Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Des 2018, 14:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Nov 2018, 22:55 
Avlogget

Har hatt det gøy med ungene i dag og gjort i stand en eske som skal stå i bilen. Jeg har ikke planer om en Bob da jeg planlegger å holde meg hjemme i en krisesituasjon. Men enkelte ting er jo praktisk å ha i bilen, det jeg har hatt bruk for flere ganger er spade. Jeg kjører endel glatte og øde veier til og fra jobb til tider og spade har vært praktisk. Det som ikke er praktisk er en stor snø spade i bagasjen;) den blir fort tatt ut pga plass mangel. Så jeg vurderer en sammenleggbar en.
Ser jo at de har en til rett over hundre lappen på Chlas olson, men er det ræl eller fungerer den, noen med erfaring? Evt andre å anbefale? Helst ikke for dyr:)

Foreløpig har jeg puttet i esken min( om noen er interessert;)):
-to ull tepper
-sitte underlag
-regn poncho
-sammenleggbar sekk fra IKEA( har brukt den mye i sommer på spontane strand turer)
-kniv
-lommelykter
-fyrstikker
-tape
-førstehjelps utstyr som har det mest grunnleggende til sårstell og evt forstuinge
-hånd desinfisering
-pose med Paracet, allergi medisin, øyeskylle vann, og pinsett
- rull med poser, kjekt til alt fra å samle søppel til å redde bilen fra vask når ungene er bil syke
-do papir

Tanken er jo å ha litt ekstra hvis vi blir stående fast på vinteren en plass, kommer bort i ett trafikk uhell, er på besøk eller på tur og ungene blir syke. Hverdags situasjoner:)

Har også planer om å legge i drikke kopper, og tegne saker til ungene til evt tids fordriv hvis vi blir stående også nevnte spade:)hadde kanskje vært en ide å putte i noe spiselig, men det blir ikke liggende lenge hvis ungene finner ut av det;) hehe

Har prøvd å søke på forumet og ser flere nevner sammenleggbar spade, men ikke sett noe om type IG evt erfaringer:) så setter pris på om dere deler erfaringene deres ang dette:) takk:)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2018, 22:26 
Avlogget

Jeg har omtrent det samme liggende i bilen som Vevina nevner . Jeg har også litt verktøy, et lite fastnøkkel sett og noen skrujern, hammer og øks. Ikke startkabler men en oppladet starthjelp.(Tips angående starthjelp er Biltema sin med kompressor, den virker.) Jekkestropper til sikring av last. Div løftestropper og sjakler, greit vist noe må slepes som for eksempel biler eller trær. Kasserte løftestropper fåes ofte gratis hos de som driver med kran og løft å er veldig fine å ha i bilen. Jeg har også en lang og god tau på ca 30 meter, fin til redning av folk på is, klatring i ulendt terreng eller sikring av ting. Sammenleggbar spade har jeg, det er en billig sak fra Jula, https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... fe-706025/ Spaden er bare montert og testet i løs sand, hvor holdbar den er vites ikke, kvaliteten er nok ikke allverden men den ligger nå i bilen.

Noe er plassert rundt om i bilen der hvor det er plass til oppbevaring og noe i en kasse med lokk. Mesteparten av det jeg har i bilen brukes regelmessing så dette er sånt som har funnet sin plass i bilen etterhvert som behovet har meldt seg.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2018, 10:40 
Avlogget

Jeg har ikke kjennskap til disse spadene. Men forsvaret sine tåler naturligvis juling, og de er billige hos forsvarsbrukt: https://www.forsvarsbrukt.no/c-42-spader-kser.aspx

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: