett litt rart på, men som regel får du følge, fortell at du mistet noen kjøre i hotellbrann for mange år siden, og at du ønsker å gå rømningsveien sammen med en fra hotellet den er jo ofte utstyrt med alarm. Be gjerne om rom nær rømningsvei.

https://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i ... Caledonien

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2018, 16:28 
Avlogget

gurr skrev:
Det blir sett litt rart på, men som regel får du følge, fortell at du mistet noen kjøre i hotellbrann for mange år siden, og at du ønsker å gå rømningsveien sammen med en fra hotellet den er jo ofte utstyrt med alarm. Be gjerne om rom nær rømningsvei.

https://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i ... Caledonien

Hm, pleier du å gjøre dette selv, gurr?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2018, 08:58 
Avlogget

Et par ganger i høye bygninger.
De ser litt rart på deg, men når jeg starter å legge ut om hotellbrannen i hotell Caledonien så ordner det seg fort før de andre i innsjekkingskøen får tenkt for mye på hotellbranner.

Hadde tidligere en jobb med mye reising, og må vel innrømme at jeg valgte hotell etter frokost som ligna mest mulig på det jeg hadde hjemme. (Det ble viktigere jo mer jeg var hjemmefra, så jeg har bytta hotell fordi de hadde riktig syltetøy på frokostbordet) Det har alltid ordnet seg med kort og trygg rømningsvei, vanskeligere å få bringebærsyltetøy til frokost.

En blir rett og slett drit-sær når mår antall reisedøgn overstiger 150 i året.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: